در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

رایزنی برای راه‌اندازی دکترای پیوسته بینایی سنجی در کشور

نایب رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران با اشاره به رایزنی برای راه اندازی دکترای پیوسته بینایی سنجی در کشور گفت: اما تاکنون این امر از سوی وزارت بهداشت مورد توجه نبوده است.

نبود رشته دکترای حرفه ای اپتومتری در کشور/ بیماری آب مروارید عامل اصلی نابینایی در کشورهای در حال توسعهابراهیم جعفرزاده‌پور نایب رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نبود رشته دکترای حرفه‌ای پیوسته در حوزه‌های اپتومتری و  فیزیوتراپی اظهار کرد: در کشور‌های توسعه یافته برای اینکه فارغ‌التحصیلان در رشته‌های مختلف از نظر بار علمی و اطلاعات تخصصی به روز باشند و مطابق استاندارد‌های دنیا به علوم روز آشنایی داشته باشند،دوره‌های کوتاه‌مدت آموزشی برگزار می‌شود تا حداقل استاندارد‌ها را در حوزه کاری خود به دست آورند.

او ادامه داد: متأسفانه سیاست وزارت بهداشت این است که دوره دکترای حرفه‌ای پیوسته را فقط برای رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی در نظر بگیرد، اما رشته‌ای مانند اپتومتری امکان تحصیل در مقطع دکترای حرفه‌ای پیوسته را ندارد.

جعفرزاده‌پور تأکید کرد: برای آنکه کارشناسان اپتومتری آموزش‌های لازم را در حد استاندارد ببینند، باید یک دوره ۷ ساله را طی کنند و دانشجویان این رشته در مقطع کارشناسی ۱۶۰ واحد را می‌گذارنند در صورتی که بر اساس استاندارد‌ها افرادی که در رشته اپتومتری تحصیل می‌کنند باید تنها ۱۳۰ واحد را بگذارنند.

فعالیت ۳ هزار اپتومتریست در سراسر کشور

نایب رئیس انجمن علمی اکتومتری ایران گفت: به وزارت بهداشت پیشنهاد ایجاد دکترای حرفه‌ای پیوسته در حوزه اپتومتری را داده‌ایم، اما تا به امروز این امر در کشور محقق نشده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون  ۳ هزار اپتومتست در کشور فعالیت می‌کنند، افزود: طرح غربالگری تنبلی چشم برای کودکان زیر ۶ سال انجام شده و میزان تنبلی چشم کودکان به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.


بیشتر بخوانید: افزایش مراجعه برای تشخیص بیماری‌های چشمی


جعفرزاده‌پور گفت: در کشورهای در حال توسعه بیماری آب مروارید و آب سیاه باعث نابینایی افراد می‌شود و برای پیشگیری از بیماری آب مروارید و نابینایی در بین افراد میان‌سال پیشنهاد اجرای طرح غربالگری سراسری آب مروارید و آب سیاه را داده‌ایم و حتی در وزارت بهداشت نیز کمیته‌ای در این زمینه تشکیل داده اما به دلیل مسائل اعتباری نتایج قابل قبولی به دست نیامده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.