اعمال روز اول ماه ربیع الاول/پیام‌های مهمی در هجرت «پیامبر اکرم (ص)» از مکه به مدینه نهفته است

کارشناس علوم قرآنی گفت: نماز اول ماه که در کتاب مفاتیح الجنان و در کتاب‌های ادعیه آمده است اقامه کنند، صدقه برای سلامتی حضرت «ولی عصر (عج)» بدهند، لباس خوب و زیبا بپوشند، شادی خود را بروز دهند و خود را معطر کنند همچنین عیادت مریض، صله ارحام، دعوت کردن و دادن اطعام از تأکیدات مؤکد در ماه «ربیع الاول» است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام و المسلمین محمد صابری کارشناس علوم قرآنی درباره فضیلت‌های ماه ربیع الاول گفت: پس از فارغ شدن از ماه محرم و صفر و عزاداری برای حضرت «سید الشهداء (ع)»، اربعین حسینی، رحلت «پیامبر اکرم (ص)»، شهادت «امام حسن مجتبی» و «امام رضا (ع)» مومنان با کوله باری ارزشمند از مواعظ قرآن و «اهل بیت (ع)» وارد ماه شادی یعنی «ربیع الاول» می‌شوند.

مهمترین رویداد در ماه ربیع الاول

وی افزود: طبق سخن «پیامبر اکرم (ع)» هرکس در آستانه ماه «ربیع الاول» خبر خوش اتمام ماه صفر بدهد او را به بهشت بشارت می‌دهندد. «پیامبر اکرم (ص)» فرمود: «من بشرنی بخروج آذار فله الجنه، هر کس به من بشارت دهد صفر تمام شده است به بهشت می‌رود».

اعمال روز اول ماه ربیع الاول/پیام‌های مهمی در هجرت «پیامبر اکرم (ص)» از مکه به مدینه نهفته است

این کارشناس علوم قرآنی درباره اعمال مختص این ماه به ویژه در شروع آن اظهار کرد: ماه «ربیع الاول» میمون و مبارک است و اعمال خاص خود را دارد. اگر چه شهادت حضرت «امام حسن عسگری (ع): در این ماه رخ می‌دهد، اما حضرت «ولی عصر (عج)» نیز در همین ماه به امامت رسیدند.

اعمال مهم اول ماه ربیع الاول

وی در همین راستا ادامه داد: در ۱۷ ربیع الاول ولادت «حضرت محمد مصطفی (ص)» رخ داده است، بنابراین مومنان در ابتدای ماه ربیع الاول حتما غسل اول ماه را با جمله غسل می‌کنم در اول ماه ربیع الاول نیت کنند و انجام دهند، نماز اول ماه که در کتاب مفاتیح الجنان و در کتاب‌های ادعیه آمده است اقامه کنند، صدقه برای سلامتی حضرت «ولی عصر (عج)» بدهند، لباس خوب و زیبا بپوشند، شادی خود را بروز دهند و خود را معطر کنند همچنین عیادت مریض، صله ارحام، دعوت کردن و دادن اطعام از تأکیدات مؤکد در ماه «ربیع الاول» است.

حجت الاسلام والمسلمین صابری درباره کیفیت عمل مومنان در ماه «ربیع الاول» توضیح داد: باید دقت کنیم و توجه داشته باشیم که از ماه محرم و صفر خارج می‌شویم، بنابراین باید حس انسان دوستانه بیش از گذشته در ما وجود داشته باشد. رفاقت‌ها، تعامل‌ها و خوش خلقی‌های ما در کنار رفتار با خانواده و جامعه باید به شکلی باشد که اگر هر شخصی متوجه شود که در دو ماه محرم و صفر از شاگردی در مکتب نورانی قرآن کریم، «اهل بیت (ع)» و نهضت حسینی فارغ التحصیل شده‌ایم، ما را به عنوان یک انسان خوب، شریف، تأثیرگذار و خدوم ببیند.

وی تصریح کرد: در ماه «ربیع الاول» باید نیت انسان دوستانه و عمل خیر نسبت به دیگران را بیش از گذشته در رفتار داشته باشیم.

اعمال روز اول ماه ربیع الاول/پیام‌های مهمی در هجرت «پیامبر اکرم (ص)» از مکه به مدینه نهفته است

اولین روز از ماه ربیع الاول و هجرت «حضرت محمد (ص)» از مکه به مدینه

این کارشناس علوم قرآنی درباره هجرت «حضرت محمد (ص)» از مکه به مدینه نیز بیان کرد: یکی از مناسبت‌های تاریخی اسلام در ماه «ربیع الاول» هجرت «پیامبر اکرم (ص)» از مکه به مدینه بود. در بیست و سه سال بعثت «پیامبر اکرم (ص)» ایشان از ابتدای رسالت در مکه بودند، در این شهر مبعوث شدند و دعوت الهی خود را آغاز کردند، اما بنا بر امر الهی رسالت حضرت پس از ده سال در شهر مکه به شهر مدینه منتقل شد.

حجت الاسلام و المسلمین صابری خاطر نشان کرد: شهر مدینه در ابتدا یثرب نام داشت که بعد‌ها با ورود «پیامبر اکرم (ص)» مدینة الرسول نامیده شد و در گذر زمان مدینه نام گرفت. مدینه به معنی شهر یک نام عام است، اما در عربستان به شهر «رسول الله (ص)» معروف است. «حضرت محمد (ص)» انجام وظیفه الهی خود را در شهر مدینه ادامه دادند و هجرت از مکه به مدینه در تبلیغ بیشتر دین و ترویج شفاف آن بسیار تأثیرگذار بود.


منبع: میزان

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار