واشنگتن پست در تحلیلی نوشت:

ترامپ وارد چالش‌برانگیزترین برهه ریاست جمهوری‌اش شده است

نظر به اینکه دولت ترامپ گرفتار بحران است، او دیگر نمی‌تواند نیرو‌هایی را که زمانی به شدت پشتیبانش بودند، تحت کنترل داشته باشد.

ترامپ وارد چالش‌برانگیزترین برهه ریاست جمهوری‌اش شده استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از واشنگتن پست، دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهوری که برای قدرت بهای زیادی قائل است، به شدت آسیب پذیر شده است.

روزنامه واشنگتن پست در تحلیلی نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که از دیرباز نمایش قدرت دغدغه اصلی‌اش بوده، وارد چالش‌برانگیزترین برهه ریاست جمهوری‌اش شده است بطوریکه در هر جبهه‌ای واقعا ضعیف شده و با شدت گرفتن تحقیقات مرتبط با استیضاح وی، با این خطر مواجه است که از سمتش کنار زده شود.

ترامپ اکنون به شدت رو به ضعف می‌رود. سران خارجی احساس می‌کنند برای رد تقاضا‌های وی یا اتخاذ موضعی در تضاد با وی جسارت یافته‌اند. مقامات در درون دولتش با حضور در تحقیقات مرتبط با استیضاح علنا برخلاف خواست وی عمل می‌کنند. دادگاه‌های فدرال ضد او رای داده‌اند. قانونگذاران جمهوری‌خواه از وی انتقاد می‌کنند و او کنترلش را بر ارگان‌های رسانه‌ای مهم محافظه‌کار از دست داده است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد آمریکایی‌ها بطور فزاینده از عملکرد وی ناراضی‌اند و از استیضاحش حمایت می‌کنند.

ترامپ روز شنبه پس از دو روز مواجهه با انتقاد‌های شدید بر سر استفاده از ملک شخصی‌اش برای برگزاری یک گردهمایی دیپلماتیک، در اقدامی کم‌سابقه در برابر منتقدانش کوتاه آمد و اعلام کرد دیگر قصد ندارد نشست سران گروه هفت را در باشگاه گلف شخصی‌اش در فلوریدا برگزار کند (اینجا).

بسیاری از متحدان جمهوری‌خواه ترامپ در پی تصمیم وی به خارج کردن نیرو‌های آمریکایی از سوریه، سر به طغیان برداشتند. سناتور «میت رامنی» نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۲ روز پنجشنبه در نطقی تصمیم ترامپ به خروج از سوریه را «لکه ننگی در تاریخ آمریکا» توصیف و محکوم کرد و گفت: «ما اینقدر ضعیف و به لحاظ دیپلماتیک چنان بی عرضه هستیم که ترکیه توانست آمریکا را وادار به چنین کاری کند؟ ترکیه؟»

بیشتر بخوانید: استیضاح می‌تواند «تهدیدی ویرانگر» برای ریاست‌جمهوری ترامپ باشد

سناتور شومر، رهبر اقلیت سنا گفت: ترامپ هر گاه که لازم نیست، از خود قدرت نشان می‌دهد و وقتی که باید از خود قدرت نشان دهد، به شدت ضعف نشان می‌دهد.

شومر روز پنجشنبه به «ام اس ان بی سی» گفت: ترامپ وقتی که با اردوغان تلفنی صحبت می‌کرد تا جایی که می‌توانست ضعف نشان داد و به جای آنکه به اردوغان بگوید آمریکا اجازه چنین حمله‌ای را به او نمی‌دهد، به وی چراغ سبز نشان داد و چند ساعت بعد یک نامه افتضاح ارسال کرد که اردوغان آن را نادیده گرفت (اینجا).

در ضمن ادعای ترامپ در باره حصول یک قرارداد تجاری مهم با چین پس از ماه‌ها گفت‌وگو‌های سخت، در پکن تضعیف شده است، چون مقامات چینی طی هفته گذشته از تایید عناصر اصلی این توافقنامه فرضی خودداری کردند که نشانه روشنی از ادامه اختلاف نظر میان دو طرف است.

«دیوید اکسلرود» مشاور ارشد کاخ سفید در دوره اوباما، گفت: اگر پیش بینی کلی‌تان قدرت باشد، اما نشانه‌های ضعف در همه جا مشهود باشد، یک خطر است.

در حالیکه ترامپ هنوز از تصمیم خود درباره سوریه دفاع می‌کند، تفوق وی در داخل قلمرو خودش هم به چالش کشیده می‌شود. با نظر به اینکه دولت ترامپ گرفتار بحران است، او دیگر نمی‌تواند نیرو‌هایی را که زمانی به شدت پشتیبانش بودند، تحت کنترل داشته باشد.

ترامپ از سوی قوه قضائیه نیز تحقیر می‌شود. یک دادگاه استیناف فدرال در واشنگتن این ماه در یک دعوای حقوقی بر سر دسترسی به اطلاعات مالی ترامپ، ضد او رأی داد و حکم کرد که کنگره می‌تواند سوابق تجاری هشت ساله ترامپ را از شرکت حسابرسی وی طلب کند.

بحران‌های فزاینده دولت ترامپ- از جمله اتهام زنی‌ها بر سر تصمیم نافرجام ترامپ به میزبانی نشست سال آینده سران گروه هفت در اقامتگاه شخصی‌اش در فلوریدا- موجب تضعیف کنترل رئیس‌جمهور بر حزبش شده است. در جریان مباحثات ترامپ در گذشته، اکثر قانونگذاران جمهوری‌خواه علنا از رئیس جمهور دفاع می‌کردند حتی اگر بطور خصوصی ابراز دلسردی می‌کردند، اما اکنون برخی بطور علنی با عصبانیت کامل صحبت می‌کنند.

پس از آنکه نظرسنجی فاکس نیوز در این ماه نشان داد ۵۱ درصد آمریکایی‌ها از استیضاح ترامپ و برکناری اش حمایت می‌کنند، او به شدت خشمگین شد و در توئیتر نوشت که فاکس با روز‌های خوب قبل تفاوت زیادی دارد و از عملکرد آن انتقاد کرد.

ترامپ سعی دارد ائتلاف سیاسی‌اش لطمه‌ای نبیند. او از دیرباز سعی داشته است با قدرت نشان دادن، خود را یک برنده اعلام کند، حتی اگر چنین کاری مستلزم جعل و ظاهرسازی باشد. ترامپ همچنین دستیارانی دارد که آماده‌اند تا روایت ماندگاری از برنده بودن را برای او رقم بزنند.

نحوه عملکرد ترامپ در این دوره استیضاح در تقابل با عملکرد بیل کلینتون به عنوان آخرین رئیس جمهوری است که دو دهه قبل با استیضاح مواجه شد. راهبرد کلینتون در آن زمان این بود که به مردم آمریکا نشان دهد بر کارش به عنوان رئیس جمهور متمرکز است و رویه‌های کنگره تاثیری بر عملکرد وی ندارد. کلینتون توجه خاصی به روابط خارجی و استحکام بخشیدن به اتحاد‌ها داشت و از حمایت سران جهان برخوردار بود، در حالیکه ترامپ با تصمیمش درباره سوریه به این اتحاد‌ها لطمه زد و به گفته منتقدانش، بازیچه دست اردوغان شد.

برخی مشاوران سابق ترامپ وقتی که نوبت به صحبت کردن درباره او می‌رسد، خویشتن داری کمتری از خود نشان می‌دهند.

جان بولتون که ماه گذشته از سمت مشاور امنیت ملی کنار رفت، در حال نوشتن کتابی درباره دوره کاری‌اش با ترامپ است و اخیرا نیز در نطقی از وی انتقاد کرد.

جیمز متیس، وزیر دفاع قبلی دولت ترامپ که ماه‌ها به شدت سعی داشت از انتقاد کردن از رئیس جمهور خودداری کند، پنجشنبه شب برخی سخنان اخیر ترامپ را درباره خودش به سخره گرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۳:۰۳ ۲۹ مهر ۱۳۹۸
انشالا گورشو گم کنه شوتش کنن بره به حرفاش توجه نکنین خیلی تو خالیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۲۹ مهر ۱۳۹۸
ترامپ بره یکی بدتر از اون میاد جاش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۲۹ مهر ۱۳۹۸
استیضاحش کنن تموم شه بره
United States of America
ناشناس
۱۳:۳۲ ۲۹ مهر ۱۳۹۸
معلومه عقلی نداری
وضو بگیر
بگو خدایا عقلم کمه عقلم بده (شاید بده شاید نده)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۲۹ مهر ۱۳۹۸
ای که با پرچم آمریکا اومدی بجز این جمله چی بلدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۲۹ مهر ۱۳۹۸
خدا هدایتش کنه این ترامپو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۲۹ مهر ۱۳۹۸
ای بی عقل ترامپ
United States of America
ناشناس
۱۳:۳۲ ۲۹ مهر ۱۳۹۸
ای بی عقل ترامپ?
معلومه عقلی نداری
وضو بگیر
بگو خدایا عقلم کمه عقلم بده (شاید بده شاید نده)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۲۹ مهر ۱۳۹۸
مجازات خداوند تازه شروع شده آقای ترانپ
آخرین اخبار