سخنگوی شورای شهر تهران مطرح کرد؛

غافلگیری شهرداری در بارش برف پایتخت محسوس بود/ بی جواب ماندن نامه نگاری هاشمی با شهردار منطقه ۲۲

اعطا درباره اقدامات شهرداری تهران در پی بارش برف اخیر توضیحاتی داد.

پاینده/ غافلگیری شهرداری در بارش برف پایتخت محسوس بود/ بی جواب ماندن نامه نگاری هاشمی با شهردار منطقه ۲۲ / خسارات وارده اغتشاشات اخیر به اموال و اماکن شهرداری چه مبلغی بودبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در دهمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن تبریک هفته بسیج گفت: به مناسبت گرامی داشت هفته بسیج هفته آینده در روز یکشنبه در جلسه علنی شورای شهر تهران سردار محمد رضا یزدی فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص) تهران مهمان شورای شهر است و ما در همان جلسه گزارش ویژه کمیته بررسی تابلو‌های مزین به نام شهدا را قرائت می‌کنیم.

سخنگوی شورای شهر تهران افزود: با توجه به اهمیت موضوع تابلو‌های معابر مزین به واژه شهید از سوی رئیس شورای شهر تهران و کمیته حقوقی این شورا کمیته تحقیق و تفحص تشکیل و برای روشن سازی افکار عمومی گزارشی تهیه شد که قرار شد به دلیل برخی از مسائل موجود در جلسه بعد این گزارش قرائت شود.

اعطا ادامه داد: در برنامه ریزی‌های اولیه قرار بود این گزارش در جلسه هفته گذشته قرائت شود که به دلیل قطعی اینترنت این امکان را از دست دادیم که ممکن است به خوبی اطلاع رسانی نشود و به همین منظور تصمیم بر آن شد که قرائت را به صورت علنی در جلسه بعد شورا انجام دهیم و تفصیل گزارش نیز در اختیار اصحاب رسانه و دستگاه‌های ذی‌ربط قرار گیرد.

او با اشاره به آخرین اقدام‌های انجام شده در کمیسیون تلفیق گفت: کمیسیون تلفیق از رئیس شورای شهر و روسای کمیسیون‌ها تشکیل شد و ما از ۳ ماه گذشته بحث‌هایی داشتیم که در مدت زمان باقی مانده عمر شورا نگاه اولویت محور به برنامه ۵ ساله توسعه داشته باشیم.

سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: هر ۶ کمیسیون شورای شهر تهران ۳ برنامه اولویت محور خود را ارائه کردند و به صورت کلی برنامه‌های اولویت دار مدیریت شهری در ۱۸ محور تعیین و قرار شد در ۴ ماهه باقی مانده از سال ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ این برنامه‌ها به نتیجه برسد.

اعطا افزود: در جلسه هم اندیشی کلیات برنامه‌های اولویت دار شهردار تهران اعلام شد و ما نیز امشب جلسه غیر رسمی دیگری با شهردار تهران داریم که درباره همین موضوع بحث می‌کنیم.

او در تشریح آخرین اقدام‌های انجام شده در موضوع اصلاح ساختار مدیریت شهری گفت: اصلاح ساختار مصوبه شورای شهر است و در زمان تصویب نیز بعضی از افراد با آن مخالفت داشتند، اما باید به این نکته توجه کرد که وقتی طرحی تصویب شد، تمامی اعضای شورا از آن حمایت می‌کنند و گله مندی ما از شهرداری تهران این است که چرا در ارائه لایحه اصلاح ساختار تعلل می‌کند.

سخنگوی شورای شهر تهران داد: در جلسه هم اندیشی و تذکر‌های پیش از دستور این تعلل شهرداری به مراتب تذکر داده شد و به این نکته تاکید شد که لایحه باید زودتر از سوی شهرداری ارسال می‌شد و ما همچنین از شهرداری می‌خواهیم که لایحه اصلاح ساختار را ارائه کند و اگر این اقدام انجام نشود، این ظرفیت وجود دارد که اعضا محتویات را به صورت طرح در شورا ارائه کنند و آن را به تصویب برسانند.

اعطا در واکنش به افزایش نرخ بهای بنزین و توسعه حمل و نقل عمومی گفت: افزایش نرخ بهای بنزین موجب ایجاد فشار بر ناوگان مترو و اتوبوس می‌شود و همه می‌دانند که ظرفیت مترو و اتوبوس محدود است.

او ادامه داد: توقع این بود وقتی نرخ بنزین افزایش پیدا می‌کند، بخشی از آن پول به توسعه حمل و نقل عمومی اختصاص پیدا کند و بر اساس ارقام از این افزایش نرخ سالیانه باید حدود ۴ هزار میلیارد تومان به حمل و نقل عمومی اختصاص می‌یافت که متاسفانه در ۱۰ سال گذشته از اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها هیچ پولی از سوی دولت برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی اختصاص پیدا نکرده است.

سخنگوی شورای شهر تهران تاکید کرد: در طرح افزایش نرخ بنزین و سهمیه بندی نیز برای توسعه حمل و نقل عمومی مبلغی در نظر گرفته نشده و همین امر موجب شد رئیس شورای شهر تهران به همراه آقای جمالی نژاد معاون وزیر کشور به دیدار آقای جهانگیری و معاون اول رئیس جمهور بروند و در آنجا پیگیر حق توسعه حمل و نقل عمومی از محل هدفمندسازی یارانه‌ها و افزایش نرخ بنزین باشند.

اعطا با اشاره به مقاومت‌های برخی از افراد در تصویب لایحه شورای معماری محلی مناطق گفت: این لایحه برای مبارزه با شهرفروشی و گامی جدی در مقابله با افرادی است که می‌خواهند از این حوزه سوء استفاده کنند.

او ادامه داد: این لایحه در شورای شهر به جدیت دنبال می‌شود و ما زمانی که برخی نگرانی ها را پیگیری کردیم به افرادی رسیدیم که منافع آن‌ها به تصویب این لایحه در خطر می‌افتد.

سخنگوی شورای شهر تهران در تشریح آخرین وضعیت بام‌لند در منطقه ۲۲ و شایعات مطرح شده مبنی بر قطع برق این مجموعه از سوی شهرداری گفت: در بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که موضوع قطع برق صحت ندارد و موضوع بام لند از جمله پرونده‌هایی است که شهرداری با بخش خصوصی قراردادی امضا کرده که این قرارداد از جنبه‌های حقوقی در حال پیگیری است.

اعطا تاکید کرد: باید از سوی منطقه بررسی شود که ساخت و ساز بام لند بر اساس قانون بوده است یا خیر و بررسی‌های ما نشان داد پروژه بام لند از جمله مواردی است که می‌توان روی آن بحث کرد.

او درباره میزان خسارت وارده در اغتشاشات اخیر به اموال و ساختمان‌های شهرداری تهران گفت: تعداد ساختمان‌های شهرداری در پایتخت ۷۰۷ باب است که در آماری که ما گرفتیم ۱۰ ناحیه مربوط به ۵ منطقه در اغتشاشات اخیر آسیب دیده‌اند که میزان این خسارت در حال برآورد است.

سخنگوی شورای شهر تهران در تشریح اولویت‌های کمیسیون‌ها در بحث تلفیق گفت: من بار‌ها مصاحبه کردم و در آن مصاحبه گفتم که برنامه‌های شهرداری با برنامه شورا هم سو نیست و در برخی از معاونت‌ها مشاهده می‌کنیم که مصوبات شورا به درستی اجرا نمی‌شود.

اعطا با اشاره به نگرانی‌های شهرداری تهران گفت: یکی از نگرانی‌های آقای حناچی این بود که طرح‌های اولویت دار کمیسیون بر اساس برنامه است و یا خیر، همچنین نگرانی دوم او این بود که بودجه اجرای این طرح از چه محلی باید تامین شود که امیدواریم بتوانیم با برگزاری ۲ یا چند جلسه دیگر به هم سویی لازم با شهرداری تهران برای اجرای طرح‌های اولویت دار مدیریت شهری دست پیدا کنیم.

او در پاسخ به این سوال که چرا گزارش عملکرد شهردار تهران که در جلسه هم اندیشی مطرح می‌شود در صحن شورا قرائت نمی‌شود، گفت: من نیز این حرف را می‌پذیرم و نمی‌خواهم آن را توجیه کنم، زیرا این نقد به شورا وارد است، اما باید بگوییم که روش به این شکل بود که اگر مطلبی ارائه می‌شود بعد‌ها پس از پخته‌تر شدن در صحن شورای شهر مطرح شود.

سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال باشگاه خبرنگاران جوان که آیا شهرداری تهران و مدیریت شهری با تخلفات ساختمانی در مناطق مختلف پایتخت به ویژه تخلفات پروژه ایران مال در منطقه ۲۲ و مجتمع تجاری پالادیوم در منطقه ۱ تهران به صورت سلیقه‌ای برخورد می‌کند یا خیر، گفت: درباره تخلفات ایران مال رای صادر شد و این رای به مرحله اجرا رسید.

اعطا ادامه داد: کمیسیون ماده ۱۰۰ که رای تخلفات را صادر کرد و پس از رای ابلاغ آن انجام شد و مالک نیز به این رای اعتراضی نداشت و بخشی از حکم که قلع و تخریب بود اجرا و بخشی از جریمه مالی نیز پرداخت شد.

او ادامه داد: باید به این نکته توجه داشت که پروژه ایران مال نزدیک به یک سال کار کارشناسی داشت، اما تاکید ما این است که باید زودتر به سرانجام می‌رسید.

سخنگوی شورای شهر تهران در تشریح آخرین وضعیت تخلفات پالادیوم گفت: رای صادر شده برای تخلفات پالادیوم قلع بود و مضمون رای تجاوز به معبر عمومی اعلام شد که شواهد نشان می‌داد این نوع ساخت و ساز (پل و تونل) هیچ گونه مهندس ناظر و طراحی نداشت.

اعطا در پاسخ به سوال باشگاه خبنگاران جوان مبنی بر اینکه آخرین وضعیت ساخت و ساز ساختمان ۲۱ طبقه مجاور دریاچه شهدای چیتگر به چه شکلی است؟ گفت: ساخت و ساز ساختمان ۲۱ طبقه روی زمین در مجاورت دریاچه شهدای خلیج فارس یکی از تصمیمات مصوبه شورای معماری منطقه بود و باید گفت که آقای هاشمی ۲ هفته در حال نامه نگاری با شهرداری منطقه است که چرا پاسخ تذکر تیرماه شواری شهر را اعلام نمی‌کند و اگر این رویه پاسخ ندادن ادامه داشته باشد، ما در کمیسیون معماری و شهرسازی در طرح تفصیلی منطقه ۲۲ بازنگری می‌کنیم.

او در پاسخ به این سوال که معرفی مقصران سوء مدیریت در بارش اولین برف پاییزی در پایتخت که مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرد از سوی شهرداری تهران گفت: شورا درباره سوء مدیریت شهرداری در بارش گذشته تذکر داد و ابراز گلایه کرد، اما باید به این نکته نیز اشاره کرد که در بارش برف روز شنبه شهرداری آمادگی لازم را نداشت و غافلگیری شهرداری در این بارش محسوس بود.

سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: شهرداری اعلام کرد که در مدیریت شهری انتظار این بارش را داشتیم و ما نیز در شورا این توجیه را قبول نکردیم، زیرا بررسی ما نشان می‌دهد که در قرارداد‌های شهرداری مناطق با پیمانکاران جهت برف روبی جدیت اعمال نشده و شهرداری مناطق نتوانستند از طریق برگزاری مناقصه پیمانکار برف روب را انتخاب کنند.

اعطا تصریح کرد: در برف روز شنبه به دلیل انتخاب نشدن پیمانکار شهرداری‌های مناطق درگیر برف به نیرو‌های خدماتی خود متکی بودند و این شکل عملکرد مصداق بارز آماده نبودن مدیریت شهری برای برف روبی است.

او تصریح کرد: یکی از مناطق به من اعلام کرد که میزان بودجه ما برای انتخاب پیمانکار ۵۴ میلیارد تومان از سال گذشته کمتر شد و همین امر این امکان را ایجاد نکرد که پیمانکاران وارد مدیریت شهری برای برف روبی شوند.

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: آقای حناچی در روز یکشنبه به صورت سرزده در جلسه هم اندیشی شورای شهر حاضر شد و در آنجا کمیسیون‌های مربوطه (محیط زیست و خدمات شهری و عمران و حمل و نقل) نظر خود را درباره عملکرد مدیریت شهری در بارش اخیر اعلام کردند و به طور حتم می‌توان گفت که دیگر شهرداری با بارش برف غافلگیر نمی‌شود و عملکرد بهتری دارد.

اعطا در پاسخ به این سوال که موضوع تحقیق و تفحص مدیریت شهری از موسسه همشهری به چه نتیجه‌ای رسید؟ گفت: گزارش تیم تحقیق و تفحص در صحن شورای شهر قرائت و قرار شد متن گزارش به قوه قضائیه ارائه و تیمی حقوقی پیگیر آن باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مسلم شوريده همدانى
۱۸:۰۵ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
همه نامه هاى هاشمى به شهر دارى تهران ميماند شارژ كردن كارت بليط سالمندان هم همان سالى يكبار بدون عكس العمل بود كارت بليطي كه نسبت به سالهاى پيش اكنون فقط ٣ ماهه الى ميشود با اين همه گرانى بليط كه خودشان گران كرده اند.
آخرین اخبار