ماجرای آرزوی کودکی رهبر انقلاب که برآورده نشد

در این مطلب متن مصاحبه‌ای غیرحضوری با رهبر انقلاب در باب پرهیز از اشرافی‌گری و تجمل آورده شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  صفحه‌ای که اکنون مهمان چشمان شماست، در هیاهوی بوق‌هایی که هر روز تلاش می‌کنند با هزاران ترفند از کاه، کوه بسازند و به زور انتشار شایعات هم که شده در شهر فرنگشان همه مسئولان کشورمان را فاسد نشان دهند، با هزاران سختی منتشر شد تا ضمن معرفی و تقدیر از خدمتگزارانی که تلاش کردند دامنشان به نجاست کاخ‌نشینی آلوده نشود، به دل‌های روشن، گوش‌های شنوا و چشم‌های بینا بفهماند به قول امام بزرگوارمان عظمت و قدرت نه به کاسه و بشقاب نقره بلکه به حقیقت انسان است که اگر بروز کند شرافتمند است.

ماجرای آرزوی کودکی رهبر  معظم انقلاب که هنوز هم برآورده نشده است

 در این شماره گوشه‌های از دفتر زندگانی آیت‌الله خامنه‌ای را ورق زده‌ایم. همان که پس از فوت امام خمینی (ره) شاید نتوان هیچ‌کس را جز او یافت که نسل امام ندیده با نگاه به سیره و صورتش روح خدا را با تمام وجود درک کند. به اذعان هرکه او را دیده و شناخته و حتی به اعتراف دشمنانش چه در زندگی شخصی و چه در زندگی اجتماعی پا جای پای امام (ره) نهاده است؛ اصلاً شاید رازش همین است که امت پس از کوچ روح خدا مسیر رسیدن به یار را گم نکرد.
 
ساده‌زیستی در روزگار ما مفهوم غریبی است. این مفهوم وقتی درک‌ناپذیرتر می‌شود که بخواهیم مصداقش را در بین رهبران و رؤسای تراز اول جهان بیابیم. زرق و برق کاخ‌ها و لباس‌ها آنچنان کورکننده است که هر امیدی را ناامید می‌کند. در این میان، اما رهبر انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (حفظه الله) همچنان محکم و استوار در برابر بلای تجمل‌گرایی و اشرافی‌گری ایستاده و نه تنها نگذاشته سطح زندگی شخصی‌اش از زندگی مستضعفین جامعه فاصله گیرد، بلکه مرتباً نسبت به آتش فراگیر شدن این آفت در بین مسئولان و دولتمردان تذکر می‌دهد. آنچه در ادامه می‌خوانید مصاحبه‌ای غیرحضوری با معظم‌له در باب پرهیز از اشرافی‌گری و تجمل است که مطابق بیانات گوهربار ایشان تنظیم و در برخی موارد با حفظ شاکله اصلی خلاصه شده است:

به عنوان رهبر انقلاب و ولی فقیه امت اسلامی سبک زندگی شما برای بسیاری از مسلمانان حائز اهمیت است و دوستدارانتان مشتاقند بدانند سطح زندگی مقتدایشان به چه نوع است.
اگر شما بخواهید زندگی مرا نشان بدهید می‌ترسم خیلی‌ها باور نکنند. (۱)

همسر شما مخالفتی با این نوع سبک زندگی ندارند؟
هیچ وقت اظهار نگرانی و گله‌مندی از دست من نکرده، حتی مشوق من در قضایای عدیده‌ای هم بوده [است]. (۲)

قطعاً زی ساده شما از شخصیت درونی‌تان که از کودکی شکل گرفته، نشئت می‌گیرد. برای مثال شنیده‌ایم که شما در کودکی به خاطر نداری‌های پدر و خوی زاهدانه و گوشه‌گیرانه ایشان زندگی سختی داشته‌اید به طوری که برخی از شب‌ها غذایی برای خوردن نداشتید. لطفاً کمی از دوران کودکی خود بفرمایید.
منزل پدرى من که در آن متولد شده‌ام -تا چهار، پنج سالگى من- یک خانه ۷۰-۶۰ مترى در محله فقیرنشین مشهد بود که فقط یک اتاق داشت و یک زیرزمین تاریک و خفه‌اى! هنگامى که براى پدرم مهمان مى‌آمد همه ما باید به زیرزمین مى‌رفتیم تا مهمان برود. بعد عده‌اى که به پدر ارادتى داشتند، زمین کوچکى را کنار این منزل خریده به آن اضافه کردند و ما داراى سه اتاق شدیم. من شب‌هایی را از کودکی به یاد می‌آورم که در منزل شام نداشتیم و مادر با پول خردی که بعضی‌وقت‌ها مادربزرگم به من یا یکی از برادران و خواهرم می‌داد، قدری کشمش یا شیر می‌خرید تا با نان بخوریم؛ گاهی اتفاق می‌افتاد که نفری دو لقمه می‌رسید باقی را باید با نان و پنیری، چیزی، خودمان را سیر می‌کردیم. (۳)

در جایی فرموده‌اید در بچگی آرزوی کفش بنددار داشتید.
بله؛ آرزوی کفش بنددار به دلمان بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام. یعنی این آرزو برآورده نشده است. یادم هست یک بار [پدر]کفش میرزایی خریده بود که تنگ بود و دیگر قادر نبود عوض کند یا کفش دیگری بخرد. گفتند کفش‌ها را می‌شکافیم و اندازه می‌کنیم. بعد بند می‌گذاریم. از اینکه کفش بنددار خواهم داشت خیلی خوشحال بودم، ولی وقتی شکافتند و بند گذاشتند، خیلی زشت شد و چقدر غصه خوردم، ولی چاره دیگری نداشتیم. (۴)

چرا اینطور به ساده‌زیستی مقید هستید که هنوز سعی دارید هم خودتان این سبک زندگی را رعایت کنید و هم مرتباً نگران اشرافی‌گری مسئولان هستید؟
نظام‌های دنیا سه گونه اداره می‌شوند: یا با زور، مثل نظام‌های پلیسی دنیا؛ نوع دوم، با تزویر و تبلیغات اداره می‌شوند و یک نوع نظام هم نظامى است که با محبت و عطوفت مردم اداره مى‌شود. باید مردم را مورد محبت و احترام قرار داد و به آن‌ها اعتنا کرد، تا به دستگاه حاکمه وصل باشند و پشت سرش قرار گیرند. شما چگونه مى‌خواهید محبت و اطمینان مردم را جلب کنید؟ اگر ما دنبال مسائل خودمان رفتیم، به فکر زندگى شخصى خودمان افتادیم، دنبال تجملات و تشریفاتمان رفتیم، در خرج کردن بیت‌المال هیچ حدى براى خودمان قائل نشدیم و هرچه توانستیم خرج کردیم، مگر اعتماد مردم باقى مى‌ماند؟ مگر مردم کورند؟ آن وقتى که جوان حزب‌اللهى ما به جهاد یا به سپاه یا به فلان وزارتخانه مى‌رفت و به او مى‌گفتند که چقدر حقوق مى‌خواهى، مى‌گفت این حرف‌ها چیست، مگر من براى حقوق آمده‌ام؟ اصرار مى‌کردند که بالاخره زندگى خودت و زن و بچه‌ات باید بگردد؛ یک چیزى بگیر. به نظر شما این‌ها افسانه است؟ این رویداد، در همین ایران و در همین تهران و در همین وزارتخانه‌هاى ما اتفاق افتاد؛ یکى، دو مورد هم نبود. نماینده مجلس وقتى اول بار به او حقوق دادند، خجالت کشید حقوق را بگیرد! ما داریم از آن ذخیره مى‌خوریم؛ فراموش نکنید، آن را مردم دیدند. نمى‌شود ما در زندگى مادى مثل حیوان بچریم و بغلتیم و بخواهیم مردم به ما به شکل یک اسوه نگاه کنند؛ در این راه، از خیلى چیز‌ها باید گذشت. نه فقط از شهوات حرام، از شهوات حلال نیز باید گذشت. (۲۳ /۵/ ۱۳۷۰) افراد مسئول در این نظام، باید دندان لذایذ بی‌شماری را بکنند. از خیلی لذت‌ها باید بگذرند. (۲۶ /۳/ ۱۳۷۲)

مرز ساده‌زیستی و دوری از اشرافیت با دنیاگریزی چیست؟ اینکه شما تأکید می‌کنید باید ساده زندگی کرد معنایش این است که هیچ وقت نباید پیشرفت و رفاهی ایجاد کرد؟
این که دارم می‌گویم، معنایش این نیست که دنیا را آباد نکنید. این‌ها همیشه، تخلیه‌ها و شبهه‌افکنی‌های مخالفین اسلام بوده؛ می‌گفتند که اسلام با دنیا مخالف است؛ یعنی دنیا را آباد نکنیم! نه، آن دنیایی که گفته می‌شود، دنیای شخصی است؛ یعنی خود شما دنبال تکیّف زندگی دنیایی نباشید و زندگی را ساده بگذرانید. امیرالمؤمنین (ع)، شخصاً زاهدانه‌ترین زندگی‌ها را داشت؛ اما در عین حال، مرتب هم کار می‌کرد، مزرعه را آباد و چاه آب جاری می‌کرد؛ جهاد می‌کرد و کشور را اداره می‌کرد. غرض و مراد ما، دل سپردن به دنیاست که مقدار زیادی از مشکلات ما ناشی از این مسئله است! (۱۵ /۱۲/ ۷۷) روش انقلاب و انقلابیون به تبع آموزش اسلام، اعراض از زندگی رفاه‌طلبانه برای خود [است]؛ [اما مسئولان باید]برای مردم هرچه می‌توانند، رفاه ایجاد کنند؛ هرچه می‌توانند، درآمد ملی را زیاد کنند؛ هرچه می‌توانند، در کشور ثروت تولید کنند؛ اما خودشان نه. مسئولان لااقل تا وقتی مسئولند، به زندگی رفاه‌طلبی رو نکنند. (۱۶ /۵/ ۱۳۹۰)
 
ماجرای آرزوی کودکی رهبر  معظم انقلاب که هنوز هم برآورده نشده است

با این همه تأکید اگر باز مسئولانی پیدا شدند که گوش نکردند و بساط اشرافی‌گری به راه انداختند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ و چه تبعاتی برای کشور و جامعه خواهد داشت؟
ازجمله چیز‌هایی که روند حرکت به سمت عدالت را در جامعه کند می‌کند، نمود اشرافی‌گری در مسئولان بالای کشور است؛ اشرافی‌گری دو عیب دارد؛ عیب دومش از عیب اولش بزرگ‌تر است. عیب اولِ اشرافی‌گری، اسراف است –اشرافی‌گری حلال را می‌گوییم؛ یعنی آن چیزی که پولش از راه حلال و بحق به دست آمده-، اما عیب دوم بدتر است و آن این است که فرهنگ‌سازی می‌کند؛ یعنی چیزی برای مسابقه دادن همه درست می‌کند. اشرافی‌گری بلای کشور است. وقتی اشرافی‌گری در قله‌های جامعه به‌وجود آمد، سرریز خواهد شد به بدنه؛ [آن‌وقت]شما می‌بینید فلان خانواده‌ای که وضع معیشتی خوبی هم ندارد، وقتی می‌خواهد پسرش را داماد کند یا دخترش را عروس کند یا فرض کنید مهمانی بگیرد، مجبور است به سبک اشرافی حرکت بکند. (۵ /۶/ ۱۳۸۰) ما نباید مردم را به این کار تشویق کنیم. ممکن است در داخل جامعه کسانی پولدار باشند و ریخت‌وپاش کنند -البته این کار بدی است، ولی به خودشان مربوط است-، اما ریخت‌وپاش ما اولاً از جیبمان نیست، از بیت‌المال است؛ ثانیاً ریخت‌وپاش ما مشوق ریخت‌وپاش دیگران است. واقعاً «النّاس علی دین ملوکهم». ملوک در اینجا به معنی پادشاهان نیست که بگوییم ما پادشاه نداریم؛ نه، ملوک شما‌ها هستید؛ النّاس علی دین ماها.» (۸/ ۶/ ۸۴) این‌ها وقتی نگاه می‌کنند می‌بینند من و شما اسراف می‌کنیم، می‌گویند خب، ما از این‌ها که بالاتر نیستیم؛ این‌ها که رؤسای ما هستند. (۱۶ /۵ /۱۳۹۰)

چه پیشنهادی دارید تا اشرافیت در میان مسئولان کم شود؟
از جمله جا‌هایی که تقوا باید خودش را نشان بدهد اینجاست؛ یکی مسئله رعایت بیت‌المال است، یکی مسئله خویشتن‌داری در برابر طغیان نفْس است؛ مال‌اندوزی، مشکلات اخلاقی، میل به زندگی تجملاتی و اشرافیت؛ این‌ها چیز‌هایی است که ما مسئولان جمهوری اسلامی باید خیلی مراقب باشیم. وَ سَکنتُم فی مَساکنِ الَّذینَ ظَلَموِا؛ خب، اینکه ما در همان ساختمانی که آن طاغوت حکمرانی می‌کرد حکمرانی کنیم، مثل او هم عمل بکنیم که نشد، [در این صورت]ما با او فرقی نداریم. روشمان بایستی با روش بندگان شیطان و اَتباع شیطان متفاوت باشد. دو جور مشی و مسلک وجود دارد در رسیدن به قدرت. در همه کسانی که به قدرت دست پیدا می‌کنند این معنا وجود دارد: یک جور مال اهل دنیا است، که منتظرند به قدرت دست پیدا کنند، به حکومت دست پیدا کنند تا به مطامع شخصی خودشان برسند. یکی هم نحوه مشی انبیا است: درباره پیغمبر [نقل شده]نشستنش روی زمین مثل نشستن برده‌ها، مثل غلام‌ها [بود]؛ یعنی با آن عظمتی که مقام او دارد، هیچ‌گونه تعینی برای خودش قائل نبود در غذا خوردنش، رفاقت کردنش؛ البته معنایش این نیست که من و شما مثل پیغمبر یا مثل امیرالمؤمنین عمل کنیم؛ [اصلاً]ما قادر نیستیم؛ [اما]تلاش کنید؛ خط اصحاب قدرت دنیوی را دنبال نکنید. (۲۴ /۲/ ۱۳۹۸)

رسانه‌ها و جنبش دانشجویی چه کار‌هایی می‌توانند برای مقابله با این آفت کنند؟
اشرافی‌گری، آن چیزی نیست که بشود با قانون و با دادگاه و با بازجویی و با امثال این‌ها علاجش کرد؛ خیلی سخت‌تر از این حرف‌هاست. این از جمله مقولاتی است که بایستی فضای عمومی کشور -احساسات مردم، خواست مردم و به تعبیر رساتر، فرهنگ عمومی مردم- آن را دفع کند تا این علاج شود. آن کسانی که به اشرافی‌گری گرایش دارند یکی از کار‌هایی که می‌کنند، این است که این دید و ذهنیت را در مردم به‌وجود آورند که این چیز خوبی است و ارزش است؛ کمااین‌که قبل از انقلاب اینگونه بود. قبل از انقلاب، مسئولان حکومت، هرچه بیشتر با تشریفات و جاه و جلال و تکبر و تفرعن و لباس‌های فاخر ظاهر می‌شدند، یک عده از عوام مردم بیشتر خوششان می‌آمد! فرهنگ عمومی را اینگونه شکل داده بودند. بعد از انقلاب به‌عکس شد؛ لذا کسانی هم که اهل کار‌های اشرافی‌گری بودند، از ترس گرایش مردم، اجتناب می‌کردند؛ اما امروز به‌تدریج می‌خواهند کار را به‌عکس کنند. این اشرافی‌گری، با احساس عمومی مردم، با نوشتن، با گفتن و با ترویج این فکر، درست خواهد شد. این باید به یک فرهنگ تبدیل شود. (۱ /۹/ ۱۳۸۷)

چه راهکار و توصیه‌ای برای مقابله با اشرافیت و رواج ساده‌زیستی در میان آحاد جامعه دارید؟
عیوب اساسی در سبک زندگی ما است؛ این دیگر مربوط به مسئولان نیست، مربوط به خود ما و آحاد مردم است. ما در سبک زندگی مشکلاتی داریم: یکی از مشکلات ما، مصرف‌گرایی است؛ یکی از مشکلات ما، اسراف و زیاده‌روی و زیاد خرج کردن است؛ یکی از مشکلات ما رفاه‌طلبی افراطی است؛ یکی از مشکلات ما اشرافی‌گری است. (۱/ ۱ /۱۳۹۷) ما اگر بخواهیم تجمل و اشرافی‌گری و اسراف و زیاده‌روی را -که واقعاً بلای بزرگی است- از جامعه‌مان ریشه‌کن کنیم، با حرف و گفتن نمی‌شود؛ که از یک طرف بگوییم و از طرف دیگر مردم نگاه کنند و ببینند عملمان جور دیگر است! باید عمل کنیم. عمل ما بایستی مؤید و دلیل و شاهد بر حرف‌های ما باشد تا اینکه اثر بکند. (۲/ ۶/ ۱۳۸۷) ما باید مراقب کار خودمان باشیم! از مردم معمولی تا مسئولان؛ و به‌خصوص مسئولان مراقب باشند از سهل‌انگاری، از غفلت، از تنبلی، از اشرافی‌گری، اگر این [طور]شد، خدای متعال توفیقات خود را همچنان‌که تا امروز به شما ملت ایران مرحمت فرموده است، بعد از این [هم]عطا خواهد کرد. (۹/ ۴/ ۱۳۹۷)
 
"منابع در دفتر روزنامه موجود است"
 
منبع: جوان
انتهای پیام/

بررسی زندگی و خوی کوخ‌نشینی آیت‌الله خامنه‌ای (حفظه‌الله) در مصاحبه‌ای غیرحضوری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ابوذر
۲۰:۲۲ ۰۷ فروردين ۱۳۹۹
سلام.جانم فدات بشه .رهرو علی (ع) میشه این خدایا حفظش کن برامون
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۲۲:۴۰ ۰۸ مهر ۱۳۹۸
ای جانم حضرت ماه
خدا حفظشون کنه .ان شاالله با یاری ولی امرمسلمین جهان حضرت سید علی خامنه ای پرچم رو بدست حضرت ولیعصر عج میرسانیم و تمدن اسلامی و عدالت علوی رو در تمام جهان حاکم میکنیم به زودی....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۵ ۰۸ مهر ۱۳۹۸
توی تمام عالم یه دونه ای آقا، با این همه قدرت و ساده زیستی، تمام قدرت ها از آن خداست و ما بندگانی خاکی بیش نیستیم و همواره باید خدارو با قلب پرستش کنیم ، و این تنها کاری هست که انسان میتواند بکند و باقی می ماند.کاش همه ما مثل شما باشیم ولی در اینصورت دنیا دیگر معنایی نداشت و همه جا بهشت بود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۰۸ مهر ۱۳۹۸
سلام من بتو ای حضرت نسیم شمال خدای حافظ جان تو باد در همه حال اقا.جان.سیدعلی.رهبرعزیز.کاش تمام مردم دنیا مثل شما بودند.
Iran (Islamic Republic of)
سلمان ارسلو
۱۱:۱۷ ۰۸ مهر ۱۳۹۸
ای عزیزترازجان می دانی چقدرباعظمتی من شمارالقب شمس المسلمین می دهم اری واقعابرازنده این منزلتی وامروزخورشیدسرزمینهای مسلمانانی الهی نورت چون خورشیداسمان همیشه برسرمان باشد
Iran (Islamic Republic of)
علی اصغر
۱۰:۲۶ ۰۸ مهر ۱۳۹۸
ازتو به یک اشاره از ما به سر دویدن
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۹:۰۴ ۰۸ مهر ۱۳۹۸
بسم رب الشهداء و الصدیقین : بنام خداوند جان و خرد :
درود و خداقوت به سید سادات علوی ع حضرتت آیت الله سید علی خامنه ایی حضرت آقا رهبر خردمند و پیر فرزانه و بصیر محترم و بزرگوار و گرامی مردمی رهبر مسلمین سر تا سر جهان اسلام ناب محمدی ص ورزشکار عادل و عدالت گستر مرد علم و تواضع و تقوای الهی و عمل روحانی صدیق به والله هر وقت این مردان خدایی رو می بینم که ظالم ستیز و مظلوم نواز هستند و دشمنان اسلام و مسلمین را خار می کنند و به مظلومین و ستمکشان و دردمندان مومنین مسلمین حزب الله عزت می دهند با فکر و عمل صحیحشان روحیه و امید و نور و انرژی مثبت ازشون میگیرم و احساس میکنم هنوز جهان خالی از مردان و زنان غیور راسخون الهی نیست درود به شرافت و غیرت دینی انسانیتان باد در پناه حضرت حق باشید برای سلامتی ایشان و خانواده محترمشان و تمامی نیروهای مخلص و مقتدر و قدرتمند و خردمندان بصیر قوه قضائیه و پیروزیهای پی در پیشان در مقابله با تمامی مفاسد اجتماعی و به عدل تقسیم ثروت عادلانه و عدالت اجتماعی برای همه مداوم بفرستیم صلواتت بر محمد ص و آل محمد ص اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل الفرجهم . و ننگ و رسوایی دنیا و آخرت و مرگ و جهنم سوزان و خفت و خاری و ذلت و هزاران درد بی درمان و هزاران بلیات آسمانی و زمینی بر دشمنان و بدخواهان خبیث ملعون سفاک دزدان جانیان جنایتکاران باجگیران نزولخوران نژادپرستان مشکل درستکنهای فتنه گران و توطئه گران پاپوش دوزان شکنجه گران دروغگویان شایعه پراکنان و تهمت زنان فاسد فاسقین فی الارض ظالمین و ستمگران فراعنه برده داران زورگویان به امت مومنین مسلمین حزب الله اسلام و مسلمین در سر تا سر جهان اسلام ناب محمدی ص باد .
اَللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعافِیَةَ وَ النَّصْرَ وَ اجْعَلْنا مِنْ خَیْرِ اَنْصارِهِ وَ اَعْوانِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدینَ بَیْنَ یَدَیْهِ .
پیاده رووی دشمن شکن اربعین پرشور و شعور و باشکوه و با عظمت در راه است بشتابید که از غافله عشاق که خود را به کشتی نجات بشریت حضرت ارباب ابا عبدالله الحسین ع میرسانند عقب نمانید . لبیک یا رسول الله ص .
الحسین ع یجمعنا : «هل مِن ناصر یَنصُرُنی» لبیک یا حسین ع .
Iran (Islamic Republic of)
امین
۰۸:۲۳ ۰۸ مهر ۱۳۹۸
دورت بگردیم آقا...سایه ات مستدام....چشم دشمنانت کووووور
Netherlands
ناشناس
۰۸:۱۰ ۰۸ مهر ۱۳۹۸
رهبر عزيزم دوستت دارم
ان شاالله هميشه سلامت باشيد
Iran (Islamic Republic of)
هاشم
۰۷:۴۸ ۰۸ مهر ۱۳۹۸
خدایا رهبر عزیزم سید علی خامنه ای را تا ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه حتی در کنار آن عزیز حفظ، پیروز و مستدام بدار...آمین
Iran (Islamic Republic of)
دختران حضرت معصومه
۰۵:۲۰ ۰۸ مهر ۱۳۹۸
ما بچه سیدنیستیم نمیدونم خداوندنظری به ماداردیانه من دختردارم تقریبأفقیرهم هستیم امیدوارم خداوندفرزندپسری همچون سیدعلی به من بدهدتافدایی امام زمان شود
Iran (Islamic Republic of)
روح الله
۰۲:۴۹ ۰۸ مهر ۱۳۹۸
خیلی تکی به مولادوست دارم.
Iran (Islamic Republic of)
مهرابی
۰۲:۰۵ ۰۸ مهر ۱۳۹۸
تو بهترینی آقا...کاش قدرشماروبدونیم.سایتون مستدام رهبرخوبم...چشم دشمنات کوربه حق علی
Iran (Islamic Republic of)
مهدی دهباشی
۰۰:۵۰ ۰۸ مهر ۱۳۹۸
حضرت آقا جانم به فدای رهبر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۹ ۰۸ مهر ۱۳۹۸
جانم فدای رهبر
Italy
ناشناس
۰۰:۲۲ ۰۸ مهر ۱۳۹۸
جانم فدای رهبرم خیلی دوستتون دارم آقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۲ ۰۸ مهر ۱۳۹۸
خداوند رهبر انقلاب اسلامی ودوستداران رهبر عزیزم را سلامتی و طول عمر با عزت و برکت عطا بفرما ید انشاالله.
Iran (Islamic Republic of)
بسم رب الشهدا
۰۰:۰۸ ۰۸ مهر ۱۳۹۸
جانم فدای رهبرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۹ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
خدایا سایشو از سرمون کم نکن
انشاءالله پرچم رو به دست آقامون امام زمان(عج)برسونن
برا سلامتیشون صلوات
Iran (Islamic Republic of)
عباس گنجعلی باورصاد
۲۳:۲۶ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
الله اکبر
پاینده رهبر
یا حسین
خدا رو شکر سرباز رهبرم سید علی خامنه ای
قدر بدانید که عارف و ولی فقیه و رهبر نظیری ندارند . ما را چونان فرزندانش دوست میدارد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۲ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
جانمان فدای رهبران شاالله که سالهای سال سایه اش برسرملت وکشورباشه ساده زیستی رهبرعزیزمان بایدالگوی بعضی ازمسئولین باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
ای حانم به چنین پیشوا و رهبری
Iran (Islamic Republic of)
معصومه
۲۲:۵۲ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
فدایی رهبرم
جانم فدایت ای سید بزرگوار
حقا که از سلاله حضرت زهرایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۱ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
به نظرحقیرهمانطورکه امام معصوم به دست خداوبه طور مستقیم انتخاب میشود ولایت فقیه(نائب امام زمان علیه السلام) هم به دست خداوبه طورغیرمستقیم انتخاب میشود
تا کور شود هرآنکه نتوانددید
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۲۲:۲۰ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
اشرافی گری یعنی از دست دادن عمر و سرمایه های مادی و معنوی برای بدست آوردن هیچ.
Turkey
ناشناس
۲۲:۱۹ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
جانم فدای رهبرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
لبیک یا خامنه ای
مردی به مولا
Iran (Islamic Republic of)
نا شناس
۲۲:۰۳ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
با سلام خدمت رهبر سرزمینم
دوستدارتان هستیم ودر آرزوی روزی که وجود مقدس صاحب الزمانمان به خواست خداوند و به وسیله شما حکومت بر این عالم را از آن خود سازند و عدل و داد سر تا سر زمین را فرا گیرد همانگونه که در روایات آمده و وعده الهی دروغ نخواهد بود ودر آن زمان سرتا سر دنیا فقر معنایی نخواهد داشت و حق هیچکس پایمال نخواهد شد چه برسد به اینکه کودکی که در حسرت و آرزویی بماند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
جانم به فدایت آقا پرچم انقلاب را باشد به یاری خدا تقدیم مهدی فاطمه (ع)بکنید که آن روز نزدیک است انشاءالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۷ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
من کرمانج هستم و همه کرد قوچان را می شناسند، آقا دستور بدهند تا خاک اسرائیل را و... دشمنان را به توبره بکشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۳ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
جانم فدات سید علی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
اقا.جان.سید.علی.رهبر.عزیزم.کاش.میشد.به.یادگار.انگشتری.از.شما.میگرفتم.ارزومه
Iran (Islamic Republic of)
امیرساروجه
۲۰:۳۲ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
جانم فدای چنین رهبری میدونیم تمام حرفهای غربی ها چرته اقا زنده باشید تاانقلاب مهدی
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۲۷ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
هر وقت نماز شبی می خوانم بعد از نام امام خمینی دومین نفری که نامش را می برم نام رهبرم سید علی خامنه ای است امید دارم که به قداست این نامها من نیز آمرزیده شوم. خدایا تا ظهور مهدی (عج) سایه ولی امرمان را بالای سر ما نگاه بدار. آمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۰ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
درود
United States of America
محمد
۲۰:۱۰ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
جانم سن قربان حضرت آقا.
Iran (Islamic Republic of)
عزیزبه
۲۰:۰۷ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
به خدا سوگند وقتی مطالب رهبر عزیزم را مطاله میکردم زندگی وخاطرات پنجاه سال قبل خودم
تدایی گردیدبه طوری که هر شب قرص نانی معمولا
بربری را باقیچی تقسیم می کردیم ومی خوردیم و
تکه ای راهم برای فردا در جیبهای خود می گذاشتم
Iran (Islamic Republic of)
بسیجی مخلص خوش بیان
۲۰:۰۵ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
کاش مسئولین مثل رهبر زندگی ساده داشتند { دختر نعمت زاده با ویلایش }
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۹:۵۶ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
الهی شکر .ما رهبری داریم که واقعا در زمان فعلی فخر عالم هستن .
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم
۱۹:۴۸ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
جانم فدایت اقا جان
Iran (Islamic Republic of)
سید مسعود مهدوی
۱۹:۳۴ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
سید علی انسان شریف سالها ساده زیسته اما باز کج اندیشان راجبش چرت و پرت میگن یعنی واقعا عین الیقین را هم قبول ندارن؟! در بزم و شب نشینی خرچنگهای مردابی در سازمان ملل رهبران کشورهای غربی همه و همه دور هم مشغول شرب خمر بودند!!! آیا چشمانمان ندید؟! مظلومیت و بزرگی سید علی مهربون رو حس نکردید؟ اگر حس نکردید پس الذین فی قلوبهم مرض
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۴ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
جانم فدای رهبرم . روسای دولت و وزرا عبرت بگیرند. یک نماینده چقدر حقوق میگیره که میلیونها دلار و تومان در منزلش نگه میداره ....‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۷ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
جانم فدایت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۰ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
خدایا مارا از یاران فدایی مولایمان امام الزمان قرار ده سلام بر رهبرم سلام بر احزاب خدا لبنان یمن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۶ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
عشق است این آقا رهبر همه نه فقط ایران رهبر همه آزاده ها
Iran (Islamic Republic of)
فرشاد
۱۸:۲۸ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
جانم فدایت آقا جان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۲ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
خدا ان شاءالله سایه ی ایشون را از سر مردم کم نکند. خدا بر عزت و اقتدارشان بیفزاید. ان شاءالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند .لبیک یا خامنه ای لبیک یا حسین است .مرگ بر ضد ولایت فقیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۰ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
برای همین عاشق رهبرم چون مانند جدش رسول الله زندگی میکنه ساده وخیلی خیلی ساده درود کاش بقیه هم همینطوری بودن
Iran (Islamic Republic of)
رضا روستاازاد
۱۷:۱۸ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
سیدعلی و نور خدا در ایران
فرماندهی کل قوای شیران
Iran (Islamic Republic of)
فرشته
۱۷:۱۴ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
ما ترکنا یابن الحسین ))))))))
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۴ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
عشق من سید علی بزرگوار عاشقتم رهبر یکی یه دونه
جون بخواه تا تقدیم کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۰ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
جانم فدای رهبر
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۶:۵۵ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
سید علی روح و روانم سید علی آرام جانم
خدایا از عمر من بکاه و به عمر رهبر عزیزم بیفزای
آمین
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۶:۴۳ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
خدایا تا ظهور مهدی فاطمه سایه این رهبر عزیز را بر سر ما مستدام بدار
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۶:۱۹ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
الحسین ع یجمعنا : لبیک یا حسین ع .
Iran (Islamic Republic of)
یاعلی
۱۶:۱۶ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
جانم ب فدای رهبرآزاد ه ام. تنها آرزویم دیدار رویت است آقای من. انرژی از روی مبارکت میگیرم هرگاه ک چشمان من تو را می‌بیند پشت قاب تلویزیون. آنگاه مثل باران اشک هایم جاری می‌شود.. دوستت دارم. برای سلامتی ات دعا میکنم و از خدا میخواهم تمام بدخواهان ات راهدایت کند وگر قابل هدایت نیستند وبرایت دسیسه می‌کنند نابودشان کند. چشم حسودان از تو دور باد
Iran (Islamic Republic of)
منیژه
۱۵:۵۱ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
جانم فدای رهبر
خدا دشمنان داخلی و خارجیو محو و نابود کنه
Iran (Islamic Republic of)
سزباز رهبر
۱۵:۴۵ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
جان ناچیزم به فدای رهبر آزاده ام .درود خدا بر ولی امر مسلمین (( سید علی خامنه ای ))
#رهبرم
#سیدعلی خامنه ای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۶ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
خداوند رهبر عزیزمان را تا انقلاب مهدی سلام الله علیه برای جامعه مسلمین و مستضعفان جهان نگهدارد انشائ ا...
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۵:۳۱ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
کسانی که دنیا در چشمشان حقیر است ساده زیست هستند رهبر عزیزمان یکی از آنهاست هرچند چنین انسانهایی در زمانه فعلی کم یابند با این حال وجودشان برای بشر با برکت است خداوند طول عمر بابک به ایشان دهد ومحفوظ باشد
Germany
ناشناس
۱۵:۲۸ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
قطعا تو عبد خدایی و نیک سرشت
زاهد تویی و پارسای کوی بهشت(خراسان)
زیبا تویی و خاک پای تو توتیای چشم
الحمد،خدایی که برای خلقش تو را سرشت

م م ب/بوی بهار
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۲۴ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
به نفسی انت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
خدا کنه برادر منم سر عقل بیاد اینقدر زیاده خواه نباشه دیگه از پس خرجش بر نمیایم مخصوصا شارژ موبایلش خیلی پر و شده فقط غذا میخوره شارژ میخواد
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۵:۰۹ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
لعنت خدا و جهنمش بر منافقان پست و کوردل و مغروقان استخر فرح ها ، و مروجین اشرافی گری و دنیا پرستی مسئولین حکومتی و تمام دنباله رو ها و احزابشان

سلام و درود خدا بر جان بر کفان راه اسلام ناب محمدی ص و رهبر بزرگوار ایران
Iran (Islamic Republic of)
فریبا
۱۴:۵۸ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
خدایا شکرت که همچین رهبری داریم
Iran (Islamic Republic of)
فردین
۱۴:۴۸ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
بر بدخواهات لعنت رهبرم سید علی...
Iran (Islamic Republic of)
مارامدافع چادرحضرت زهرا س افریده اند
۰۸:۱۴ ۰۸ مهر ۱۳۹۸
وخداهدایت کنه کسایی که ازروی جهل به مردم کوفه پیوستن
کسی که ولایت پذیرنباشه نمیتونه ادعای حب الحسین روداشته باشه
کسایی که رای منفی دادن دراین دوستی اگه دارن شک کنن
Bahrain
ناشناس
۱۴:۳۸ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
جانم فدایت رهبرا
Bahrain
ناشناس
۱۴:۳۷ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
جانم بفدایت
Iran (Islamic Republic of)
منتظر
۱۴:۳۴ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
اللهم صل علی محمد وآل محمد ⚘
Iran (Islamic Republic of)
چادریم
۱۴:۲۳ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
ان شااله ایشان همیشه سلامت و سربلند باشن دشمنانشون خار و ذلیل
همچنان که هست .خدا طول عمر باعزت به ایشون عنایت کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
جانم فدایت اقاجان
Iran (Islamic Republic of)
خدایار
۱۴:۱۰ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
لبیک یا خامنه ای
Iran (Islamic Republic of)
دهه هشتادی
۱۳:۲۳ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
جانم در رهت چه قابل دارد جانان
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۲۱ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
رهبرا ... خدا کنه هیچ وقت اهل کوفه نباشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
تنها ساده زیست واقعی. یاشاسین سیدعلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
آقاجان آرزوی منم بوسه زدن بر دستان شما و گرفتن یادگاری از شماست امیدوارم که آرزو به دل نمانم
Turkey
ناشناس
۲۲:۲۲ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
من هم همینطور
Russian Federation
ناشناس
۱۳:۱۱ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
جانم فدای شما آقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
چه جالب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
آیا جز این است که رهبر عزیزمان نایب بر حق امام زمان ما هستند و ما باید این نعمت الهی را قدر بدانیم .
Iran (Islamic Republic of)
رضا خدابخشی
۱۲:۴۰ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
خیلی دوست دارم آقاجون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
ساده زیستی محبوبیت ایجاد میکند شما محبوبیت امام راحل ،شهید رجائی و رهبر معظم انقلاب را با برخی از دیگر که غرق در اشرافی گری شده اند مقایسه کنید. در قرآن مجید خداوند بارها و بارها از اسراف و اشرافی گری وترجیح دنیا نکوهش کرده . حتی در دیگر ادیان و کشورها نیز چنین است برای مثال محبوبیت گاندی در هند .
Iran (Islamic Republic of)
رویا
۱۲:۲۸ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
رهبر گرانقدر می دانم فرصت خواندن این پیام هارو نداری اما من می نویسم
آخرهای دهه هفتاد بود ومن بادلی از غمگینی توچال بودم شما رودیدم در چشمه ولنجک...وشما باصدای باابهت وگیرا به من روز زن روتبریک گفتی واین اولین تبریک از طرف یک مرد واون هم همچین مردی ازاولاد فاطمه از قلبم غبار تنهایی رو برداشت .....تشکر برای بودنت شکر به خاطر عدالتت ...
Turkey
ناشناس
۲۲:۲۱ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
خوش به سعادت ما که فقط از قاب تلویزیون آقا رو نگاه میکنیم آرزوم یک روز از نزدیک ببینمش
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۱۲:۱۶ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
فدایی داری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
خدایا درک و شناخت رهبر عزیزمون را بده خدایا رهبرمون سلامت و برقرار باشه جانم فدای رهبر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
فرزند پاک فاطمه زهرا، امید و مرهم دل مستضعفین عالم، خدا رو صد هزار مرتبه شکر همچنین رهبری داریم.
Germany
سیدحسن فراهانی
۱۱:۵۷ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
با سلام و عرض ادب و احترام خدمت مقام معظم رهبری آقاجان جانم به فدایت ای کاش ما زندگی کردن را از تو یاد می گرفتیم خداوند شما را
در پناه خودش وآقا امام زمان عج الله حفظ کند إن شاء الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
رهبرم یه دونه ای قربونت خودت ومرامت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
دنیا در زیر کفشهای بدون بندت ب عجز آمده رهبرم.
بندهای پوتین های استکبار در نگاهت پاره شده اند.
ارزوی من پا برهنه دویدن برای لبیک یا خامنه ای گفتن در جوارت است امام خوبم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
افرین قشنگ بود
کاش ما هم از رهبرمون یاد میگرفتیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
جانم فدای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران و جهان اسلام و منتظر آن حضرت مهدی موعود.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۲۷ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
جانم فدای رهبرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
به خواست خدا رهبری در آینده نه چندان دور پرچم را به دست صاحب الزمان خواهند داد.
انشاالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
درود بر رهبر عزیز
Iran (Islamic Republic of)
مارامدافع چادرحضرت زهرا س افریده اند
۱۱:۱۵ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
به کوری چشم دشمنان حسود نذراقاورهبرم صلوات
انشاالله که تاانقلاب امام زمان عج سایه پربرکتشون بالای سرجهان اسلام باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
سلامتیشون صلوات
Iran (Islamic Republic of)
علی نژاد
۱۱:۰۶ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
جانم فدای رهبرم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۱:۰۱ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
آقا جان خدا شما رو برای علاقه مندانت حفظ کند
دشمنان و بدگویان شما به حق خون شهدا نابود شوند
خدا و امام عصر پشت و پناه شما باشد.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۰:۵۷ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
جانم فدای رهبر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
معلمها بخوانند!!!
Turkey
ناشناس
۲۲:۱۸ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
چه خوب گفتی
Iran (Islamic Republic of)
یدالله تسبیحی
۱۰:۵۲ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
جانم فدای آقام
۱۲
آخرین اخبار