هراس عربستان از انجمن‌های قرآنی و اعمال محدودیت بر آن‌ها

رژیم سعودی در راستای آنچه اصلاحات اجتماعی می‌خواند محدودیت‌هایی را برای انجمن‌های حفظ قرآن کریم وضع کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی العهد، رژیم سعودی در راستای اصلاحات اجتماعی محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور که از آن به عنوان ابزار مناسبی برای تثبیت قدرت سیاسی خود بهره می‌گیرد، محدودیت‌هایی را برای انجمن‌های حفظ قرآن کریم وضع کرده است.

«عبداللطیف آل شیخ» وزیر امور اسلامی و ارشاد عربستان و رئیس شورای عالی انجمن‌های خیریه حفظ قرآن کریم با ارسال بخشنامه‌ای به تمام بخش‌های این وزارتخانه و انجمن‌های خیریه حفظ قرآن کریم در این کشور اعلام کرد: فعالیت انجمن‌های حفظ قرآن کریم که برای یادگیری، حفظ، قرائت و تجوید مردان و زنان تشکیل شده اند، باید محدود‌تر شود و فقط به حفظ قرآن و نه فعالیت‌های جانبی بیشتر متمرکز باشد.

این بخشنامه همچنین ناظر بر تعطیلی برخی آموزشگاه‌ها و مراکز حفظ قرآن کریم و انتقال نظارت آن به دستگا‌های دیگر است.

شماری از فعالان سعودی در پایگاه‌های ارتباط اجتماعی هدف از این اقدام و صدور بخشنامه را محدود کردن فعالیت‌های قرآنی و دادن آزادی عمل کامل به «کمیته تفریحی و رفاهی» برای تبلیغ فساد، بی حجابی و فسق و فجور دانسته اند.

برخی فعالان نیز این اقدامات را در چارچوب کاهش گرایش و رویکرد دینی در عربستان به بهانه ایجاد فضای باز و گشایشی می‌دانند که محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی به نمایندگی از هرم قدرت آنرا رهبری و هدایت می‌کند.

«عبدالله بن عواد الجهنی» امام جماعت مسجد الحرام هم از محدودیت‌هایی که به تازگی مقامات سعودی بر کار و فعالیت انجمن‌های حفظ قرآن کریم اعمال کرده اند، قدردانی کرد و با اشاره به صدور این بخشنامه گفت: انجمن‌های حفظ قرآن صرفا برای حفظ قرآن کریم تاسیس شده اند و بخشنامه صادر شده از سوی مقامات سعودی به منظور کاهش برنامه‌ها و دیگر فعالیت‌های (قرآنی) که در حاشیه این انجمن‌ها صورت می‌گیرد، اقدامی موفق و شایسته است.

در همین حال برخی فعالان فضای مجازی گفته‌اند بخشنامه دیگری هم در خصوص ممنوعیت بسیاری از دروس اسلامی و شرعی صادر شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار