بازار بورس چیست؟/سرمایه گذاری در بورس چه مزیت هایی دارد؟/آیا بورس ارزش سرمایه‌گذاری را دارد؟

تمام کشور‌های تراز اول دنیا در پی ساختن بدنه های اقتصادی خود از طرق مختلف هستند که یکی از مهم ترین این بدنه‌ها بازار بورس است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، بورس کلمه‌ای فرانسوی است که معنای آن در زبان فرانسه کیف پول می‌باشد. برای شناخت بورس و آشنایی بیشتر با آن بهتر است از "بازار" و تعریف آن شروع کنیم.
 
در یک تعریف ساده، می‌توان گفت که، بازار مکانی است که در آن خرید و فروش صورت می‌گیرد؛ و ساده‌تر این است که بگوییم هرگاه شرایطی فراهم شود که بین خریدار و فروشنده رابطه‌ برقرار شود و معامله‌ای صورت پذیرد بازار تشکیل شده است. در بازارها به طور کلی دو نوع دارایی، دارایی‌های واقعی و دارایی‌های مالی، مورد معامله قرار می‌گیرند.
 
بازار بورس چیست؟/سرمایه گذاری در بورس چه مزیت هایی دارد؟/آیا بورس ارزش سرمایه‌گذاری را دارد؟
 
دارایی‌های واقعی همان دارایی‌های فیزیکی هستند مثل زمین، ساختمان و انواع کالا مانند ماشین، لوازم خانگی و ... اما دارایی‌های مالی دارایی‌های کاغذی و بهتر بگوییم اسنادی هستند، مثل سهام و اوراق مشارکت بورس‌ بازاری است که در آن دارایی‌های مختلف مورد معامله قرار می‌گیرد.

تاریخچه بورس

تاریخچه تاسیس اولین بورس به اواخر قرن چهارده و اوایل قرن پانزده در کشور هلند بر می‌گردد. اما بورس به صورت مدون از دو قرن پیش شروع به فعالیت کرده است در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از ابزار‌های الکترونیکی بیشتر معاملات در بورس از طریق رایانه صورت می‌گیرد.

وفا ارجمندی نژاد استاد دانشگاه و کارشناس امور مالی و بازرگانی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت: طبق ضریب نفوذ بازار سرمایه و بورس، از هر ۸۰ میلیون نفر ۶ میلیون نفر به نحوی کد بورسی دارند و خرید و فروش انجام می دهند که نسبت به استاندارد آن ۰.۵ درصد است.
 
او تصریح کرد: این در حالی است که در اقتصاد اول دنیا این رقم تا ۹۰ درصد هم پیش می رود و واقعا رقم عجیبی است؛ با در نظر گرفتن این نرخ و این موضوع که در کشور ما وقتی افراد به ۱۸ سال برسند وارد زمینه های اقتصادی از جمله باز کردن حساب در بانک، خرید و فروش و... خواهند شد، می توان به این رسید که در کشور‌های فعال اقتصادی و تراز اول دنیا، مردم آشنایی و ارتباط خیلی زیادی با مسائل اقتصادی و بورس دارند.

کارشناس امور مالی و بازرگانی گفت: در کشور ما ۴۰ سال است که مردم با بورس تقریبا آشنا شده و حدود ۱۰ یا شاید ۱۵ سال است که اکثریت مردم آن را شناخته اند و در آن فعالیت دارند.

مقایسه بازار بورس با بازارهای دیگر

ارجمندی نژاد افزود: ۵ بازار فعال سرمایه گذاری در ایران، طبق آمار از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۴ به شرح ذیل است:
 
بازار سکه رشد ۲۲۰ درصدی
بازار طلا رشد ۳۶۵ درصدی
بازار مسکن رشد ۲۲۸ درصدی
بازار ارز رشد ۲۵۰ درصدی
بازار بورس رشد ۹۰۷ درصدی

او تصریح کرد: همان گونه که ملاحظه می شود رشد بازار بورس تفاوت خیلی زیادی با سایر موارد دارد.
 
بازار بورس چیست؟/سرمایه گذاری در بورس چه مزیت هایی دارد؟/آیا بورس ارزش سرمایه‌گذاری را دارد؟
 

مزیت های سرمایه گذاری در بازار بورس

کارشناس امور مالی و بازرگانی گفت: در نتیجه می‌توان گفت سرمایه گذاری در بازار بورس امتیازات بیشتری نسبت به بقیه موارد دارد از جمله اینکه:

-بازار شفافی دارد
-نوسانات غیرقابل پیش بینی کمتری دارد
-جو روانی و عاطفی بازار به روی آن تاثیر زیادی ندارد
-به راحتی و سهولت تبدیل به پول می شود (مگر در موارد خاصی)
-نسبت به سرمایه گذاری در بانک ها این مزیت را دارد که بانک ها از نرخ تورم درصد سودشان کمتر است، اما در بازار بورس چنین نیست (درصد سود بانک ها از نرخ تورم کمتر است و هماهنگ با تورم پیش نمی رود)

ریسک سرمایه گذاری در بازار بورس

ارجمندی نژاد با اشاره به ریسک حاصل از سرمایه گذاری در بازار بورس افزود: در ۱۰ سال گذشته ریسک بورس در مقایسه با سایر بازار‌های سرمایه گذاری ریسک کمتری داشته و دارای سود بیشتری بوده است.
 
بازار بورس چیست؟/سرمایه گذاری در بورس چه مزیت هایی دارد؟/آیا بورس ارزش سرمایه‌گذاری را دارد؟
 
او تصریح کرد: در حال حاضر در ایران ۵۰۰ یا ۶۰۰ شرکت و دستگاه قدرتمند در بورس فعال هستند که بدیهی است مزایای بسیاری برای کشور دارد و هرچه تعدادشان بیشتر باشد بحث نقدینگی بهتر پیش خواهد رفت.

دانش اقتصادی و  سرمایه گذاری امری واجب است

کارشناس امور مالی و بازرگانی گفت: به طور معمول هر خانواده علایق و شرایط جامعه را سنجیده و زمان انتخاب رشته و کار فرزندش آن را به سمتی که شرایط بهتر دارد یا علاقه در آن وجود دارد، سوق می دهد، اما در دنیای امروز، دانش اقتصادی و سرمایه گذاری یک انتخاب نیست بلکه امری واجب و ضروری است؛ به این دلیل که همه به طریقی با آن سر و کار داریم ما به نقدینگی احتیاج داریم و کشور هجدهم دنیا در این زمینه هستیم.

ارجمندی نژاد افزود: بورس بازاری است که می تواند موضوع نقدینگی را کنترل کند؛ همچنین در این شرایط اشتغالزایی و بهبود وضعیت کارگران و ... را شاهد خواهیم بود و این موضوعات به نفع جامعه و اقتصاد کشور است.
 

انتهای پیام//ج.ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.