سناریوی ادامه دار حذف عنوان "شهید"

در اقدامی نامتعارف حذف نام شهید این بار به یک مدرسه رسیده است.

سناریوی ادامه دار حذف عنوان به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، چند هفته‌ای است که موضوع حذف کلمه شهید از روی تابلوی برخی معابر شهر تهران مطرح شده و اظهارنظر‌های متفاوتی در این باره اعلام شد، پس از آن نیز حساسیت‌های بسیاری در ارتباط با این موضوع در شهر‌های مختلف در ارتباط با تابلو‌های مزین به نام شهداء ایجاد شد تا اینکه مسئولان برخی از استان‌ها نیز به این موضوع واکنش نشان داده و خواستار اصلاح وضعیت موجود شدند.

استان زنجان نیز از این موضوع مسثتنی نبوده و از صبح دیروز عکس‌هایی از تابلو‌های خیابان‎های شهر منتشر شد که فاقد عنوان شهید بود.

(یکی از تابلو‌هایی که فاقد عنوان شهید بود، مربوط به شهید «جلیل امینی» است، این شهید بزرگوار در چهارمین روز از اسفند ماه سال ۱۳۴۳ در روستای گلابر سفلی از توابع ایجرود واقع در زنجان دیده به جهان گشود و در پانزدهم خرداد سال ۱۳۶۳ در کردستان بر اثر بمباران هوایی رژیم بعثی به مقام شهادت نائل آمد).

(شهید «صفت‌الله میناخانی» نیز یکی از شهدایی بود که عنوان شهید از تابلوی مربوط به این شهید حذف شده بود، شهید میناخانی فرزند احسان‌الله سال ۱۳۴۵ در زنجان متولد و سال ۶۳ در بانه شهید شده است).

دستور فوری برای بازگشت عنوان شهید

اما بلافاصله پس از انتشار این عکس‌ها و اخبار مربوط، رئیس کل دادگستری استان زنجان نخستین مسئولی بود که به این موضوع واکنش داد و از شهرداری خواست هرچه زودتر تابلوی مربوط به این شهید اصلاح شود.

رئیس کل دادگستری استان زنجان گفت: باخبر شدیم که در شهر زنجان در یک خیابانی از یک کوچه نام شهید حذف شده است، خبری که برایم خیلی عجیب بود.

حجت‌الاسلام صادقی نیارکی افزود: در همین رابطه به دادستان زنجان دستور دادم که موضوع را به جدیت و در اسرع وقت دنبال کند.

رئیس کل دادگستری استان زنجان با اشاره به اینکه این تخلف در یکی از مناطق سه گانه شهرداری زنجان رخ داده بود، گفت: برای این منطقه پرونده مربوط تشکیل شد.

او امروز نیز در خبری اعلام کرد که تابلو‌های بدون عنوان شهید در چند کوچه شهر زنجان اصلاح و به جای آن تابلو‌های جدید نصب شد.

حذف عنوان شهید کار شهرداری نیست

شهردار زنجان در واکنش به این سخنان گفت: وقتی که حجت‌الاسلام صادقی‌ نیارکی رئیس کل دادگستری استان زنجان در این باره با بنده تماس گرفتند که تابلو‌ها سریع باید اصلاح شود، ما نیز اقدام عاجل را انجام دادیم و اصلاحات انجام شد.

شهردار زنجان با اشاره به اینکه پیگیری‌های دیگر در ارتباط با اینکه چه کسی مقصر بوده و هر فردی که این اقدام را انجام شده، قطعا با او برخورد خواهد کرد، گفت: این موضوع به وسیله شهرداری رخ نداده است.

او افزود: هم اکنون در انبار شهرداری تابلو‌هایی وجود داشته و یا در حال ساخت است، نام شهید در همه تابلو وجود دارد و هر شخصی تمایل داشت می‌تواند از این بخش شهرداری بازدید کند.

تابلو‌های فاقد عنوان شهید قدیمی است

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان نیز در این باره گفت: در روز‌های اخیر خبر‌هایی مبنی بر حذف واژه مقدس «شهید» از تابلو‌های معابر زنجان در فضای مجازی پخش شده است.

حمیدرضا حمیدی گفت: پس از شنیدن این خبر پیگیری لازم انجام شد و تابلو‌هایی که نام شهید در آن‌ها درج نشده بود مربوط به منطقه ۳ شهرداری بوده است.


بیشتر بخوانید: شناسایی عاملان حذف واژه شهید در تابلوها/ برخورد با عوامل جریان شهید زدایی 


او افزود: طبق بررسی‌های اولیه بنده نصب این تابلو‌ها مربوط به ۶ تا ۷ سال پیش بوده است و مربوط به سال‌های اخیر نیست، اما شهرداری حسب وظیفه بلافاصله نسبت به اصلاح آن‌ها اقدام کرده است.

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان با بیان اینکه واژه مقدس شهید حذف شدنی نیست و اگر محرز شود این اقدام مربوط به دوره حاضر بوده و عمدی در کار بوده است (البته کاملا بعید بنظر می‌رسد) برخورد لازم با خاطیان صورت خواهد گرفت، گفت: اگرهم این اقدام مربوط به سنوات گذشته باشد قطعا مرجع مربوطه اقدامات قانونی را انجام خواهد داد.

عنوان شهید به تابلو‌ها برگشت

نایب رئیس و سخنگوی شورای اسلامی شهر زنجان نیز در تکمیل این سخنان گفت: تابلویی که عنوان آن مزین به نام شهید نیست، مربوط به گذشته است، هرچند که به احترام این شهید بزرگوار و برای سرعت عمل در کار واژه شهید به همان تابلو اضافه شد.

سجاد خدایی با اشاره به اینکه تابلو‌های قدیمی با تابلو‌های جدید تفاوت دارد و دقیقا از آرم و لوگوی شهرداری مشخص است، افزود: تابلو‌های قدیمی یکپارچه بوده و تابلو‌های جدید دو تیکه است و این نشان از آن دارد که تابلوی مذکور از نوع قدیمی بوده است.

او تصریح کرد: در سایر تابلو‌ها عنوان شهید در کنار نام شهید مندرج است و اگر هم نباشد طبق پیگیری ها قرار شد که این اتفاق رخ دهد.

اغلب کوی‌ها به نام یک شهید نام‌گذاری شده است

عباس راشاد عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر زنجان نیز در این زمینه گفت: حذف نام مقدس شهدا از معابر را بنده هشدار دادم.

او تصریح کرد: مثلا وقتی تابلو‌های خیابان شهید صیاد شیرازی و یا شهید نوروزی را مشاهده کردم که عنوان شهید حذف شده است ، با شهردار منطقه تماس گرفتم و گفتم که این اتفاق رخ داده است.

او افزود: در ابتدا این موضوع را تکذیب کردند و سپس گفتند که این تابلو‌ها اصلا در انبار شهرداری نبوده است و نمی‌دانیم چه کسی آن‌ها را نصب کرده است، اینکه دیگر خیلی بد است!

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر زنجان با بیان اینکه حذف نام شهدا از معابر و خیابان‌ها تنها به یک خیابان محدود نمی‌شود، تصریح کرد: این موضوع تنها به یک منطقه محدود نمی‌شود و اگر دقت کنید در کوی‌ها اکثر عناوین ذکر شده نام شهید است، یعنی قبلا به صورت کاملا پنهان بود و در منطقه ۳ یکسری تابلو‌ها حذف شده است.

او تصریح کرد: در تهران یک بهانه‌ای آوردند که عنوان شهید موجب طولانی شدن نام می‌شود، اما این بهانه واهی است.

راشاد با اشاره به اینکه قبلا نیز در کمک نکردن به ساخت یکی از مساجد شاهد چنین حرکتی بودیم، گفت: کسی که مانع ساخت مسجد می‌شود، یقینا این کار را هم انجام می‌دهد.

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر زنجان گفت: تعدادی از حذف‌ها سیستمی است، یعنی سرکوچه شهید صیاد شیرازی را زده و در ادامه شهید حذف شده و تبدیل به شیرازی یک، شیرازی دو و الی آخر شده است و دیگر عنوان شهید در آنجا گم می‌شود.

او افزود: یکی دیگر نیز مربوط به این است که عنوان شهید از اسامی حذف شده است، البته ما کاری نداریم که قبلا عوض شده یا الان عوض شده، اما شهرداری مکلف است که عنوان شهید را در ارتباط با اسامی کوی و برزن بیاورد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان نیز در این باره  گفت: حذف و اضافه کردن نام و عنوان شهید به کوچه و یا خیابان بهتر است که با هماهنگی بنیاد شهید انجام شود، چرا که در غیر این صورت ممکن است، به عنوان خیابانی شهید اضافه شود و شهید نباشد و از عنوان خیابانی شهید حذف شود و شهید باشد.

علی کاظمی با اشاره به اینکه اسامی همه شهداء در فرهنگ اعلام بنیاد شهید زنجان گردآوری شده است، افزود: لیست جامع شهداء در بنیاد شهید موجود است و این اداره کل آماده است که این اطلاعات را در اختیارات دستگاه‌های متولی قرار دهد.

او با اشاره به اینکه شهید میراسماعیلی و چاوشی از شهدای زنجان نیستند، اما شهید جلیل امینی و شهید صفت‌الله میناخانی از شهدای زنجان هستند، اضافه کرد: طبق جلسه با شهرداری نیز قرار شد که این موضوعات بررسی شده و اگر شخصی شهید است عنوان شهید به کوچه مربوط برگردانده شود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان گفت: اگر هم عنوان یک خیابانی به نام شهید نیست، نباید عنوان شهید به آن اضافه شود، چون این موضوع هم قطعا تبعات خاص خود را خواهد داشت.

او با اشاره به اینکه امروز در هفته دفاع مقدس قرار داریم و زنجانی‌ها در بحث ایثار و شهادت زبانزد هستند، تصریح کرد: نباید این موضوع جاسازی شود که یک عده در زنجان به دنبال حذف عناوین شهدا هستند.

کاظمی با اشاره به اینکه تابلو‌های شهرداری چند نوع است و زمان نصب آن نیز مشخص نیست، اضافه کرد: حتی برخی از تابلو‌ها توسط خود مردم نصب شده است که اصلا کار شهرداری نیست.

او تصریح کرد: اگر کسی در ارتباط با حذف عنوان شهید مصداقی داشته باشد استقبال کرده و حتما ادامه موضوع را پیگیری می‌کنیم و شهرداری را مکلف می‌دانیم که نسبت به اصلاح آن اقدام کند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان افزود: سال قبل در اسفندماه عنوان شهید از کوچه شهید نوروز خلیل مقدم حذف شده بود که ما پیگیری کردیم و عنوان به آن برگشت.

او تصریح کرد: ما حتی به اضافه کردن عنوان شهید به معابری که شهید نیستند نیز اعتراض داریم و نباید این اتفاق رخ دهد.

حذف عنوان شهید در مدارس

با وجود این واکنش‌ها، اما این بار نوبت به مدارس رسیده است که عنوان شهید را حذف کرده‌اند، چرا که در اقدامی جدید عنوان شهید از یک مدرسه پاک شده است.

دبیرستان دخترانه «شهید دکتر بهشتی» که پیش از این به عنوان شهید مزین بود، در تابلوی جدید نصب شده فاقد عنوان شهید است.

به نظر می‌رسد، سناریوی حذف عنوان شهید از اماکن مختلف سهوی و یا عمدی به صورت متوالی ادامه داشته و پایانی بر آن نیست.

از صبح امروز شهرداری منطقه ۳ زنجان به عنوان خیابان‌ها و کوچه‌ها عنوان شهید را اضافه کرده و در حال اصلاح تابلوها است.

منبع : فارس

انتهای پیام/ ت

برچسب ها: شهدا ، شهرداری تهران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۲ ۰۳ مهر ۱۳۹۸
بازم به شورای شهر زنجان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۰۳ مهر ۱۳۹۸
خود شهيد عزيز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۰۳ مهر ۱۳۹۸
اینقدر باید بگیم شهید تا پر بشه همه جا از نام و یاد شهدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۰۳ مهر ۱۳۹۸
اونای که دارین این کارو میکنین اینو بدونین شهدا نبودن شماها هم الان نبودین
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۴:۴۳ ۰۳ مهر ۱۳۹۸
یک حرکت جدید و فراگیر را شروع کرده اند مثل بحث کشف حجاب در معابر توسط عده ای؟