کشاورزی با سهم ۲۱ درصدی ضعیف‌ترین بخش ایجاد اشتغال در کهگیلویه و بویراحمد

طبق آن چه که آرمارهای رسمی می‌گوید: کشاورزی ضعیف‌ترین بخش ایجاد اشتغال در کهگیلویه و بویراحمد است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج یکی از مشکلات اصلی استان کهگیلویه و بویراحمد که نسبت به سایر نقاط کشور در سالیان اخیر بیشتر به چشم آمده موضوع بحران بیکاری است که میانگین آن در سال‌های اخیر کمی بیش از نرم و میانگین کشوری بوده است.

هر چند که در آخرین گزارش‌ها از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان نرخ بیکاری تا حدود زیادی پایین آمده و از ۱۳.۳ درصد سال گذشته به ۱۱.۳ درصد رسیده است.

گرچه نباید چندان به آمار‌ها خوشبین بود، اما موضوع اصلی در خصوص سهم بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی و صنعت و خدمات در ایجاد اشتغال است.

مسؤولان سازمان برنامه و بودجه استان در نشست با خبرنگاران به آخرین آمار‌ها اشاره کردند که نشان می‌داد در سال ۹۷ سهم بخش کشاورزی از اشتغال استان ۲۱.۱ درصد و سهم بخش صنعت ۲۸.۸ درصد و دست آخر سهم بخش خدمات ۴۹.۸ درصد بوده است.

با نگاهی به این آمار در خواهیم یافت که متاسفانه اول از همه درصد بسیار بالایی و به نوعی نیمی از اشتغال استان در بخش خدمات بوده که با تولید سر و کار ندارد و در ازای آن کمترین سهم از اشتغال به بخش کشاورزی مربوط است.

سهم بسیار پایین بخش کشاورزی در اشتغال استان شاید مؤید آن باشد که مسؤولان و متولیان کشاورزی استان جاذبه‌ای برای روی آوری به بخش کشاورزی از سوی جوانان ایجاد نکرده‌اند و از توان فارغ‌التحصیلان کشاوررزی به درستی استفاده نشده است.

مسؤولان حوزه کشاوری استان باید پاسخگو باشند که با اقدامات بزرگی که تاکنون در استان در حوزه ایجاد زیرساخت‌ها از جمله ساخت سد‌ها و تخصیص‌های خوب و همچنین تجهیز اراضی به سیستم‌های آبیاری نوین صورت گرفته و یارانه‌های خوبی در بخش کشاورزی داده شده؛ اکنون دلیل ضعف در ایجاد اشتغال چه بوده و چرا بخش کشاورزی که باید رتبه اول در سهم ایجاد اشتغال استان را داشته باشد در مرتبه آخر قرار دارد.

انتهای پیام/ط

کشاورزی ضعیف‌ترین بخش ایجاد اشتغال در کهگیلویه و بویراحمد است

برچسب ها: اشتغال ، بیکاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.