کلینیک آنلاین؛

پاسخ سوالات خود را در زمینه «بی‌اشتهایی کودکان» اینجا بخوانید/ بخش دوم

یک متخصص تغذیه به سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران جوان در قسمت کلینیک آنلاین مطرح کرده‌اند، پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، پاسخ سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت «کلینیک آنلاین» مطرح کرده بودند، منتشر شد.

شما هم می‌توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود، پاسخ را از پزشکان مربوطه دریافت کنید.

پاسخ سوالات شما در زمینه «بی‌اشتهایی کودکان» را  فرهاد وحید متخصص تغذیه پاسخ داده است.

سوال: بچه یک ساله دارم، کم غذاست لقمه را تا نیم ساعت در دهانش نگه می‌دارد، باید چه کار کنیم؟

جواب: به بچه به مقدار کم غذا دهید؛  غذا را به مقدار کم معرفی کنید،  کودک نباید زمان اینکه با غذا بازی کند داشته باشد،  مشکل دهان و دندانش را بررسی کنید ممکن است علت نگه داشتن لقمه در دهان مشکلات دندان باشد.

سوال: دختر ۲۰ ماهه‌ام در ابتدای تولد ۳ کیلو وزن داشت و پس از تولد در nicu بستری شد و پس از ۱۵ روز ترخیص شد و یک مقدار وزن کم کرد و از همان بدو تولد در خط قرمز قد و وزن است، آزمایشات مختلف دادیم گفتند مشکلی ندارد، از ابتدا دچار رفلکس معده بود که بهتر شد و الان هم برای غذا خوردن بسیار مقاومت می‌کند و چند قاشق غذا که خورد آن را با دست از دهانش بیرون می‌کند و اصلا اشتها ندارد، باید چه کار کنم؟

جواب: طبیعی است اگر کودک کم وزن باشد در nicu بستری شود؛  علت بستری بودن خیلی مهم است و اگر مشکلات قلبی باشد تاثیر زیادی دارد؛  بچه را بعد از شیر دادن به حالت نشسته نگه دارید،  رفلاکس را دوباره چک کنید،  برای اینکه رفلاکس مجدد بر نگردد حتما وزن کودک کنترل شود،  غذای پرچرب به او ندهید و بعد از غذا خورد حتما در حالت نشسته قرار گیرد،  زیر سر از کتنف به بالا زاویه دار بخوابند و سه ساعت قبل خواب غذا ندهید. 

سوال: دخترم ۱۳ ساله هستند، بسیار لاغر است و ۲۸ کیلو وزن دارد؛ قبل مدرسه رفتن تپل و خوب بود، ولی به مرور لاغر شد؛ در سن بلوغ است، به هیچ چیزی اشتها ندارد، متخصص تغذیه هم رفتیم، ولی اثر نداشته است، باید چه کار کنیم؟

جواب: می‌توانید روی فاکتور روحی روانی او  کار کنید،  محیط را برای او آرام کنید ممکن است اشتهایش برگردد.

سوال: دختری ٤ ساله دارم که میل به غذا ندارد و بیشتر یبوست دارد، باید چه کار کنم؟

جواب: احتمالا مشکل تیروئیدی دارد،  باید حتما آزمایش دهید؛  مایعات حتما با سبزیجات توصیه می‌شود.

سوال: فرزند دو قلو دارم که ۹ سالشون است؛ همیشه نسبت به غذا بی رغبت و بی اشتها هستند و اکثر مواقع از اشتها آور استفاده کردیم، ولی خوب جواب نمی‌دهند وزنشان هم ۲۳ کیلو است، چه کار باید بکنیم؟

جواب: از یک الگوی همسان طبعیت می‌کنند؛  قلی که حرف گوش کن هست را تشویق کنید تا دیگری طبعیت کند،  اشتها آور توصیه می‌شود اما به مدت یک ماه استفاده کنید بعد از آن نیاز به مداخلات محیطی است. 

سوال: پسرم ۸ ساله است، ۲ سال اول خیلی چاق و خوب بود، ولی از ۳ سالگی خیلی ضعیف شد و یبوست هم دارد، اشتها ندارد و برای یبوست هم دارو مصرف می‌کند، ولی میل به غذا بجز غذای مورد علاقه‌اش ندارد، باید چه کار کند؟

جواب: سبزیجات و مایعات زیاد به او دهید؛  نوع دارو ممکن است باعث دفع مواد غذایی شود؛  مواد فیبری باعت دفع مواد غذایی و ویتامین می‌شود؛  ۲ ساعت قبل از مصرف دارو غذا مصرف نکنند،  در زمانی که دارو مصرف نمی‌شود غذا باید بیشتر مصرف شود؛  غذای مورد علاقه‌اش را بیشتر به او دهید.

سوال: دختر ۴ ساله دارم که خیلی کم غدا و لاغر است، حتی تراکم مو‌ها و رشد موهایش کم است؛ سریع از غذا سیر می‌شود؛ چندین بار آزمایش‌ها متفاوت گرفته شده که مشکلی نداشتند، در ضمن در بعضی مواقع تکرر ادرار شدید پیدا می‌کند؛ باید چه کار کنم؟

جواب: زینک پلاس مصرف شود؛  در کنارش بیوتین و بکمپلکس مصرف شود؛  غذا این گونه بیشتر می‌شود؛  تکرر ادرار می‌تواند از استرس یا سندرم مثانه باشد باید با متخصصین مربوطه مشورت شود.

سوال: فرزندم وعده صبحانه را نمی‌خورد و نهار هم خیلی بی‌میل می‌خورد، باید برای افزایش اشتهایش چه کار کنیم؟

جواب:صبر کنید کامل فرزند از خواب بیدار شود و غذاهای مورد علاقه‌اش را برایش بپزید؛  تعداد وعده ها را افزایش دهید.

سوال: پسر ۱۳ ماهه دارم با وزن ۸ کیلو گرم، قد ۸۱ سانتی متری دارد؛ به غذا اصلا علاقه‌ای ندارد و به سختی در طی روز بهش غذا میدیم، در رابطه با نوع غذا و وزن نرمال برای این سن توضیح دهید.

جواب: اصلا درست نیست به کودکتان به اجبار غذا دهید؛  وزن اولیه کودک بسیار مهم است تا بررسی کنیم چقدر در زمان تولد قد و وزن افزایش پیدا کرده است و بعد از آن می‌توان گفت وزن نرمال چقدر است؛  باید کودک را در انتخاب غذا آزاد گذاشت.

سوال: نوزاد ۱۵ ماهه دارم غذا خیلی سخت می‌خورد و بیشتر میوه دوست دارد، البته شیر هم می‌خورد، باید چه کنم؟

جواب: می‌توانید شیر را غنی سازی کنید؛  غذای تکمیلی را به بچه معرفی کنید.

سوال: دخترم تقریبا سه ساله است؛ از اول خوب غذا نمی‌خورد و وزنش هم نسبتا کم و ریز جثه است؛ دیر می‌خوابد، غذا را خوب نمی‌جود و مدت‌ها در دهانش نگه می‌دارد و اکثرا مقاومت می‌کند؛ باید چه کار کنیم؟

جواب: مقاومت در مقابل غذا خوردن کاملا طبیعی است،  بگذارید بر اساس میل خود غذا بخورد.

سوال: دختر ۸ ساله‌ای دارم که به هیچ عنوان صبحانه نمی‌خورد، اما ناهار و شام را خیلی خوب می‌خورد، حتی در سال تحصیلی هم که لقمه برایش می‌گذاشتم در مدرسه نمی‌خورد و برمیگرداند، راه حل جهت خوردن صبحانه چیست؟

جواب: کودک ۳۰ دقیقه قبل از خوردن صبحانه باید بیدار شود؛  شب باید به موقع بخوابد و صبح با انرژی بیدار شود؛  شروع صبحانه با مایعات ولرم مثل جایی و شیر و نوشیدنی مفید است.

سوال: دختر ۲.۵ ساله دارم، خیلی کم غذا می‌خورد؛ بیشتر میوه و هندوانه می‌خورد، باید چه کار کنم؟

جواب: معرفی غذای تکمیلی بسیار مهم است.

سوال: پسر ۴ ساله دارم که میلی به غذا ندارد و وزنش کم است بیشتر با شربت‌های ویتامین و ... اشتهایش را درست می‌کنم، ولی می‌ترسم که این شربت‌ها برایش مشکلی ایجاد کند؛ باید چه کار کنم؟

جواب: اگر شربت و ویتامین متخصص تجویز کرده مشکلی ندارد اما به هیچ عنوان خودسر مصرف نکنید؛  مقدار زیاد این مواد کارساز نیست و حتما به مدت یک ماه بدهید اگر نتیجه داد ادامه دهید.

سوال: دخترم ۵ ساله است و به خاطر جنب و جوش و تحرک بسیار از خوردن به موقع غذا امتناع می‌کند و بی‌اشتهاست و متاسفانه هنگام گرسنگی از شیرینی استفاده می‌کند؛ پزشک شربت اشتها معرفی کردند که تا زمانی که از شربت استفاده می‌کند، خوب است، ولی بعد از آن به حالت اولیه بر می‌گردد، باید چه کار کنیم؟

جواب: سعی کنید موقعی که خسته نیست به او غذا دهید؛  شربت اشتها آور هم اگر یک ماه مصرف کردید دیگر ندهید؛  شیرینی را از دسترس او خارج کنید و غذاهای سبوس دار به او دهید.

سوال: یک دختر ۱۴ ماهه دارم که علاقه بسیار کمی به غذا دارد و فقط شیر مادرش را می‌خورد؛ انواع غذا‌ها را امتحان کردیم و نتیجه‌ای نگرفتیم، باید چه کار کنیم؟

جواب: حجم شیر مادر کفایت می‌کند؛  مسیر را اشتباه رفتید و باید هر هفته یک غذا به او معرفی کنید و اینکه تمام غذاها را امتحان کردید کار اشتباهی است.

سوال: دخترم ۲۶ ماهه است و غذا را خیلی در دهانش نگه می‌دارد، بعد قورت می‌دهد خیلی که اذیت می‌شوم، حجم غذا کم شده است؛ در ضمن هنوز غذا را له می‌کنم به او می‌دهم البته تو مهد غذاش له نشده می‌هند و می‌خورد، چون وقت ندارم و شاغلم له می‌کنم تا زودتر بخورد، که بازم در دهن نگه می‌دارد، باید چیکار کنم؟

جواب: مشکل جلب توجه دارد؛  مدت زمان بیشتری را برای غذا خوردنش بگذارید، با تو صحبت کنید با این می‌گوید نیاز به حلب توجه هنگام غذا خوردن دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
Jalil Hahemi
۱۰:۴۲ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
کودک ۴ ساله ای دارم که غذا بهیچ وجه نمیخورد از گوشتهای مختلف بیزار است غذا را باید بصورت بسیار. کوچک در دهانش بگذاریم بسیار لاغر و زیر وزن است و‌گه گاه هم‌اقمه را تف میکند آزمایش جسمی اش مشکلی نبوده لطفا بگویید چکار کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۱ ۲۷ تير ۱۳۹۸
سلام ما خانواده فقیری هستیم درامدمان پایینه رژیم غذایی مناسبی نداریم بچه هام با این وضعیت کم اشتها هستند سال ماهی یک بار غذای خوبی داریم انها نمی خورند لاغر هستند یکی از بچه هام فرستادم باشگاه تو باشگاه ضعف می کرد معده شون کوچک شده عادت به خوردن غذای زیاد ندارند درامد پایینه و پول هم ارزش خودشو از دست داده ولا نمی دانم چی بگم یکی وزن سیری خودشو میکشه یکی پیاز می خوره تا اشتهاش باز بشه یکی باید سیگار بکشه تا اشتهاش بسته بشه .
آخرین اخبار