۳۶۸ طرح عمرانی، اقتصادی و تولیدی در زیر بخش‌های مختلف بخش کشاورزی استان افتتاح شد

همزمان با سفر رییس جمهور و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به استان آذربایجان غربی، بهره برداری همزمان از ۳۶۸ پروژه عمرانی، اقتصادی و تولیدی بخش کشاورزی آذربایجان غربی از طریق ویدئو کنفرانس آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در آیین افتتاح  طرح‌های جهاد کشاورزی با اشاره به جزئیات این طرح ها گفت: تعداد ۳۶۸ پروژه عمرانی، اقتصادی و تولیدی در زیر بخش‌های آب و خاک، منابع طبیعی وآبخیزداری گلخانه، دام و طیور، شیلات، صنایع تبدیلی تکمیلی، با اعتباری بالغ بر ۲۰۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات منابع عمومی، تسهیلات بانکی و سرمایه گذاری بخش خصوصی و با اشتغال زایی برای ۴۰۸۸ نفر امروز با دستور رییس جمهور به طور همزمان به بهره برداری می‌رسد.

عبد المهدی بخشنده افزود: از مجموع این طرح‌ها تعداد ۳۲۹ پروژه مدیریت مصرف بهینه آب شامل؛ سامانه‌های نوین آبیاری تحت فشار در سطح ۶۳۷۸ هکتار و پوشش بتنی کانال‌های آب، استخر‌های ذخیره آب کشاورزی، بازسازی انهار و قنوات جمعاً با صرف اعتباری بالغ بر ۱۵۷ میلیارد تومان عملیاتی شده است.

وی اضافه کرد: در دوران فعالیت دولت تدبیر و امید ازسال ۹۳ تاکنون مبلغ ۴۴۳ میلیارد تومان از محل اعتبارات ستاد احیا و اعتبارات ملی وزارت جهاد کشاورزی، در جهت اجرای سیستم‌های نوین آبیاری، شبکه‌های آبیاری و زهکشی، طرح‌های آبخیزداری و بیابان زدایی، زراعت، باغبانی، آموزش و ترویج و تهیه نقشه کاداستر هزینه شده است.

بخشنده گفت: با اجرای طرح‌های فوق الذکر تاکنون معادل ۱۵۲ میلیون مترمکعب بصورت سالانه درمصرف آب بخش کشاورزی صرفه جوئی شده است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: از طرح‌های شاخص و اثرگذاری که در دولت تدبیر و امید با مساعدت مقام معظم رهبری در استان‌های غربی کشور از محل صندوق توسعه ملی تأمین اعتبار شد؛ طرح احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور است.

بخشنده افزود: استان آذربایجان غربی با سطحی معادل ۶۱ هزارو ۵۷۰ هکتار یکی از استان‌های پیشرو در اجرای این طرح می‌باشد که اعتباری بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای اجرای این طرح تا پایان سال ۹۷ تصویب شده و مبلغ ۱۲۶۰ میلیارد تومان از این اعتبار تخصیص و هزینه شده است.

وی خاطر نشان کرد: تاکنون عملیات اجرایی ۵۶ هزار هکتار از این سطوح به اتمام رسیده و درصورت تامین آب توسط وزارت نیرو قابل بهره برداری خواهد بود.

بخشنده با بیان اینکه از کل مساحت طرح در حدود ۶ هزارو ۲۵۹ هکتار در حال بهره برداری است، تصریح کرد: درسطح ۵ هزارو ۵۷۰ هکتار باقیمانده نیز عملیات اجرایی با پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصد دردست اجراست.

وی اضافه کرد: در کل اراضی مورد نظر ساماندهی، ایجاد و استقرار تشکل‌های مناسب نظام بهره‌برداری به تعداد ۲۴ مورد انجام شده است.

این مسئول تاکید کرد: شبکه آبیاری و زهکشی پایاب سد سیلوه نیز با هزار میلیارد ریال اعتبار انجام شده است که با بهره برداری از آن در سفر هیئت دولت به استان آذربایجان غربی ۴ هزار هکتار از اراضی پیرانشهر تحت پوشش این شبکه آبیاری قرار می‌گیرد.

بخشنده گفت: با اجرای این طرح ۳۳ هزارو ۴۰۰ هکتار به سطح اراضی آبی اضافه شده و ۲۸ هزار و ۱۷۰ هکتار از اراضی آبی نیز بهبود می‌یابد که این امر موجب افزایش راندمان تولید درحدود ۷۳۰ هزارتن و اشتغال زایی برای حدود ۷۰ هزار نفر مستقیم و غیرمستقیم در استان می‌شود.

وی یادآور شد: ضمناً از بدو انقلاب اسلامی تا پایان سال ۹۱ سطحی معادل ۴۲ هزار هکتار آبیاری تحت فشار در استان اجرا شده بود که از سال ۱۳۹۲ تاکنون ۸۴ هزار هکتار (معادل ۲۰۰ درصد بیش از دو برابر) در این دولت عملیاتی شده است.

وی در ادامه به جزئیات ۳۶۸ طرح اماده بهره برداری اشاره کرد و گفت: هفت پروژه صنایع تبدیلی و تکمیلی شامل سه واحد سردخانه و بسته بندی میوه با ظرفیت ۶۳۰۰ تن در شهرستان‌های ارومیه، نقده و میاندوآب و چهار واحد بسته بندی وتولید مواد غذایی جمعا با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان مورد بهره برداری قرار می‌گیردکه از این طریق برای ۵۳ نفر اشتغالزایی می‌شود.

بخشنده بیان کرد: از مجموع ۳۶۸ پروژه عمرانی، اقتصادی و تولیدی آماده بهره برداری، ۱۱ پروژه در زیر بخش بهبود تولیدات دامی، طیور وآبزیان شامل واحد‌های مرغداری، جوجه کشی، گوساله پرواری، بره پرواری، دام کوچک وآبزی پروری در سراسر استان افتتاح می‌شود.

وی ادامه داد: برای اجرای این طرح‌ها سرمایه گذاری بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان انجام شده و برای ۳۶ نفرنیز به صورت مستقیم اشتغالزایی می‌شود.

این مسئول تاکید کرد: ۱۴ پروژه نیز در زیر بخش بهبود تولیدات گیاهی آماده بهره برداری شده است که شامل ۲ طرح کشت نشائی گلدان کاغذی چغندر قند و ریشه لخت و تولید نشای سبزی و صیفی، ۸ مورد انواع گلخانه ایروپونیک، هیدروپونیک، خاکی، سبزی و صیفی و یک مورد پرورش قارچ خوراکی، یک مورد مزرعه کشت زعفران، یک مورد باغ گل محمدی و یک مورد تولید جوانه غلات و حبوبات است.

وی اذعان داشت: برای اجرای این طرح‌ها اعتباری بالغ بر ۸۷ میلیارد تومان هزینه شده است و برای ۸۷ نفر نیز فرصت تثبیت و زمینه اشتغال مستقیم فراهم شده است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: ۷ طرح نیز در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری بدستور رییس جمهوری به بهره برداری می‌رسد که این طرح‌ها شامل؛ یک طرح بادشکن غیرزنده و ۶ ایستگاه سنجش و پایش گرد و غبار حاشیه دریاچه ارومیه است. برای اجرای این طرح‌ها اعتباری در حدود ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

وی در پایان گفت: پروژه‌ای که هم اکنون خدمت رییس جمهوری گزارش می‌شود، اجرای سیستم‌های نوین آبیاری و شبکه فرعی آبیاری دشت نازک ۱ به مساحت ۲۳۳۰ هکتار است.

بخشنده افزود: عملیات اجرایی این طرح با اعتبار ۵۸ میلیاردتومان به اتمام رسیده و در حال حاضر ۲۲ هکتار از این اراضی توسط سازمان آب منطقه‌ای، تامین آب شده و در روستای کامل آباد که به روش کلاسیک ثابت با آبپاش متحرک آماده افتتاح است.

 

انتهای پیام/م

 

افتتاح طرح های جهاد کشاورزی

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.