مبارزه با موش ها در باغات و مزارع جنوب کرمان

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: در چهار ماه اول سال جاری در سطح ۶ هزار و ۸۵۰ هکتار در مزارع و باغات جنوب کرمان علیه آفت موش مبارزه صورت گرفته است.

مبارزه با موش ها در باغات و مزارع جنوب کرمانبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، مجید فرخی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: موش صحرایی یکی از آفات مهم و خطرناک در منطقه جنوب کرمان است که خسارت بسیار زیادی به بخش کشاورزی بویژه مزارع، باغات، سیستم‌ها و تأسیسات آبرسانی  وارد می‌کند.

او افزود: مهمترین گونه غالب منطقه که بیشترین خسارت را وارد می‌نماید، موش ورامین Nesokia indica که به موش دم کوتاه نیز معروف می‌باشد.

فرخی تصریح کرد: این موش با توجه به شرایط خاص منطقه در تمامی فصول سال فعال است که مشخصه مهم آن در باغ، وجود انبوه خاک به صورت تپه‌ای کوچک و هرمی شکل در جلوی سوراخ است که خروج موش از لانه بیشتر در شب می‌باشد.

او گفت: در چهار ماهه اول سال جاری در سطح ۶ هزار و ۸۵۰ هکتار در مزارع و باغات برعلیه این آفت مبارزه صورت گرفته است که بخش اعظمی از آن به روش شیمیایی می‌باشد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان روش‌های کنترل این آفت را سه روش کنترل زراعی، مکانیکی و شیمیایی اعلام کرد.

او افزود: کنترل زراعی شامل شخم عمیق، کوبیدن دالان‌ها و لانه‌های موش ها، غرقاب کردن و کنترل مکانیکی با تله گذاری انجام می‌شود.

فرخی استفاده از طعمه مسموم، سموم تدخینی یا سموم پودری را به عنوان سه روش کنترل شیمیایی آفت ذکر کرد.

مجید فرخی گفت: بهترین سم برای طعمه مسموم، فسفردوزنگ (زینک فسفاید) می‌باشد که با استفاده از دستگاه طعمه ساز، طعمه ۳ درصد تهیه و در مسیر رفت و آمد موش، داخل لانه‌ها و کنار دالان‌ها قرار داده که این روش مبارزه بایستی به صورت همگانی و دسته جمعی انجام شود و جمعیت قابل ملاحظه‌ای از آفت را کنترل می‌نماید و در مرحله بعدی بایستی حتماً نوع طعمه عوض شود و در ادامه کار برای جلوگیری از طعمه گریزی بایستی ازطعمه‌های آماده ضد انعقادی نظیر لانی رات، اکتوسین سی، کلرات استفاده شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان تصریح کرد: طعمه پاشی در بهار و تابستان هر ۱۰ روز و در پائیز و زمستان هر ۱۵ تا ۲۰ روز یک مرتبه تکرار شود و در پایان طعمه گذاری بایستی تمامی بقایای طعمه‌های مسموم مصرف نشده جمع آوری شود.
انتهای پیام/ح

مبارزه با آفت موش درمزارع جنوب کرمان

برچسب ها: کشاورزی ، آفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۲۹ آبان ۱۳۹۹
بدنبود
آخرین اخبار