افزایش بیماری‌ها و زمین سوخته؛ کمترین تاثیر «مادر بمب» آمریکا در افغانستان

دو سال و نیم پس از استفاده بزرگترین بمب غیرهسته‌ای آمریکا در شرق افغانستان، انواع بیماری‌ها از جمله بیماری‌های پوستی و تنفسی افزایش یافته و زمین‌های کشاورزی نیز از بین رفته است.

افزایش بیماری‌ها و زمین سوخته؛ کمترین تاثیر «مادر بمب» آمریکا در افغانستانبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، دولت ترامپ 24 حمل/ فروردین سال 1396 بزرگترین بمب غیرهسته‌ای در زرادخانه خود را در روستای «مومند دره» ولسوالی «اچین» ولایت «ننگرهار» مورد استفاده قرار داد که واکنش‌های گسترده داخلی و خارجی را در پی داشت.

ژنرال «جان نیکلسون» فرمانده وقت نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان با حمایت از این اقدام گفت که این بمب برای از بین بردن شبکه تونل‌های داعش بوده و آن را سلاحی مناسب برای هدفی مشخص نام برد.

بسیاری از کارشناسان افغان اما استفاده از این بمب مرگبار که شعاع تخریب آن بیش از 1.5 کیلومتر است را تلاش آمریکا جهت قدرت نمایی برای رقبای منطقه‌ای آن دانسته و ابراز نگرانی کردند که کشورشان به آزمایشگاه تسلیحات آمریکا تبدیل شده است.

افزایش بیماری‌ها و زمین سوخته؛ کمترین تاثیر «مادر بمب» آمریکا در افغانستان

بسیاری از کودکان و نوجوانان در منطقه اصابت بمب از بیماری‌های پوستی رنج می‌برند و ساکنان نیز از پیامدهای پایدار این بمب می‌گویند.

«پاچا شینواری» یکی از ساکنان محلی درباره تاثیرات این بمب گفت: سنگ‌ها به آسانی خُرد می‌شوند، گیاهان و درختان خشک شده‌اند و خانه‌های این منطقه نیز تخریب شده‌اند.

یکی دیگر از ساکنان نیز گفت که پس از به کار بردن این بمب بیماری‌های بسیاری در منطقه ظاهر شده است که بیشتر بیماری‌های پوستی هستند.

افزایش بیماری‌ها و زمین سوخته؛ کمترین تاثیر «مادر بمب» آمریکا در افغانستان

«امین‌الله» گفت که با توجه به سوختن زمین، برداشت محصولات کشاورزی نیز نسبت به گذشته بسیار کاهش یافته است.

«عتیق‌الله امرخیل» کارشناس مسایل نظامی نیز درباره تاثیرات این بمب نیز می‌گوید: مردمی که پس از پرتاب بمب به این محل بازگشته‌اند از بیماری‌های پوستی و تنفسی رنج می‌برند و تاثیر مخرب این بمب بر زنان باردار و نوزادان تازه متولد شده نیز بالا است.

وی تصریح کرد که افغانستان به آزمایشگاه تسلیحات نظامی آمریکا تبدیل شده است.

به نوشته تسنیم، «سیما سمر» مشاور ارشد رئیس جمهور افغانستان و وزیر دولت در امور حقوق بشر و روابط بین‌المللی نیز تاکید کرد که استفاده از مادر بمب‌ها تاثیرات مخرب زیادی را بر ساکنان مومند دره داشته است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.