باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

نفس‌های اخر ابزیان در بزرگترین منبع آبی شمال غرب کشور

در سال های اخیر زنگ خطر نابودی آبزیان در پشت سد ارس به صدا در آمد.

به گزارش خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه،  ماهیان استخوانی و شاه میگوی دراز آب شیرین ارس گونه‌های ارزشمند و اقتصادی هستند، آبزیانی که دو ماهی هست که صیدشان  از دریاچه پشت سدارس پلدشت اغاز شده است.
 
شفیع پور رییس اداره بهبود و کیفیت شیلات استان در گفت و گو با خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، با اشاره به صادارت این گونه های آبی می گوید: انواع ابزیان شامل ماهیای گرمابی، سرد آبی، شاه میگو به کشور‌های ارمنستان، عراق، اذربایجان و کشور‌های اروپایی مثل بلژیک؛ و المان صادر می شود.
 
رییس اداره بهبود و کیفیت شیلات استان ادامه داد:اما صید بی رویه توسط صیادان غیر مجاز علاوه بر تشدید خطر انقراض آبزیان باعث از دست دادن بازار جهانی د رآینده نزدیک می شود.
 
قریشی مدیر شیلات استان نیز در گفت و گو با  با خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، افزود:با توجه به اینکه ۳۵ درصد آبزیان استان در دریاچه پشت سدارس تولید می‌شود، قبل از این پدیده شوم صید غیر مجاز، سالانه ۳۸۰۰ تن از دریاچه سدارس انواع ابزیان صید و به استان‌های همجوار و کشور‌های همجوار و کشور‌های اروپایی صادر می شد.
 
او افزود:متاسفانه با شیوع این پدیده شوم این رقم به کمتر از ۱۵۰۰ تن رسیده و صدمات جبران ناپذیری بر ابزیان این منطقه وارد شده است.
 
صفری فرماندار شهرستان پلدشت نیز در گفت و گو با  با خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، افزود: برای دستگاه‌های متولی برخورد با صیادان غیر مجاز قوانین و مقرراتی وجود دارد که متاسفانه در ۵ سال گذشته این دستگاه‌ها نتوانستند به وظایف خود عمل کنند.
 
اما دو برند ارزشمند و اقتصادی در جهان و کشور انحصارا از همین رودخانه صید می‌شود.
 
 سلیمی رییس اداره تولید و پرورش شیلات استان  در گفت و گو با خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، می گوید:ماهی سوف گونه متخص دریاچه سدارس  در کشور می باشد و شاه میگوی دراز اب شیرین ارس تنها در منبع ابی سدارس واقع در آستان اذربایجان غربی وجوددارد.
 
او افزود: از ۲۷۰ تن صیدی که در سنوات گذشته   که در حال حاضر این مقدار به ۲ تن کاهش پیدا کرده است.
 
 شفیع پور رییس اداره بهبود و کیفیت شیلات استان  نیز می گوید:با شیوع صید غیر مجاز در ۵ سال اخیر در پشت دریاچه سدارس میزان صادرات  از  ۵ میلیون دلار  به یک میلیون دلارکاهش پیدا کرده است.
 
اما برای نجات ابزیان دریاچه پشت سدارس و ارتقای جایگاه ان در صادرات غیر نفتی کشورمان چه باید کرد؟
 
صفری فرماندار پلدشت ادامه داد:دستگاه‌های متولی برخورد با صیادان غیر مجاز به شرح وظایف و مسئولیت‌هایی که دارند که ترسیم شده توجه بکنند و بر اساس ان عمل بکنند قطعا ما در بحث مبارزه با صید غیر مجاز موفق خواهیم شد.
 
 
قرار گرفتن سدارس در منطقه ازاد ماکو و بهره مند‌ی سرمایه گذاران از تسهیلات ویژه ، می‌تواند، فرصت مناسبی را برای سرمایه گذاری در این بخش، و حفظ ایران بعنوان برند جهانی شاه میگو ایجاد کند.
 
با این روند صید غیر مجاز کارشناسان شیلات پیش بینی می‌کنند تا یکی دو سال اینده از این منبع ابی هیچ گونه ابزی به تور صیادان  نمی افتد.
 
انتهای پیام/م
 

خطر انقراض ماهیان استخوانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.