در جمع خبرنگاران در بنگلادش مطرح شد؛

واکنش ظریف به تحریم سازمان فضایی ایران

وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به تحریم سازمان فضایی ایران گفت: آمریکا به اعمال تحریم معتاد شده است.

اروپایی‌ها تقریبا نتوانستند هیچ یک از تعهداتشان را اجرا کنند/آمریکا تنها خودشان را تحریم نکرده اندبه گزارش  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در جمع خبرنگاران در بنگلادش درباره نگاه به مذاکرات با اروپا و فرانسه، اظهار کرد: گفت‌وگوی ما با کشور‌های اروپایی به این خاطر بوده که از بین کشور‌های باقیمانده در برجام روابط اقتصادی ما با چین و روسیه بوده و  این تعاملات همچنان  ادامه دارد این درحالی است که  اروپایی‌ها متاسفانه در این زمینه موفق نبوده اند.

او ادامه داد: اگرچه روابط ما با روسیه و چین از تحریم‌های غیرقانونی آمریکا تأثیر پذیرفته است، اما اروپایی‌ها تقریبا نتوانستند هیچ یک از تعهداتشان را اجرا یی کنند.

ظریف خاطر نشان کرد: گفت‌وگو‌هایی که با فرانسه داشتیم، چه در رایزنی های تلفنی بین رئیس جمهور با آقای مکرون چه در دو سفری که به پاریس و بیاریتز برای گفت‌وگو با فرانسوی‌ها داشتم همچنین سفری که آقای عراقچی اخیرا به فرانسه انجام داد برای این بود که از طرف فرانسوی در رابطه با این موضوع بپرسیم که چگونه می‌خواهند تعهداتشان را اجرادر قبال برجام اجرایی کنند و همکاران بانکی و نفتی ما هم به آنها بگویند چه اقداماتی در این زمینه باید انجام بشود.

دیپلمات عالی رتبه کشورمان تصریح کرد: در حقیقت فرانسه و اتحادیه اروپا نیاز دارند که از آمریکا برای انجام اقداماتشان مجوز بگیرند، این موضوع  قابل فهم است، ولی از نظر ما جای تأسف دارد،همچنین از لحاظ حقوقی هم اقدام واشنگتن نمی‌تواند مانع از اجرای تعهدات اروپا باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: هم ما باید به آنها(اروپا) یادآوری کنیم و هم وکلایشان به آنها بگویند که اقداماتی که انجام می دهند  باید مستقل از فشار‌های آمریکا باشد، می‌خواهند از اوفک و یا  آمریکا مجوز بگیرند که این امر مشکل ما نبوده و  لازم است که خودشان انجامش بدهند.


بیشتر بخوانید:گام سوم ظرف یکی دو روز آینده اعلام می‌شود/ فرصت ۲ماهه دیگری برای بازگشت به تعهدات پیش روی اروپاست


او تاکید کرد: گفت‌وگو‌هایی را با اروپا انجام دادیم و مواضع ما بسیار شفاف است، در بیانیه شورای عالی امنیت ملی اعلام کردیم که هر زمان آنها(اروپا)  به تعهداتشان برگردند ما هم اقدام مشابه انجام می‌دهیم، همچنین اعلام کردیم که همیشه آماده هستیم درباره اجرای بهتر برجام گفت‌وگو کنیم.

دیپلمات عالی رتبه کشورمان ادامه داد: در حقیقت ما میز مذاکره را ترک نکردیم و همواره پای میز مذاکره بودیم، آمریکا تا اردیبهشت سال ۱۳۹۷ در این جلسات شرکت می‌کرد و پایان سال ۱۳۹۶ آخرین جلسه‌ای بود که نماینده آنها در مذاکره حضور پیدا کرد.

ظریف خاطر نشان کرد:  ایالات متحده زمانی می تواند پای میز مذاکره با ایران بازگردد که  تحریم‌ها و نقض برجام را متوقف کند. در واقع این موضعی بوده که علنی اعلام کردیم و خصوصی هم به فرانسوی‌ها گفتیم. اینکه پاریس شرایطی را برای خودشان مطرح کنند، ارتباطی به برجام ندارد.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه اقدامات برجام باید مستقل پردازش شود، گفت: تعهداتی که در برجام وجود دارد حتما مستقل از مسائلی منطقه‌ای و سایر شرایطی است که ارتباطی به برجام نداشته و نخواهد داشت.

ظریف با اشاره به تحریم سازمان فضایی ایران، تاکید کرد: آمریکایی‌ها به تحریم معتاد شده اند، این تحریم‌های آمریکا هیچ تاثیری ندارد و کم کم دنیا واشنگتن را مورد تمسخر قرار می‌دهد، زیرا آنها غیر از خودشان همه را تحریم کرده اند و همین مانده است که آمریکا خودش را هم تحریم کند .

دیپلمات عالی رتبه کشورمان گفت: استفاده آمریکا از اهرم اقتصادی به حدی افراطی شده که کم کم توان اقتصادی آنها را  به سمت تحلیل می برد.

انتهای پیام/

اروپا به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار