اروپا: قصد نداریم به زودی از برجام خارج شویم

یک دیپلمات اروپایی اعلام کرد کشور‌های اروپایی قصدی برای خروج از برجام برای آینده‌ای نزدیک ندارند اما ممکن است در ادامه مجبور شوند درباره بازگشت تحریم‌ها علیه ایران تصمیم‌گیری کنند.

اروپا: قصد نداریم به زودی از برجام خارج شویمبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از رویترز، یک دیپلمات اروپایی اعلام کرد کشور‌های اروپایی قصدی برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) در آینده‌ای ندارند، اما ممکن است در ادامه مجبور شوند درباره ساز و کاری که می‌تواند به بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران منجر شود موسوم به مکانیسم ماشه، تصمیم‌گیری کنند.

این دیپلمات اروپایی گفت: «ما نمی‌خواهیم خیلی زود از برجام خارج شویم، ولی نمی‌توانیم هم دست روی دست بگذارند. روس‌ها و چینی‌ها این مکانیسم را کلید نخواهند زد، اما ما به عنوان کشور‌های اروپایی باید در مقطعی، موضع بگیریم.»

وی اضافه کرد: «مسئله این نیست که این کار انجام می‌شود یا نه، بلکه این است که چه زمانی انجام می‌شود؛ مگر اینکه ایران عقب‌گرد کند. اما حتی در این صورت هم آن‌ها با چرخاندن این سانتریفیوژ‌ها دانش به دست می‌آورند، بنابراین ما مجبوریم واکنش نشان بدهیم.»

دیپلمات‌ها گفته‌اند نشست طرف‌های توافق هسته‌ای برای گفتگو درباره آخرین تحولات هفته آینده برگزار خواهد شد. با وجود این، به گفته دیپلمات‌ها، بعید است اروپایی‌ها مکانیسم ماشه را قبل از ماه ژانویه، یعنی زمان اعلام گام بعدی کاهش تعهدات برجامی ایران فعال کنند.

یک دیپلمات دیگر گفت: «چیزی که الان شاهدش هستیم، فروپاشی برجام است. هنوز درباره فعال کردن این مکانیسم تصمیم نگرفته‌ایم، چون لازم است بدانیم این کار چه کمکی به ما در جهت تنش‌زدایی می‌کند. سوالی که ما می‌پرسیم این است که انجام این کار چگونه و چه زمانی برای ما منفعتی دارد و آیا اصلاً منفعتی دارد یا خیر.»

این در حالی است که وزرای خارجه سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس بدون توجه به عدم پایبندی به تعهداتشان در برجام با صدور بیانیه‌ای مشترک از اقدام ایران در غنی‌سازی اورانیوم در فردو ابراز نگرانی کردند.

در این بیانیه اقدام اخیر ایران در فردو به منزله تسریع روند فاصله گرفتن تهران از تعهداتش ذیل برجام خوانده شده است.

کشور‌های اروپایی در این بیانیه ضمن اینکه از ایران خواسته‌اند تمامی آنچه اقدامات «ناسازگار با برجام» خوانده شده را به عقب برگرداند، بر اهمیت اجرای کامل و موثر برجام از سوی همه طرف‌ها تاکید کرده‌اند!

در بیانیه سه کشور اروپایی همچنین بر استفاده از تمامی مکانیسم‌های موجود در برجام از جمله مکانیسم حل و فصل اختلافات برای حل و فصل مسائل مربوط به اجرای تعهدات برجامی از سوی ایران تاکید شده است.

این سه کشور در عین حال مدعی شدند تمام توان خود را برای حفظ توافقنامه هسته‌ای و فعال کردن سازوکار‌های مندرج در آن به کار خواهند گرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۶:۵۶ ۲۸ آبان ۱۳۹۸
شکی نیست اینها از حرف زدنشون مشخصه وقتی میگه حالا حالا ها با بگه ما سر حرفمان هستیم خیلی فرق داره و دشمنی و قدرت طلبی اونهارو میرسونه البته همیشه بد نبوده و به قول رییس جمهور ما شنیده بودیم دنبال نفت و پولن و بخاطرش هر کاری میکنن ولی الان دنیا داره میبینه گرجه اینها ۱دونه از کارهایی هست که نشان میده اینها فضایی هستند و کشورهای دیگه از فضا نیومدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۲۵ آبان ۱۳۹۸
دستتون درد نکنه با این برجام
آخرین اخبار