گورباچف: آمریکا و روسیه پای میز مذاکرات هسته‌ای بیایند

رهبر سابق اتحاد جماهیر شوروی از آمریکا و روسیه خواست در خصوص یک پیمان تسلیحات هسته‌ای جدید مذاکره کنند.

گورباچف: آمریکا و روسیه پای میز مذاکرات هسته‌ای بیایندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، میخائیل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی هشدار داد جهان دستخوش یک دوره خطرناک سیاست‌های نظامی شده است و از مسکو و واشنگتن خواست تا مذاکرات اضطراری کنترل تسلیحات هسته‌ای را آغاز کنند.

گورباچف که تلاش‌های کنترل تسلیحاتی و اصلاحات مبتنی بر دموکراسی او در دهه ۱۹۸۰ میلادی به پایان دادن به دوران جنگ سرد کمک شایانی کرد، دو ماه پس از لغو پیمان مهم منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد سال ۱۹۸۷، که او خود یکی از امضا کنندگان آن بود، در مصاحبه با روزنامه ایزوستیا به اظهارنظر در این باره پرداخت.

 رهبر سابق اتحاد جماهیر شوروی گفت: در حال حاضر در عرصه جهانی شاهد روند‌های خطرناکی هستیم. برخی به قوانین بین المللی و نظامی سازی سیاست جهانی بی اعتنا هستند.

پس از آنکه دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به بهانه نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد از سوی روسیه اعلام کرد تعهدات خود تحت این پیمان را به حالت تعلیق درمی آورد، در دوم اوت به طور رسمی خروج خود از پیمان موشکی ۱۹۸۷ را اعلام کرد. پس از این تصمیم، مسکو نیز پایان اجرای این پیمان را اعلام کرد.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد در سال ۱۹۸۷ میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق منعقد شد و یکی از اقدامات اساسی در جهت تنش‌زدایی در دوران جنگ سرد بود. پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد هر دو کشور را ملزم به از بین بردن موشک‌های کروز و بالستیک زمینی با بُرد حدود ۳۰۰ تا ۳۴۰۰ مایل می‌کرد. مسکو و واشنگتن بار‌ها یکدیگر را به نقض این پیمان موشکی متهم کرده بودند.

انتهای پیام/

برچسب ها: روسیه ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار