مروری بر رویدادهای امنیتی افغانستان در سال 1396

سال ۱۳۹۶ خورشیدی سالی خونین برای نظامیان و غیر نظامیان افغانستان بود. در بعد امنیتی - نظامی هم دولت این کشور سال خونینی را پشت سرگذاشت.

مروری بر رویدادهای امنیتی افغانستان در سال 1396به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، سال ۱۳۹۶ خورشیدی سالی خونین برای نظامیان و غیر نظامیان افغانستان بود. در بعد امنیتی - نظامی هم دولت این کشور سال خونینی را پشت سرگذاشت.

در این سال بی پیشنیه ترین رویدادهای مرگبار در کابل و دیگر ولایت‌ها رخ داد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در جریان این سال راهبرد جنگی‌اش در قبال افغانستان را اعلام کرد و بزرگترین بمب غیر هسته‌ای خود را نیز برای نخستین بار در افغانستان امتحان کرد.

در ماه‌های نخستین این سال، بزرگترین و پر تلفات ترین حمله در قلب شهر کابل رخ داد. حمله کننده انتحاری با استفاده از یک موتر تانکر یکی از مهم ترین بخش‌های کابل را هدف قرار دارد. حمله‌ا‌ی که ۹۲ کشته و نزدیک به پانصد زخمی بر جا گذاشت.

در کنار تلفات انسانی شدت این انفجار به حدی بود که کیلومترها دور تر از این محل، برای پایتخت نشینان خسارات هنگفت مالی وارد کرد هنوز هم که نه ماه و بیست روز از این رویداد مرگبار می گذرد نشانه های ویرانی آن در محل پا برجاست.

این رویداد نه تنها حکومت وحدت ملی بل جامعه جهانی را نیز تکان داد، چیزی که سبب شد تا نهاد های امنیتی دست به کار شده و طرح تازه ای را در مورد تامین امنیت کابل بریزند. در این طرح تازه، بخش های دیپلمات نشین، به ویژه ساحات وزیر اکبر خان و شهر نو جز از نقاط سبز امنیتی شناخته شدند.

در کنار این حمله مرگبار، کابل و برخی از ولایت های دیگر گواه خونین ترین رویداد ها برای نمازگزاران بود. نخستین حمله خون بار بر عبادتگاه ها از مسجد امان زمان (عج) در خیرخانه آغاز شد. شش مهاجم انتحاری هنگام نماز جمعه وارد این مسجد شده و با انجام حمله انتحاری و شلیک بر نمازگزاران سی تن را کشته و پنچاه تن دیگر را زخمی کردند.

دو ماه از این رویداد نگذشته بود که هراس افگنان بار دیگر موفق شدند تا نمازگزاران را در مسجد امام زمان در دشت برچی آماج قرار دهند. این حمله مرگبار تر از حمله مسجد امام زمان قلعه نجارا بود. در این حمله 56 تن کشته و نزدیک به شصت تن دیگر زخمی شدند.

سال 1396 همچنین سالی خونین برای نظامیان افغانستان بود. در این سال طالبان با انجام حمله های انتحاری بزرگترین پایگاه نظامی را از بلخ گرفته تا پکتیا، غزنی و کندهار هدف قرار داده اند.

شش مهاجم انتحاری در اول میزان/ مهر امسال وارد قول اردو/ لشکر 209 شاهین شده و فاجعه آفریدند. در این حمله 135 سرباز کشته و 70 تن دیگر زخمی شدند.

افزون بر این، حمله تهاجمی طالبان بر فرماندهی پولیس پکتیا به شمول فرمانده پولیس این ولایت، سی تن کشته و 50 تن دیگر زخمی زخمی برجای گذاشت و در دو حمله مشابه دیگر در ولسوالی های اندر غزنی و میوند قندهار هفتاد سرباز پولیس و ارتش کشته و بیست و پنچ تن دیگر زخمی شدند.

در سال 1396 مرکز های فرهنگی که نهاد های غیرنظامی محسوب می شوند نیز از حملات هراس افگنان به دور نماندند. مهاجم انتحاری در ماه جدی/ دی امسال مرکز فرهنگی تبیان را آماج حمله انتحاری قرار داد حمله‌ی مرگباری که چهل و یک کشته و نزدیک به نود زخمی بر جا گذاشت.

اما کابل در جریان امسال گواه پیچیده ترین حمله های انفجاری نیز بود. شش مهاجم انتحاری در روز نخست ماه دلو/ بهمن امسال تیر اندازی را از داخل هتل انترکانتنیتال آغاز کردند؛ حمله ای که شانزده ساعت طول کشید تا مهاجمان از پای در آمده اند. در کنار کشته و زخمی شدن 35 تن به شمول چهارده شهروند خارجی، خسارات هنگفت برای این هتل نیز وارد شد.

هفت روز از این رویداد نگذشته بود که یکی از مرگبارترین حمله های دیگر در جاده وزارت امور داخله پیشین رخ داد حمله ای که در آن بیش از یکصد تن کشته و نزدیک به 160 تن دیگر زخمی شدند.

در کنار این، در جریان سال 1396 برای نخستین بار آمریکا بزرکترین بمب غیر هستی اش زیر نام "مادر بمب ها" ها را در ولسوالی مومند دره ولایت ننگرهار امتحان کرد.

افزون بر این دونالد ترامپ در این سال راهبرد تازه نظامی اش را در مورد جنگ افغانستان و جنوب آسیا اعلام کرد؛ راهبردی که هر چند فشار بر پاکستان را افزود اما تغییرات آنچنانی در میدان های نبرد رو نما نشده است.

به نوشته تلویزیون 1، در هفته های پایانی سال 96 نشست کابل برگزار شد که حکومت افغانستان برای نخستین بار طرح صلحش را به پاکستان و طالبان ارائه کرد که هنوز از جانب طالبان پاسخی نیافته است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار