نگاهی اجمالی به تغییرات تیم‌ها برای لیگ نوزدهم

مدعیان فصل جدید لیگ برتر فوتبال ایران تا دندان تیم‌های خود را برای کسب بهترین نتیجه و قهرمانی مسلح کرده‌اند.

نگاهی اجمالی به تغییرات تیم‌ها برای لیگ نوزدهمبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  بعد از گذشت ۳ ماه قرار است نوزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران از روز پنج‌شنبه هفته جاری ۳۱ مرداد رسما شروع و تنور فوتبال کشور دوباره داغ شود. البته لیگ برتر طبق اعلام قبلی مسئولان قرار بود روز ۱۰ مرداد آغاز شود، اما به دلیل سخت‌گیری‌های فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ مبنی بر تجهیز و استانداردسازی ورزشگاه‌ها سوت آغاز فصل جدید مسابقات با کمی تاخیر از روز ۳۱ مرداد زده خواهد شد.


بیشتر بخوانید: عرب: جوسازی ها کار کسانی است که یا قبلا منافع داشته اند، یا دنبال منافع هستند/ از رفتن برانکو تا آمدن کالدرون فقط مردم را علیه باشگاه تحریک کردند 


در این میان و از زمانی که لیگ هجدهم به پایان رسید، تغییرات در تیم‌ها با شروع فصل نقل‌وانقالات آغاز شد. در این تعطیلی ۳ ماهه لیگ برخی تیم‌ها تغییرات زیادی داشتند و چند تیم فعالیت چندانی نکردند. هرچند که بعضی از تیم‌ها هنوز کارشان در نقل‌وانتقالات تمام نشده و هنوز فهرست خود را برای شروع مسابقات نبسته‌اند.

در همین مورد سعی کردیم در گزارشی نگاهی اجمالی و گذرا به تغییرات تیم‌ها برای فصل جدید بیندازیم:

استقلال

شاید به جرات بتوان گفت پر سروصداترین تیم در فصل نقل‌وانتقالات تیم استقلال بود. استارت تغییرات استقلال از فصل گذشته زده شد، جایی که باشگاه تصمیم گرفت با وینفرد شفر به دلیل کسب نتایج ضعیف قطع همکاری کند و فرهاد مجیدی هدایت آبی‌پوشان را برعهده گرفت. از همان زمان به نظر می‌رسید که استقلال قصد دارد تغییرات کلی را در تیمش ایجاد و برای فصل جدید چهره‌ای جدید و قدرتمندی از خود بسازد.

استقلال که فصل گذشته را با رتبه سوم به پایان رساند در فصل نقل‌وانتقالات ابتدا را تغییر سرمربی و آمدن آندره‌آ استراماچونی به این تیم هیاهوی زیادی به پا کرد. پس از آن هم تغییرات در بازیکنان این تیم شروع شد تا جایی که آبی‌پوشان با ۱۶ بازیکن خود قطع همکاری کرده و ۱۱ بازیکن جدید به خدمت گرفتند. البته تغییرات در استقلال فقط در تیم نبود و در بین مدیران باشگاه هم تغییراتی مثل استعفای سعادتمند رئیس هیئت مدیره و علی خیر معاون ورزشی باشگاه هم رخ داد.

با این حال هواداران استقلال این روز‌ها مثل دیگر فوتبالدوستان منتظر آغاز بازی‌ها و دیدن چهره جدید تیم خود هستند و امیدوارند تیم محبوبشان امسال یکی از مدعیان قهرمانی باشد.

پرسپولیس

شاید بزرگترین شوک چند سال اخیر هواداران پرسپولیس جدایی ناگهانی برانکو ایوانکوویچ سرمربی محبوب و موفق این تیم پس از ۳ قهرمانی پیاپی بود. برانکو که در روز‌های پایانی لیگ هجدهم و پس از آن شایعات زیادی در مورد به گوش می‌رسید در نهایت با عقد قراردادی به تیم الاهلی عربستان پیوست تا پرونده حضورش در پرسپولیس بسته شود. با جدایی برانکو و گذشت مدتی حالا گابریل کالدرون آرژانتینی هدایت این تیم را برعهده گرفته و هواداران پرسپولیس منتظر آغاز بازی‌ها برای دیدن سرمربی جدید خود و عملکرد او هستند. نکته مهم اینجاست که شاید کالدرون نسبت به دیگر مربیان حاضر در لیگ برتر کار دشوارتری داشته باشد چراکه جای کسی نشسته که پرسپولیس را ۳ سال پیاپی قهرمان ایران کرده است.

نقل‌وانتقالات برای پرسپولیس یپش از پیوستن کالدرون به این تیم شروغ شد. جایی که فرشاد احمدزاده به این تیم برگشت. همچنین بعد از آمدن کالدرون به ایران پرسپولیس به فعالیت خود در نقل‌وانتقالات ادامه داد و با جذب ۷ و فروش ۷ بازیکن بزرگسال و زیر ۲۳ سال تقریبا به کارش در این فصل پایان داد.

به این ترتیب تیم پرسپولیس به غیر از خط دفاعی تغییرات زیادی در تیمش حاصل نشده واسکلت اصلی این تیم حفظ شده است. در این میان تنها نکته مهم برای هواداران پرسپولیس در فصل جدید حفظ جایگاه تیم در چند سال گذشته و کسب دوباره قهرمانی این تیم در لیگ برتر است.

سپاهان اصفهان

نایب قهرمان فصل گذشته لیگ برتر ایران در فصل نقل‌وانتقالات بی کار نبود و با حفظ شاکله فصل گذشته این تیم سعی در تقویت نقاط ضعف خود داشت. امیر قلعه‌نویی که قرار است مثل فصل گذشته هدایت طلایی‌پوشان را برعهده داشته باشد ۸ بازیکن در فصل جدید جذب کرد و نزدیک به ۱۱ بازیکن مازاد خود را نیز فروخت. البته پرونده نقل‌وانتقالات سپاهان هنوز بسته نشده و این تیم احتمالا یکی، دو بازیکن که اتفاقا مطرح و ملی‌پوش هم هستند را جذب می‌کند.

این تیم که قرار است یکی از نمایندگان ایران در فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا هم باشد، با قلعه‌نویی امیدواری زیادی برای ربودن جام از دیگر مدعیان در فصل جدید لیگ برتر دارد و به نظر می‌رسد سپاهان در کنار ۵، ۴ تیم دیگر مدعیان اصلی قهرمانی در نوزدهمین دوره لیگ برتر خلیج فارس باشند.

تراکتور

تیم فوتبال تراکتور فصل گذشته فراز و نشیب زیادی داشت و به همین دلیل نتوانست لیگ را با کسب رتبه‌ای بهتر از پنجم به پایان برساند. این تیم که امسال هدایت آن برعهده مصطفی دنیزلی سرمربی نام آشنای ترکیه‌ای است امسال هم مثل سال گذشته تغییرات نسبتا زیادی داشته و تا حد ممکن خود را تقویت کرده است.

تراکتوری‌ها در پنجره نقل‌وانتقالات تابستانی لیگ، ۹ بازیکن جدید جذب و تقریبا با ۸ بازیکن هم قطع همکاری کردند. تراکتور سال هاست رویای قهرمانی را در سر دارد و هواداران این تیم هم هر سال چیزی جز این از تیم محبوب خود نمی‌خواهند. با فعالیت این باشگاه در نقل‌وانتقالات می‌توان فهمید که این تیم در فصل جدید چه هدفی دارد و آن‌ها امیدوارند با تغییرات که در تیم و کادرفنی داشتند بتوانند رویای خود را پس از سال انتظار به واقعیت تبدیل کنند و برای اولین بار قهرمان لیگ برتر ایران شوند.

شهرخوردرو مشهد

تیم شهرخودرو فصل گذشته را با قهرمانی در نیم‌فصل به پایان رساند، اما مشکلاتی که گریبان این تیم را گرفت آن‌ها را از صدر جدول دور کرد و در نهایت این تیم با کسب جایگاه چهارم و کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا به کار خود پایان داد.

پس از پایان لیگ هجدهم و با جدایی برانکو از پرسپولیس صحبت از جدایی یحیی گل‌محمدی از شهرخودرو پیوستن او به پرسپولیس مطرح شد، اما پس از کش و قوس‌های فراوان این مربی یک فصل دیگر هم در مشهد ماندنی شد. پس از این، گل‌محمدی فهرست نقل‌وانتقالاتی خود را در اختیار باشگاه قرار داد و در نهایت این تیم ۷ بازیکن جدید که در بین آن‌ها اسامی نام آشنا و مطرحی هم به چشم می‌خورد جذب کرد. همچنین ۹ بازیکن نیز از این تیم جدا شدند.

به این ترتیب به نظر می‌رسد شهرخودرو که امسال سروسامان بهتری نسبت به فصل گذشته گرفته را باید یکی از اصلی‌ترین مدعیان فصل جدید دانست که به راحتی به هر تیمی امتیاز نمی‌دهد.

فولاد خوزستان

تیم فوتبال فولاد خوزستان لیگ هجدهم را با رتبه هشتم و هدایت افشین قطبی به پایان رساند. البته حضور قطبی در فوتبال ایران این بار کوتاه بود و با پایان لیگ این مربی هم از جمع خوزستانی‌ها جدا شد. پس از جدایی قطبی جواد نکونام سرمربی نیم‌فصل اول تیم نساجی رسما هدایت این تیم را برای فصل جدید برعهده گرفت.

با پیوستن نکونام به فولاد تغییرات در بین بازیکنان این تیم هم آغاز شد تا اینکه فولاد ۹ خرید جدید انجام داد. همچنین از طرفی ۵ بازیکن این تیم را ترک کردند. به این ترتیب به نظر می‌رسد در فصل جدید باید منتظر چهره کاملا متفاوتی از فولاد نسبت به فصل پیش باشیم. هواداران فولاد امیدوارند با هدایت نکونام بتوانند در فصل جدید جزو مدعیان باشند و بهترین نتیجه ممکن را کسب کنند.

ذوب‌آهن اصفهان

تیم ذوب‌آهن که در اواسط لیگ هجدهم مجبور به قطع همکاری با امید نمازی شد در نهایت با علیرضا منصوریان سرمربی سابق استقلال برای قبول سکان هدایت این تیم به توافق رسید. ذوبی‌ها که جایگاه خوبی در لیگ هجدهم نداشتند با آمدن منصوریان جانی تازه گرفتند و در نهایت با کسب رتبه ششم فصل را تمام کردند.

ذوب‌آهن برخلاف پیش بینی‌ها فعالیت چندانی در فصل نقل‌وانتقالات نداشت و تنها با خرید ۴ بازیکن و فروش ۴ بازیکن مازاد فهرست خود را بست. البته گفتنی است که ۳ بازیکن این تیم با پایان خدمت مقدس سربازی به این تیم برگشتند تا منصوریان نیازی به هیاهوی زیادی در نقل‌وانتقالات نداشته باشد و بیشتر روی هماهنگ کردن تیمش تمرکز کند. به این ترتیب ذوبی‌ها امیدوارند در فصل جدید بین مدعیان باشند و حداقل سهمیه فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا را کسب کنند.

سایپا

باشگاه سایپا با پایان لیگ هجدهم تصمیم گرفت با علی دایی قطع همکاری کند و برای فصل جدید فرماندهی این تیم را به ابراهیم صادقی بازیکن سابق سال‌های نه چندان دور این تیم بسپارد. صادقی که تازه اول راه مربیگری است به دلیل مشکلات مالی باشگاه نتوانست ستاره‌ای برای تیمش خریداری کند و در این میان برخی از ستارگانش را هم از دست داد.

با این شرایط مدیران باشگاه و کادرفنی جدید تیم تصمیم گرفتند تیم جوانی را راهی مسابقات کنند و سروصدای زیادی هم در نقل‌وانتقالات نداشته باشند. هرچند که این تیم در نهایت ۱۲ بازیکن جدید و جوان خرید و ۷ بازیکن که اکثر آن‌ها از نفرات اصلی فصل پیش بودند را فروخت. در این راستا سایپایی‌ها تصمیم گرفتند تمام توان خود را برای کسب بهترین نتیجه به کار گیرند تا از کورس عقب نمانند.

نساجی مازندران

تیم فوتبال نساجی که فصل پیش فراز نشیب زیادی از تغییرات در کادرفنی و مدیریتی داشت در نهایت با کسب رتبه دهم به کارش پایان داد. پس از پایان لیگ مالکان این باشگاه تصمیم گرفتند تیم را واگذار کنند و این کار را هم انجام دادند، اما در نهایت تصمیم گرفتند برای فصل جدید دوباره به این تیم برگردند.

جواد نکونام در نیم‌فصل اول و مجید جلالی در نیم‌فصل دوم سرمربیان نساجی بودند، اما در نهایت برای فصل پیش رو مسئولان این باشگاه تصمیم گرفتند سکان تیم را دست رضا مهاجری بسپارند. این تیم در پنجره نقل‌وانتقالات ۸ بازیکن جدید را جایگزین ۸ بازیکن خود کرد تا تقریبا به کارش در این پنجره پایان دهد.

نساجی که از حمایت پرشور هوادارانش نیز بهره‌مند است قصد دارد با تغییراتی که در این تیم ایجاد شده رتبه بهتری نسبت به فصل گذشته کسب کند.

پارس جنوبی جم

باشگاه پارس جنوبی از فصل پیش تا الان به دلیل مسائل مالی بار‌ها و بار‌ها به مشکل خورده و بازیکنان این تیم هم تا دلشان خواسته در تمرینات به همین دلیل اعتصاب کرده‌اند. با این حال این تیم با مهدی تارتار با کسب رتبه دوازدهم به کارش پایان داد، اما با پایان فصل این مربی تصمیم به جدایی از تیمش گرفت.

با جدایی تارتار، فراز کمالوند سرمربی تیم پارس جنوبی شد تا او نفر اول نیمکت این تیم در نوزدهمین دوره لیگ برتر باشد. پس از این، پارس جنوبی اقدام به خرید بیش از ۱۵ بازیکن کرد تا این تیم برای فصل جدید به کلی تغییر کند. البته این باشگاه با ۱۲ بازیکن هم قطع همکاری کرد.

با شرایط موجود و صحبت اعضای این تیم به نظر می‌رسد پارسی‌ها برای فصل جدید خیلی امیدوار به کسب نتایج درخشان و رقم زدن شگفتی نیستند و همین که در لیگ برتر ماندنی شوند برای شان کافی است. هرچند که برگزاری دیدار افتتحایه لیگ بین تیم‌های پارس جنوبی و پرسپولیس به دلیل مشکلات شدید مالی پارس در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

صنعت نفت آبادان

در شرایطی که بسیاری از تیم‌ها سرمربیان خود را برای فصل جدید تغییر دادند، باشگاه صنعت نفت هم از این قاعده مستثنی نبود و با جدایی پائولو سرجیو از این تیم، دراگان اسکوچیچ جانشین وی شد.

صنعت نفت با انتخاب سرمربی جدید ۵ خرید در فصل نقل‌وانتقالات انجام داد و با ۳ بازیکن هم قطع همکاری کرد تا با کمترین تغییرات پا به مسابقات بگذارد. صنعت نفتی‌ها که فصل پیش را با کسب رتبه نهم به پایان رساندند برای فصل پیش رو امیدوارند جزو نیمه بالایی جدول باشند و باید منتظر ماند و دید در نهایت این تیم چه عملکردی از خود به نمایش می‌گذارد.

گل گهر سیرجان

به نظر می‌رسد لیگ برتر برای تیم گل گهر شرایط و جو دیگری نسبت به سایر تیم‌ها دارد. این تیم که امسال تازه لیگ برتری شده امیدواری‌های زیادی دارد که بتواند حضور خود را در سطح او فوتبال کشور ادامه دهد.

البته باشگاه گل گهر در نقل‌وانتقالات هم بیکار نبود و ۱۴ بازیکن جدید خرید. هرچند که تقریبا ۱۳ بازیکن هم از این تیم جدا شدند. با این شرایط به نظر می‌رسد سیرجانی‌ها ابتدا سعی دارند در فصل پیش حضور خود در لیگ برتر را برای فصل آینده قطعی کنند و پس از آن به فکر جایگاه بهتری در جدول بیفتند. هدایت این تیم برعهده وینگو بگوویچ است.

شاهین شهرداری بوشهر

تیم شاهین که از تیم‌های ریشه‌دار فوتبال ایران محسوب می‌شود، شرایطی مشابه تیم گل گهر دارد. این تیم امسال از لیگ یک به لیگ برتر صعود کرده و بدون شک آن‌ها هم به دنبال حضور مستمر در لیگ برتر هستند و تمام تلاش خود را برای رسیدن به این هدف به کار خواهند گرفت.

البته تیم شاهین با هدایت عبدالله ویسی برخلاف گل گهر خیلی در نقل‌وانتقالات فعالیتی نداشت و با خرید ۵ و فروش ۴ بازیکن فهرست خود را تکمیل کرد.

پیکان

تیم فوتبال پیکان که با کسب رتبه یازدهم کارش را لیگ هجدهم به پایان رساند امسال با سرمربیگری حسین فرکی امیدوار است به نیمه بالایی جدول برسد و حتی شانس خود را برای کسب سهمیه آسیا امتحان کند.

باشگاه پیکان که با پایان مسابقات فصل پیش قرارداد بسیاری از بازیکنانش هم تمام شده بود موفق شد تعدادی از آن‌ها را راضی به ماندن کند و در این بین با ۶ بازیکن جدید هم قرارداد امضا کند. البته گفتنی است که این باشگاه به همکاری خود با حدودا با ۱۱ بازیکن نیز پایان داد.

ماشین‌سازی تبریز

ماشین‌سازی از جمله تیم‌هایی در فصل جدید است که تغییرات زیادی نسبت به فصل پیش داشته است. از رسول خطیبی که هدایت این تیم را به جای مهاجری برعهده گرفته تا ۱۱ بازیکن جدیدی که به این تیم پیوسته‌اند. همچنین این تیم با ۹ بازیکن مازاد خود هم قطع همکاری کرده است.

ماشین‌سازی که فصل پیش را با جایگاه سیزدهم به پایان رساند و انتظارات هوادارانش را برآورده نکرد، با سرمبیگری رسول خطیبی امیدوار است رتبه به مرات بهتری را به نسبت به لیگ هجدهم کسب کند.

نفت مسجد سلیمان

تیم نفت مسجدسلیمان فصل پیش با کسب جایگاه چهاردهم جدول به کارش در لیگ برتر هجدهم پایان داد و حتی تا آستانه سقوط به دسته پایین‌تر هم پیش رفت، اما در بازی آخر در نهایت ماندنی شد.

هدایت این تیم که سال گذشته فراز و نشیب زیادی داشت امسال برعهده مهدی تارتار است. این مربی با جدایی از پارس جنوبی امیدواری زیادی به اثبات توانایی‌های خود در تیم جدید و کسب جایگاه بهتر برای این تیم در فصل جدید دارد. پس از پیوستن تارتار به نفت این تیم فعالیت نسبتا زیادی در نقل‌وانتقالات داشت و با جذب ۱۴ و فروش ۷ بازیکن به کارش در پنجره تابستانی نقل‌وانتقالات پایان داد.

به نظر می‌رسد اکثر تیم‌ها تغییراتی در جهت بهتر شدن وضعیت خود داشته‌اند تا مطلوب‌ترین نتیجه ممکن را برای خود و هوادارانشان کسب کنند. البته به نظر می‌رسد در فصل پیش رو تیم‌های لیگ برتر به دو قسمت تقسیم شوند. اولی نیمه بالایی و حضور مدعیان و دومی نیمه پایین جدول و جنگیدن تیم‌ها برای بقا. در نیمه بالایی جدول می‌توان حضور تیم‌های پرسپولیس، استقلال، سپاهان، ذوب‌آهن، تراکتور، شهرخودرو و شاید فولاد و سایپا پیش‌بینی کرد که همگی شانس برای قهرمانی در صورت کسب نتایج خوب را دارند و بقیه تیم‌ها هم در نیمه پایین جدول برای بقا یا کسب بهترین رتبه رقابت می‌کنند.

با این شرایط و تغییراتی که صورت گرفته، امید است فصل جدید فوتبال ایران به همراه روند مطلوب تجهیز و استانداردسازی ورزشگاه‌ها، با آرامشی بهتر از فصول گذشته دنبال و برگزار شود و فوتبالدوستان بدون دغدغه‌ای از بازی تیم محبوب خود و رقابت بین تیم‌ها لذت کافی را ببرند.

منبع:میزان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار