کلینیک آنلاین؛

پاسخ سوالات خود در زمینه «بیماری‌های عصبی-عضلانی» را اینجا بخوانید

یک متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب به سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران جوان در قسمت کلینیک آنلاین مطرح کرده‌اند، پاسخ داد.

پاسخ سوالات خود در زمینه «بیماری‌های عصبی-عضلانی» را اینجا بخوانیدبه گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، پاسخ سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت «کلینیک آنلاین» مطرح کرده بودند، منتشر شد.

شما هم می‌توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود، پاسخ را از پزشکان مربوطه دریافت کنید.

پاسخ سوالات شما در زمینه بیماری‌های عصبی-عضلانی را احسان شریفی‌پور متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم پاسخ داد.

سؤال: افتادگی پا ناشی از چیست؟

جواب: افتادگی پا ۲ علت دارد، این عارضه می‌تواند ناشی از آسیب اعصاب محیطی باشد که از جمله مهم‌ترین این اعصاب می‌توان به عصب پرونئال مشترک اشاره کرد، این عصب در محل پشت زانو از عصب سیاتیک منشعب می‌شود و پس از عبور از بالا و کنار ساق پا به عضلات مربوط عصب‌رسانی می‌کند، این عصب در هر قسمتی از مسیرش که آسیب ببیند، افتادگی پا اتفاق می‌افتد.
در برخی از موارد در افتادگی پا عصب محیطی سالم است و تنها ریشه‌های نخاعی که مسئول حرکات پا هستند در محل ستون فقرات آسیب می‌بینند که از جمله مهم‌ترین این ریشه‌ها می‌توان به ریشه L۵ (ریشه پنجم کمری) اشاره کرد.

اگر آسیب‌های افتادگی پا کامل نباشند، با فیزیوتراپی، درمان‌های حمایت‌کننده و گاهی اوقات جراحی‌های اصلاح کننده، این آسیب‌ها برگشت‌پذیر هستند، ولی اگر آسیب‌های این عارضه کامل باشند، آسیب‌ها برگشت‌ناپذیر هستند و در این موارد باید از اعمال جا‌به‌جایی تاندون کمک بگیریم، در این عمل، تاندون یک عضله از محل اولیه خود خارج و سپس به محل نیاز به حمایت پیوند زده می‌شود، برای اینکه متوجه شویم آسیب‌های افتادگی پا کامل یا ناقص هستند باید نوار عصب و عضله گرفته شود.


بیشتر بخوانید: مهمترین دلایل افتادگی مچ پا و انگشتان


سؤال: برای رفع احساس اسپاسم در عضلات صورت و فک چه کار باید بکنیم؟

جواب: گاهی اوقات اسپاسم عضلات صورت و فک واقعی و قابل مشاهده نیستند و ما فقط اسپاسم و گرفتگی را احساس می‌کنیم در این موارد باید از درمان‌های ضد اضطراب و مشاوره‌های روانشناسی کمک گرفت.

اسپاسم واقعی و قابل مشاهده عضلات صورت و فک اغلب علت مغزی ندارد، این عارضه به علت بیش‌فعالی قسمتی از اعصاب و عضلات صورت رخ می‌دهد که برای رفع این مشکل باید از درمان دارویی کمک بگیریم، در موارد مقاوم به درمان باید از تزریق آمپول بوتولینوم توکسین در صورت تأیید بیش‌فعالی اولیه استفاده کرد، اگر در تزریق اول پاسخ مثبت بود، احتمال تزریق دوره‌ای وجود دارد.

سؤال: علت لرزش دست ناشی از چیست و برای درمان این عارضه باید چه کار کنیم؟

جواب: لرزش (ترمور) دست به دو نوع کلی لرزش در حال استراحت و وابسته به حرکت تقسیم‌بندی می‌شود، اگر لرزش دست در سنین جوانی رخ دهد و در صورتی که سایر علایم نورولوژیک طبیعی بوده و سابقه خانوادگی ترمور وجود نداشته باشد برای رفع این مشکل از درمان‌های دارویی خفیف کمک می‌گیریم، اما اگر سابقه خانوادگی لرزش دست یا علایم نورولوژیکی مانند سفتی و کندی حرکت، ضعف عضلات و اختلال در راه رفتن و ایستادن وجود داشته باشد، بیمار باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کند تا با توجه به تشخیص پزشک و نوع ترمور درمان مناسب تجویز شود.

سؤال: علت عمده درد‌های عضلانی که با مصرف مسکن تسکین پیدا نمی‌کند، چیست؟

جواب: درد‌های عضلانی می‌توانند ناشی از کرامپ و اسپاسم‌های عضلانی باشند همچنین علت این درد‌ها می‌تواند در برخی از موارد کمبود مواد معدنی یا الکترولیت‌های بدن بوده، گاهی اوقات هم بیماری‌های زمینه‌ای نورولوژیک باعث درد‌های عضلانی می‌شوند، بنابر این باید علت این درد‌ها به درستی شناسایی شود تا بتوانیم درمان مناسب را انجام دهیم.

به طور کلی درد‌های عضلانی ناشی از کرامپ به مسکن‌های معمولی جواب نمی‌دهند بنابر این برای رفع این درد‌ها باید از ترکیبات حاوی منیزیم یا شل کننده‌های عضلانی استفاده کنیم.


بیشتر بخوانید: چرا دست و پاهایمان مور مور میشود؟ +راه‌های درمان


سؤال: آیا بیماری شارکو‌ماری‌توث درمان قطعی دارد؟

جواب: بیماری شارکو‌ماری‌توث عارضه‌ای نوروپاتی و ارثی است که انواع مختلف دارد، این عارضه از ابتدای تولد به تدریج از اعصاب محیطی عملکرد نامناسب خود را نشان می‌دهد و با افزایش سن، بد شکلی عضلانی - اسکلتی همراه آن می‌شود.
متأسفانه هنوز درمان قطعی برای این اختلال وجود ندارد، اما مبتلایان به این عارضه می‌توانند به کمک درمان‌های حمایتی و توانبخشی زندگی با کیفیت داشته باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار