توسعه و اشتغال مردم منطقه با بهره از مرز دوغارون

سرپرست سازمان توسعه و تجارت کشور گفت: مرز دوغارون یک فرصت است و علی رغم جنگ اقتصادی دشمن، این مرز استعداد توسعه و اشتغال برای کل مردم استان و شهرستان‌های منطقه را به خوبی دارد.

توسعه و اشتغال مردم منطقه با بهره از مرز دوغارونبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد رضا مودودی سرپرست سازمان توسعه و تجارت کشور  که برای بازدید ازمرز دوغارون و نشست مشترک فعالان اقتصادی و تجار و صادر کننده گان به تایباد سفر کرده بود درنشست با فعالان اقتصادی گفت: توریست درمانی، مشارکت در ایجاد شرکت سرمایه گذاری مرزی، ایجاد نمایشگاه دائمی محصولات ایرانی درمرز، ایجاد فضای مناسب بوم گردی و گردشگری، و جلوگیری از انحصارشرکت‌های غیر بومی، نسخه شفا بخش در اقتصاد و اشتغال شهرستان‌های تایباد، تربت جام و کل استان خراسان رضوی می‌تواند محسوب شود.

او با بیان اینکه تا زمانی که سرمایه‌های خرد به سرمایه‌های کلان و زنجیره اشتغال متصل نشود، توسعه و اشتغال ایجاد نخواهد شد تصریح کرد: هر خارجی و تبعه افغانستانی که درمرز دوغارون سرمایه گذاری ۲۵۰ هزار دلاری داشته باشد، می‌تواند اقامت ۵ ساله ایرانی رادریافت کند، واین برای سرمایه گذاران خارجی در کل کشور و مرز دوغارون می‌تواند یک فرصت مناسب محسوب شود.

سرپرست سازمان توسعه و تجارت کشور گفت: مرز دوغارون قدیمی‌ترین مرز کشوراست، ولی بدلیل مشکلات و بیکاری مردم این منطقه بیکار و پژمرده به نظر می‌رسد که باید این افسردگی اقتصادی و بیکاری به شادابی و رونق و اشتغال تبدیل شود.

مودی در پاسخ به گلایه سرمایه گزاران و تجار بومی تایباد در خصوص ممنوعیت‌های صادراتی و باندبازی افزود: اینکه تمام کالا‌ها را مجاز باشیم درشرایط فعلی از مرز‌ها خارج کنیم، یک مشکل اساسی است و توطئه دشمن در خروج منابع و مواد اولیه کشور است و این یک جنگ تمام عیار است که دشمن در کنار سایر دشمنی هایش برای کشور پیش بینی کرده است و باید همه تجار و صادر کننده گان در جریان باشند که آنچه اقتصاد کشور را با چالش مواجه کرده ارز کثیف و سیاه و غیر قانونی است که بانک مرکزی به شدت دنبال ساماندهی آن است.

او با اشاره به اینکه ۱۴ تا ۱۵ میلیارد دلار قاچاق از مرز‌های کشور یک چالش اساسی است که درهیچ کجا دنیا سابقه ندارد وهیچ کشوری مرزهایش را برای خروج کالاهایش بدون ظابطه بازنمی گذارد تصریح کرد: کالارا با ارز ۴ هزار تومان تهیه و از مرز‌های خارج می‌کنند، به طور مثال امسال دریک قلم ۱۲۰ میلیارد دلار صادرات آبنبات ازمرز‌ها داشته ایم، این به معنی خروج شکر با ارز ۴ هزارتومان ازکشور می‌باشد.

سرپرست سازمان توسعه و تجارت کشور ضمن انتقاد از عدم تشکیل شورای عالی اقتصاد کشور از پارسال گفت: علی رغم پیگیری‌های مکرر در یک سال موفق به تشکیل شورای عالی اقتصاد کشور نشدیم و ناچار شدیم برای عدم خروج ۱۶ قلم کالای اساسی کشور از دستورالعمل استفاده کنیم، که برابر با مقررات بین المللی این بخشنامه‌ها نبود، ولی درزمان جنگ اقتصادی ناچار به این کار بودیم.

مودی با اشاره به حمایت از شرکت‌های غیر بومی درمنطقه و رانت خواری گفت: این مشکل در کل بدنه دولت نیست و اگر صداقت در گفتار و تلاش‌ها باشد مشکلات حل می‌شود.

او با بیان اینکه اگر درشهرستان و استان خراسان رضوی الویت اول مرز و توسعه معرفی می‌شد تاکنون مشکلات اشتغال درشهرستان و استان حل می‌شد ازصادرکننده گان خواست، ازخروج کالا‌ها با ارز. ۴ هزارتومانی پرهیز و در برهه کنونی که دشمن جنگ اقتصادی تمام عیار را علیه کشور شروع کرده است، باید همه صادرکننده گان و تجار همراهی وهمکاری لازم را با دولت داشته باشند.

انتهای پیام //م. ن


بازدید سرپرست سازمان توسعه و تجارت کشور از مرز دو غارون

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.