روند تحول مقاومت ملت یمن، از موشک «النجم الثاقب» تا پهپاد‌های بلندپرواز

ارتش یمن که تنها حدود دو ماه بعد از تجاوز رژیم سعودی، از موشکی با برد کمتر از هشتاد کیلومتر به‌نام النجم الثاقب رونمایی کرده بود اکنون با نمایش حمله به عقبه اقتصادی عربستان، ثابت کرد به یک قدرت موشکی و پهپادی تبدیل شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  حدود دو ماه بعد از تجاوز عربستان سعودی به یمن، ارتش یمن در راستای اقدام متقابل و در راستای دفاع مشروع با موشکی ساخت یمن به‌نام النجم الثاقب، از آغاز حملات موشکی به عربستان سخن گفت. این موشک با برد هفتادوپنج کیلومتر، در مقایسه با آنچه عربستان در اختیار داشت و در تجاوز وحشیانه به یمن مورد استفاده قرار می‌داد، کمترین اثر بازدارندگی را داشت، ولی برای شروع راهبرد یمنی‌ها برای اتکا به تولیدات داخل در شرایطی که به‌طور کامل در تحریم قرار داشتند، یک اتفاق خاص و فوق‌العاده محسوب می‌شد. در ادامه راهبرد دفاع مشروع، یمنی‌ها از موشک‌های اسکاد که قبل از انقلاب یمن، توسط دولت وقت یمن خریداری شده بود، استفاده و تلاش کردند که با استفاده از دانش مهندسان و متخصصان موشکی که در ارتش یمن خدمت کرده و آموزش دیده بودند، برد این موشک‌ها را افزایش دهند.

روند تحول مقاومت ملت یمن، از موشک «النجم الثاقب» تا پهپاد‌های بلندپرواز

این افزایش برد موشک‌ها در عملیات موشکی که ارتش یمن علیه عربستان انجام می‌داد کاملاً مشخص و آشکار شد. ابتدا پایگاه هوایی خالدبن عبدالعزیز در خمیس مشیط و سپس حمله موشکی به پایگاه موشک‌های بالستیک «السلیل» در استان ریاض و در ادامه حملات مکرر موشکی ارتش یمن به مناطق مختلف عربستان نشان داد که ارتش یمن توانسته به این توانایی موشکی برسد.

در ادامه، مقاومت یمن از تجهیزات پهپادی خود رونمایی کرد، پهپاد‌هایی که در ابتدای امر در موضوعات شناسایی و مأموریت‌های محدود مورد استفاده قرار می‌گرفتند و کم‌کم دامنه استفاده از این پهپاد‌ها به عرصه اقدام آفندی و با پهپاد‌های پیشرفته با برد بیش از هزارکیلومتری رسید.

اکنون که در سال پنجم تجاوز رژیم عربستان به یمن هستیم، وضعیت به‌گونه‌ای است که این ارتش یمن است که دست برتر را دارد. انتشار تصاویر دوربین‌های امنیتی پالایشگاه‌های عربستان که توسط پهپاد‌های یمنی مورد حمله قرار گرفت؛ نشان می‌دهد ارتش یمن توانسته به‌نحو بسیار تحسین‌برانگیزی از امکانات پهپادی و موشکی خود در راستای راهبرد دفاع مشروع بهره‌برداری کند. این امر کنار اقدامات اطلاعاتی مورد نیاز برای اجرای عملیاتی این چنین موفق و مؤثر نشان می‌دهد به‌خلاف تمام ادعا‌های عربستان و کشور‌های همسو با این رژیم فاسد و متجاوز، مدافعین عزت و کرامت یمن، علاوه بر اراده پولادین و عزم جزم برای مقابله با دشمن، از نظر عملیاتی و اداره جنگ نیز دست برتر را دارند. انتخاب هدف، ساعت حمله، چگونگی عبور از لایه‌های دفاع پدافندی، نحوه انهدام تأسیسات و مخازن و... همگی نشان از یک هوش و نقشه پیچیده نظامی در طراحی این عملیات ویژه دارد.

ربستان سعودی و اربابان آمریکایی این کشور که تلاش دارند دیگر کشور‌ها را به‌عنوان متهم و مبدأ پرواز این پهپاد‌ها معرفی کنند هنوز نتوانسته‌اند با این واقعیت کنار آیند که این پهپاد‌ها از یمن به پرواز درآمده‌اند و اعلام می‌کنند به‌زودی محلی را که پهپاد‌های یمنی از آنجا به پرواز درآمده‌اند اعلام خواهند کرد و این امر برای نیرو‌هایی که ادعا دارند آخرین دستاورد‌های نظامی، فنّاورانه و برتر را در اختیار دارند، جز شکست و سرافکندگی، نتیجه دیگری را به‌همراه ندارد.

از سوی دیگر، عملیات زمینی نیرو‌های یمنی و شکست مفتضحانه ارتش سعودی و مزدوران تحت امر آن‌ها نشان داد که عربستان، نبرد در میدان زمینی را نیز واگذار کرده است. با وجود تمام تلاش رسانه‌های تحت کنترل نظام سلطه برای پوشاندن عمق این شکست، آنچه منتشر شده است بیانگر این واقعیت است که فتح اخیر ارتش یمن، یک فتح عظیم و به‌واقع، نصرت و پیروزی از جانب خداوند متعال بوده است.

برخی از تحلیلگران نظامی با اشاره به حوادث اخیر اعلام می‌دارند ارتش رژیم سعودی و مزدوران تحت امر این رژیم، به انتهای جنگ رسیده و ارتشی با این حجم از آشفتگی و شکست، تاب‌آوری نظامی خود را از دست داده است و بعید است بتواند خود را بازیافته و به برتری نظامی، دست پیدا کند. در عین حال که ارتش یمن نباید از موفقیت‌ها و پیروزی‌های اخیر مغرور و از دشمن غافل شود، باید به این نکته توجه کرد که ممکن است عربستان سعودی تلاش کند شکست خود در عرصه نظامی را در عرصه سیاسی و حتی امنیتی جبران کند. هوشمندی ملت یمن و استمرار در استقامت و مقاومتی که تاکنون داشته‌اند، خنثی‌کننده طرح‌های رژیم سعودی و اربابان این کشور خواهد بود و البته دوستان و حامیان مقاومت ملت یمن باید بتوانند این پیروزی‌ها در صحنه نظامی را فرآیندی برای پایان تجاوز ارتش سعودی و تثبیت حاکمیت ملت یمن بر سرنوشت خویش ساخته و زمینه را برای شروع مرحله جدیدی در حیات عزتمندانه ملت و مردم یمن فراهم کنند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار