معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی ایلام خبر داد;

افتتاح دومین بنیاد فرزانگان استان ایلام

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی ایلام گفت: دومین بنیاد فرزانگان نیز همزمان با هفته سالمندان در مرکز استان راه اندازی می‌شود.

افتتاح دومین بنیاد فرزانگان استان ایلامبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، فرخ لقا جمشیدزاده معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی ایلام گفت: نخستین بنیاد فرزانگان با هدف غنی سازی اوقات فراغت، ارایه خدمات تفریحی، توانمندسازی شغلی، ارایه خدمات آموزشی، مشاوره و ... به سالمندان، اواخر سال ۹۵ راه اندازی شد.

 او افزود: ۸،۵ درصد از جمعیت ۵۸۰ هزار نفری این استان جزو سالمندان محسوب می‌شوند.

جمشید زاده ادامه داد: اکنون ۵۳۰ سالمند زن و مرد در این مرکز بصورت رایگان عضو بوده و با توجه به استقبال سالمندان دومین بنیاد فرزانگان نیز همزمان با هفته سالمندان در مرکز استان راه اندازی می‌شود.

معاون بهزیستی ایلام گفت: اکنون ۴۹ هزار و ۴۳۷ سالمند در این استان وجود دارد که معادل ۸،۵ درصد کل جمعیت ایلام را تشکیل می‌دهند.

جمشیدزاده ادامه داد: اگرچه درصد جمعیت سالمندی ایلام پایین‌تر از کشور است، ولی این استان از این تغییر جمعیت (رشد سالمندی) بی نصیب نبوده بطوریکه شاخص‌های آماری بیانگر آغاز شتاب انگیز روند پیر شدن جمعیت استان را نشان می‌دهد.

او اضافه کرد: در این زمینه بهبود وضعیت بهداشت، تغذیه، ارتقا سلامت و کیفیت زندگی، برقراری برنامه رفاه و تامین اجتماعی مناسب، پوشش بیمه‌ای جامعه سالمندان و ... باید در دستور کار دستگاه‌های مربوطه قرار گیرد تا موجب بهبود شاخص‌های سالمندی در استان شود.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی ایلام با اشاره به اینکه از مجموع جمعیت سالمندی استان سه هزار و ۵۰۰ نفر از خدمات مستمر این سازمان استفاده می‌کنند یادآور شد: این افراد از خدمات مختلف بهزیستی در حوزه‌های فرهنگی، درمانی، توانبخشی و ... برخوردارند.

جمشیدزاده اجرای طرح ویزیت در منزل، طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه، توزیع وسایل توانبخشی، اعزام به اردو‌های تفریحی، شناسایی و تجلیل از سالمندان نخبه، برگزاری دوره‌های آموزشی پیشگیری از معلولیت‌های دوران سالمندی و تغذیه صحیح، برقراری انشعاب آب، برق و گاز رایگان، ارایه خدمات مددکاری و روانشناسی رایگان و ... را از جمله خدمات ارایه شده این سازمان به سالمندان برشمرد.

او همچنین به فعالیت ۲ مرکز شبانه روزی سالمندان در این استان اشاره کرد و عنوان کرد: هم اینک ۳۶ سالمند زن و ۲۴ سالمند مرد در این مراکز نگهداری می‌شوند.

معاون توانبخشی بهزیستی ایلام با ذکر اینکه بر اساس آمار‌های موجود در کشور با روند رو به رشد سالمندی زنانه مواجه هستیم، گفت: بر اساس آمار‌های موجود تعداد سالمندان زن بیشتر از مردان است.

جمشیدزاده برگزاری همایش سالمندان، برپایی ایستگاه سلامت در مصلی و پیاده راه طالقانی ایلام، بازدید مسئولان از سرای سالمندان، برنامه‌های ورزشی و تفریحی، تجلیل از سالمندان موفق، برپایی نمایشگاه دستاورد‌های سالمندان و ... را از دیگر برنامه‌های هفته سالمندان در این استان اعلام کرد.

انتهای پیام/با

نرخ جمعیت سالمندی ایلام ۸.۵ درصد است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.