هشدار شویگو درباره آغاز مسابقه تسلیحاتی در جهان پس از خروج آمریکا از آی‌ان‌اف

وزیر دفاع روسیه اعلام کرد خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد ممکن است آغازگر یک مسابقه تسلیحاتی در اروپا، آسیا و اقیانوسیه باشد.

شویگو:خروج آمریکا از پیمان INF ممکن است باعث آغاز مسابقه تسلیحاتی در اروپا، آسیا شودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه امروز جمعه اعلام کرد خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد (INF) ممکن است آغازگر یک مسابقه تسلیحاتی در اروپا، آسیا و اقیانوسیه باشد.

شویگو در یک جلسه با نظامیان بلاروسی گفت: خروج آمریکا از آی‌ان‌اف نظام ثبات استراتژیک جهانی را به خطر می‌اندازد و ممکن است باعث ایجاد مسابقه تسلیحاتی جدید شود، نه تنها در منطقه اروپا، بلکه در منطقه آسیا و اقیانوسیه.

آمریکا بار‌ها تأکید کرده است که می‌تواند موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را که طبق پیمان آی. ان. اف ممنوع هستند به آسیا اعزام کند.

وزیر دفاع روسیه با ابراز تأسف از اظهارات مقامات آمریکایی درباره ارسال موشک‌های میان‌برد به آسیا، افزود: گام‌های یک جانبه در نقض قوانین بین المللی در حال تبدیل شدن به یک رویه معمول در روابط بین المللی است.

اوایل سال جاری میلادی آمریکا و ناتو، روسیه را به نقض پیمان آی. ان. اف متهم کردند و مدعی شدند این کشور موشکی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای و با برد بیش از ۵۰۰ کیلومتر تولید کرده است. این در حالی است روسیه این ادعا را رد کرده است.

آمریکا با مطرح کردن این ادعا در تاریخ ۲ اوت به صورت یکجانبه از این توافقنامه دوره جنگ سرد خارج شد.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد که در سال ۱۹۸۷ میان میخائیل گورباچف، آخرین رهبر شوروی سابق و رونالد ریگان، رئیس‌جمهور وقت آمریکا امضا شد، یک عامل بازدارنده در برابر جنگ هسته‌ای است. این پیمان تولید موشک‌های میان‌برد هسته‌ای و غیرهسته‌ای با برد بین ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر را منع کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار