کاوش محوطه ۸ هزار ساله فارس

سرپرست هیات باستان شناسی گفت: محوطه ۸ هزار ساله "تل کمین" در شهرستان مرودشت با همکاری باستان شناسان آلمانی کاوش می‌شود.

کاوش محوطه ۸ هزار ساله فارسبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، نوروز رجبی سرپرست هیات باستان شناسی تل کمین در شهرستان مرودشت، گفت: این طرح مشترک پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با دانشگاه گوته فرانکفورت آلمان است.

او افزود: فصل جدید این کاوش مشترک به زود‌ی در این محوطه کلید خواهد خورد.

این باستان شناس ادامه داد: کاوش این محوطه برای پاسخگویی به پرسش‌هایی در خصوص گاه نگاری فارس و حکومت ایلام انجام می‌شود.

سرپرست هیات باستان شناسی تل کمین اظهار داشت: فصل نخست این فعالیت پژوهشی با هدف شناخت و مطالعه پیشرفت و تهیه نقشه منحنی میزان (توپوگرافی) تپه، شبکه بندی، بررسی پیمایشی فشرده تپه و گردآوری مواد فرهنگی انجام شد.

در فاصله ۵ کیلومتری نقش رستم و ۹ کیلومتری تخت جمشید، تپه‌ای معروف به تل کمین حسن آباد قرار دارد؛ این تپه دارای شواهد فرهنگی و تاریخی شامل سفال‌هایی با رنگ نخودی، خاکستری، ساده و چرخ ساز مربوط به هزاره‌های پیش از میلاد است.

این محوطه دارای دوره‌های فرهنگی و استقراری از دوره روستا نشینی قدیم در هزاره ششم پیش از میلاد تا دوره میانه و پایانی اسلامی است.

نتیجه مطالعات فصل نخست د ر این محوطه نشان می‌دهد که از آغاز هزاره ششم پیش از میلاد تا آغاز هزاره اول و دوره هخامنشی، پیوسته در این محوطه کلید‌ی استقرار فرهنگی و سکونتی وجود داشته؛ به عبارت دیگر، صرفاً در بازه زمانی پس از دوره هخامنشی تا سده‌های نخستین اسلامی است که در این محوطه هیچ گونه شواهد‌ی از استقرار فرهنگی د یده نشد ه است.

تل کمین محوطه‌ای مهم در کنار رود خانه کُر با گستره ۱۰ هکتار است.
انتهای پیام/م

کاوش محوطه تل کمین در مرودشت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار