قهرمان قلب خود باشیم

آمار مصرف نمک در ایرانیان دو تا سه برابر افراد در جهان بوده که این آمار در آقایان بیشتر است و مصرف شکر در ایران تا ۶ برابر بالاتر از نرم جهانی است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، متخصص قلب و عروق و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: مراقب و قهرمان قلب خود باشیم.

قهرمان قلب خود باشیم//گلی

آرمین بردبار در رابطه با روز جهانی قلب، اظهار کرد: با توجه به اهمیت بیماری‌های قلبی، فدراسیون جهانی قلب (۲۹ سپتامبر) را هر سال روز جهانی قلب نام‌گذاری کرده است. شعار امسال روز جهانی قلب، "عهدی برای قلب من، برای قلب تو، برای قلب ما" است. امسال از مردم درخواست شده با دادن قولی به افرادی که دوست‌شان دارند مراقب و قهرمان قلب خود باشند.

وی با اشاره به بالا بودن آمار مرگ و میر بر اثر بیماری‌های قلبی، افزود: آمار مرگ و میر بر اثر بیماری‌های قلبی در جهان بالا بوده، اما در کشور ما این آمار به علت کم‌تحرکی و تغذیه نامناسب مردم، بالاتر از نرم جهانی است. مردم باید تغذیه سالم‌تر و فعالیت بیشتری داشته باشند و دخانیات مصرف نکنند تا قلب سالمی داشته باشند.

این مسئول در رابطه با مصرف بالای نمک و شکر در کشور، تصریح کرد: آمار مصرف نمک در ایرانیان دو تا سه برابر افراد در جهان بوده که این آمار در آقایان بیشتر است و مصرف شکر در ایران تا ۶ برابر بالاتر از نرم جهانی است. همچنین مصرف بالای نمک و شکر سبب شده است تا ۱۰ درصد مردم به دیابت و ۲۰ درصد مردم نیز به فشار خون مبتلا شوند.

متخصص قلب و عروق در رابطه با نقش فعالیت‌های فیزیکی در سلامت قلب افراد، ادامه داد: با توجه به ماشینی شدن زندگی و کاهش نیاز به فعالیت‌های سنگین برای امرار معاش، توصیه می‌شود هر فرد حداقل روزانه ۳۰ دقیقه در حد متوسط فعالیت داشته باشد. این فعالیت می‌تواند شامل پیاده‌روی سریع، دوچرخه سواری، دویدن، طناب زدن و شنا باشد. توصیه می‌شود افراد در طول روز از نشستن‌های طولانی مدت و سکون به مدت طولانی خودداری کنند، زیرا به سلامت قلب و مفاصل آسیب می‌رساند.

بردبار با اشاره به تاثیر سو استعمال دخانیات (سیگار) بر قلب انسان، اظهار کرد: مصرف سیگار در کشور‌های توسعه‌یافته از ۲۰ سال قبل تاکنون روند کاهشی داشته و با توجه به سیاست‌های موجود در این کشور‌ها این آمار در بیست سال اخیر به نصف رسیده است. در ایران با توجه به مالیات پایین و برخی مسائل فرهنگی، اجتماعی متاسفانه این روند سیر افزایشی داشته است، به طوری که از هر دو فرد سیگاری، یک نفر به دلیل استعمال سیگار از دنیا می‌رود.

وی در رابطه با افزایش مصرف قلیان در بین جوانان، خاطرنشان کرد: علاوه بر استعمال سیگار، مشکل بزرگی که در جامعه وجود دارد، مصرف قلیان است که متاسفانه با توجه به قبح کم‌تر و مصرف شایع‌تر بین خانم‌ها و افراد کم‌سن، مشکلات قلبی را تشدید شده و با هر بار استعمال قلیان برابر استعمال ۷۵ تا ۱۰۰ نخ سیگار است. امید است با اخد سیاست‌های مناسب و فرهنگ‌سازی در این زمینه، شاهد کاهش مصرف دخانیات باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان در ادامه با اشاره به اینکه سیگار، بیشترین عامل ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است، افزود: سیگار بزرگ‌ترین عامل مرگ زودرس و ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است. مصرف زیاد روغن‌نباتی و مصرف کم سبزیجات، میوه‌ها و لبنیات کم‌چرب از علل شیوع بیماری‌های قلبی است.

منبع : ایسنا

انتهای پیام/

 

برچسب ها: اخبار سلامت ، قلب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار