افزایش نرخ نان در قم

نرخ جدید نان که از سوی شورای هماهنگی گندم، آرد و نان استانداری عصر امروز توسط فرماندار قم اعلام شد، با مخالفت برخی از نانوایان همراه بود که درنهایت به اعمال رسمی آن و ادامه بحث و نظر مسئولان با نانوایان در این زمینه منجر شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم، مرتضی حیدری فرماندار قم در نشستی صمیمی با نانوایان در مسجد رضاییه که با استقبال قابل‌توجهی از دعوت او روبرو شده بود، به بیان قیمت‌های جدید نان در استان قم پرداخت، اما گلایه و نارضایتی نانوایان در پایان جلسه، نشست را از حالت رسمی خارج کرد و موجب شد تا فرماندار قم ساعتی را به‌صورت غیررسمی در کنار نانوایان بنشیند و درد و دل‌ها و دلایل مخالفت برخی از آن‌ها با نرخ‌های اعلام‌شده را بشنود.

افزایش نرخ نان در قم

آنچه حیدری به‌عنوان دستورالعمل به حدود ۹۰۰ نانوایی فعال استان قم اعلام کرد، که به گفته او از ابتدای آبان ماه امسال اجرایی خواهد شد، ازاین‌قرار است: نان سنگگ با وزن ۴۷۰ گرم از قیمت ۷۵۰ تومان به ۱۱۰۰ تومان، در بخش نانوایی‌های آزاد پز نیز نان سنگک با وزن ۴۷۰ گرم از قیمت ۱۱۰۰ تومان به ۱۵۰۰ تومان و در بخش نان ریزشی نانوایی‌های آزاد پز از قیمت هر کیلوگرم ۲۲۰۰ تومان به ۲۵۰۰ افزایش پیدا کرد.

همچنین نان بربری با وزن ۶۵۰ گرم، از قیمت ۷۰۰ تومان به ۱۰۰۰ تومان، نان بربری با وزن ۶۶۰ گرم از قیمت ۱۱۰۰ تومان به ۱۳۰۰ تومان، نان تافتون با وزن ۱۷۰ گرم از قیمت ۲۰۰ تومان به قیمت ۳۰۰ تومان، نان لواش با وزن ۱۷۰ گرم از قیمت ۲۰۰ تومان به ۳۰۰ تومان همچنین نان ریزشی در بخش نانوایی‌های دولتی نیز از هر کیلوگرم ۱۷۰۰ تومان به ۱۹۰۰ تومان افزایش یافت.

نانوایان اعتماد عمومی را افزایش دهند

فرماندار قم به جایگاه و موقعیت مهم دینی و اجتماعی نانوایان نیز اشاره کرد و از آن‌ها خواست تا در این مسیر گام بردارند و اعتماد عمومی را افزایش دهند.

حیدری به نرخ متوازن با رعایت حقوق نانوایان و مردم خبر داد و افزود: برای نرخ‌گذاری جدید، از اردیبهشت‌ماه پیگیر بودم و جلسات کارشناسی متعددی از ابتدای شهریورماه سال جاری انجام شد. به‌ویژه برای نان سنگک که در قم قوت غالب مردم است و باید نسبت به افزایش قیمت آن توجه لازم صورت گیرد.

فرماندار، اما رکود قم در کیفیت و پخت نان را گوشزد کرد که هم حفظ حرمت و جایگاه قم در خدمت به زائران است و هم رضایتمندی شهروندان را در پی دارد که مسئله مهمی است و فقط با افزایش کیفیت نان و رعایت انصاف در تولید و فروش آن حاصل می‌شود.

او همچنین رعایت بهداشت در نانوایی‌های قم را مطلوب عنوان کرد و از واحد‌های صنفی خواست که نسبت به این امر توجه بیشتری داشته باشند چراکه مشتریان روی این موضوع حساس هستند.

افزایش نرخ نان در قم

رئیس اتحادیه نانوایان قم نیز با اشاره به نرخ جدید نان از تمام نانوایی‌ها خواست تا با دریافت نرخ نامه جدید، از ابتدای آبان ماه به‌صورت الزام‌آور آن را در واحد‌های خود نصب کنند و در غیر این صورت با متخلفین برخورد خواهد شد.

اختلافات حاصل ۵ سال تأخیر در نرخ‌گذاری است

اکبر زارعی با انتقاد از تأخیر در نرخ‌گذاری نان طی ۵ سال گذشته، گفت: اگر هرسال ۱۰ درصد نرخ نان افزایش پیداکرده بود، شاهد این‌همه اختلاف و شکایت در نرخ‌گذاری نان نبودیم.

او با اشاره به واگذاری نرخ‌گذاری نان از امسال به کمیته نرخ‌گذاری استانی از قبول مدیریت استان در اجحاف به نانوایان از سال ۹۳ خبر داد و تصریح کرد: مشکلی ازنظر تأمین گندم و آرد و مرغوبیت و کیفیت نان در سطح استان نداریم.

پس‌ از این سخنان و قبل از خاتمه جلسه تعدادی از نانوایان نسبت به نرخ جدید و شرایط شغلی خود اعتراضاتی را بیان کردند که فرماندار قم بخشی را به‌صورت ایستاده گوش و پاسخ داد، اما با بالا گرفتن اعتراضات، حیدری آن‌ها را به نشستن و بحث پیرامون مباحث مطرح‌شده دعوت کرد.

نان با این وزن و نرخ، مقرون‌به‌صرفه نیست

عمده اشکال نانوایان در سه محور خلاصه بود. موضوع اول کیفیت آرد بود که تقریباً اکثر نانوایان رضایت نداشتند و نامرغوب بودن نان را عامل ازدیاد نمک جهت نگهداری خمیر عنوان کردند. موضوع دوم کاهش وزن نان بود که با وزن ۴۷۰ گرم نان مرغوبی تولید نخواهد شد و این موجب شکایت مردم خواهد شد و تلاشی که برای وزن ۶۰۰ گرم نسبت به آرد تولیدی صورت گرفته تا نان مرغوبی حاصل شود، از دست خواهد رفت.

موضوع سوم نیز قیمت نان بود که با توجه به اینکه در حال حاضر نان باقیمت ۱۰۰۰ تومان در قم عرف شده است و جامعه آن را پذیرفته است، باید نرخ‌گذاری متوجه به این قیمت انجام شود نه نرخ ۵ سال پیش. ضمن اینکه کاهش وزن نان موجب افزایش ساعت کار نانوایان خواهد شد که به نسبت دستمزد مقرون‌به‌صرفه نیست.

البته قیمت ۱۱۰۰ تومان برای نان سنگک نیز از دیگر اشکالات نانوایان بود که پول خورد برای دادن مابقی پول مشتریان کم است و این موضوع اختلافات و مشکلات جدیدی برای آن‌ها به وجود خواهد آورد.

فرماندار قم نیز پس از استماع نظرات و انتقادات نانوایان به بیان توضیح فنی نرخ جدید پرداخت و موضوع کیفیت آرد را قول داد تا دنبال کند و رضایت نانوایان حاصل شود. ضمن اینکه از آن‌ها برای جلسه دیگری در فرمانداری و بحث پیرامون این نرخ دعوت کرد که رضایت نانوایان را به دنبال داشت.

انتهای پیام/الف

نانوایان قمی بانرخ‌های جدید مخالفت کردند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار