رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور مطرح کرد؛

نارضایتی شهروندان از خدمات شهرداری تهران/ مدیران شهری ما شتاب زده و عجول عمل می‌کنند

جمالی نژاد از نارضایتی شهروندان از خدمات رسانی شهرداری تهران خبر داد.

نارضایتی شهروندان از خدمات شهرداری تهران/ مدیران شهری ما شتناب زده و عجول عمل می‌کنندبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی جمالی نژاد رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور در اولین همایش ملی بهره وری در مدیریت شهری با تأکید بر اینکه حوزه بهره وری در شرایط اقتصادی فعلی از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: زمانی که صحبت از بهره‌وری می‌شود موضوع مطرح، استناد به اسناد بالادستی است که من به ۲ بند آن اشاره می‌کنم.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور افزود: یکی از بند‌های اسناد بالادستی توجه به سیاست‌های کلی نظام در اصلاح الگوی مصرف و بند دیگر سیاست‌های کلی نظام اداری با تأکید بر نهادینه کردن فعالیت‌ها است.

جمالی نژاد ادامه داد: عوامل موثر در بهره‌وری مدیریت شهری در این بند‌ها و اسناد بالادستی وجود دارند و نکته دیگر که باید به آن توجه کرد موضوع عوامل داخلی است که همان محیط و سیستم داخلی شهرداری و شورای شهر است.

او با اشاره به عوامل خارجی تأثیرگذار در بهره‌وری گفت: محیط، سیستم فرآیند جوی ادارات و شهرداری‌ها از جمله مواردی هستند که در بهره‌وری مدیریتی تأثیر می‌گذارند و اگر ما بخواهیم به یک محور کلیدی در بهره‌وری اشاره کنیم این است که باید به ۳ عنصر شهر‌ها که همان نیروی انسانی، سرمایه و فناوری هستند، اشاره کنیم.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور تصریح کرد: نیروی انسانی، سرمایه و فناوری در کنار یکدیگر موجب ایجاد بهره‌وری می‌شود و باید بدانیم که نیروی انسانی ثروت اصلی مدیریت شهر در حوزه بهره وری است و به لطف پیشرفت علم، فناوری جهانی روز به روز در حال گسترش و توسعه است که همین امر موجب ارتقا بهره‌وری می‌شود.


بیشتر بخوانید: غافلگیری شهرداری در بارش برف پایتخت محسوس بود


جمالی نژاد با تأکید بر اینکه اصلاح فرآیند‌ها و روش مدیریت در بهره‌وری نقش موثری دارد، گفت: متاسفانه ساختار لابی و رانتی در مدیریت شهری کار را برای افزایش بهره‌وری سخت می‌کند و باید به نظرسنجی اخیر اشاره کنم که متأسفانه رضایت‌مندی شهروندان از خدمات مدیریت شهری مناسب نبود و ما برای ارتقا رضایت‌مندی شهروندان چاره‌ای جز تغییر رویکرد نداریم.

او تصریح کرد: آینده پژوهی در حوزه بهره‌وری از دیگر عواملی است که آن را ارتقا می‌دهد و در کنار آن نیز ما در مدیریت شهری باید به کنترل کیفی محصولات و خدمات نیز توجه کنیم.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور با اشاره به ۳۵۰ خدمت شهرداری‌ها به شهروندان گفت: کنترل کیفی ۳۵۰ خدمت در حوزه مدیریت شهری به شهروندان حائز اهمیت است و هیچ نهادی مثل شهرداری با مردم در ارتباط نیست و باید برای تاثیرگذارتر شدن خدمات به مسئولیت و انضباط کاری بیش از گذشته توجه کنیم.

جمالی نژاد با اشاره به مسئولیت شهرداری‌ها گفت: شهرداری‌ها یک نهاد مستقل عمومی غیر دولتی هستند، اما نباید سکان دار باشند و پارو بزنند، زیرا آن‌ها نمی‌توانند بخشی از اختیار خود را واگذار کنند و متأسفانه در شرایط سخت اقتصادی فعلی کشور، کاهش هزینه‌ها را سرلوحه کار خود قرار ندادیم.

او با بیان اینکه انجام ندادن بسیاری از پروژه‌ها به نفع شهر است، گفت: اگر یزد ثبت جهانی شد، به دلیل این بود که مدیریت شهری این استان برخی از کار‌ها را انجام نداد و انجام ندادنش مفید‌تر از انجام دادن آن بود، زیرا انجام ندادن عملیات عمرانی در این استان باعث حفظ بافت این شهر شد.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور با تأکید بر اینکه نباید گذشته خود را فراموش کنیم، گفت: یکی از مشکلات اساسی در مدیریت شهری این است که هر فردی که وارد می‌شود گذشته شهر را فراموش می‌کند و به صورت شتاب زده و عجولانه عمل می‌کند.

جمالی نژاد با اشاره به اینکه در گذشته مکتب شهرسازی داشتیم، گفت: متاسفانه شهر‌های ما و نوع شهرسازی با مکتب اصیل ما یکسان نیست و نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که به گذشته خود برگردیم، زیرا در شهرسازی گذشته حیا، میانه روی، عبودیت، سلسله مراتب، آداب و بهره‌وری داشتیم.

او گفت: امیدواریم این جلسه بستری برای علاقه مندی، حرکت مدیریت کلانشهر‌ها به سمت ایجاد شهر‌های ایرانی و اسلامی باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار