اقتصاد افغانستان در سال ۱۳۹۶ خورشیدی

با وجود مشکلات سیاسی و امنیتی، افغانستان در سال ۱۳۹۶ دستاوردهای اقتصادی فراوانی داشته است.

اقتصاد افغانستان در سال ۱۳۹۶ خورشیدیبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، با وجود مشکلات سیاسی و امنیتی، افغانستان در سال ۱۳۹۶ دستاوردهای اقتصادی فراوانی داشته است. گذشته از چالش های سیاسی- امنیتی، افغانستان در جریان امسال دستاوردهای مهمی از گشایش پروژه تاپی گرفته تا ایجاد چند دهلیز هوایی با کشورهای منطقه داشت.

پس از ۲۵ سال انتظار سرانجام لوله گاز ترکمنستان به مرز افغانستان رسید و در آخرین ماه های سال ۱۳۹۶ در سلیم چشمه ترکمنستان مراسم پایان کار پروژه تاپی برگزار شد و کار عملی این پروژه منطقه ای درخاک افغانستان، در ولایت هرات آغاز شد.

دهلیز اقتصادیی که پسان ها در نظر است پروژه های راه آهن،جاده و فایبر نوری نیز از آن بگذرد از دولت آباد ترکمنستان آغاز و با عبور از افغانستان و پاکستان به فاضلکا هند می رسد. ۱۱ میلیارد دالر در این پروژه سرمایه گذاری می شود و در سال ۲۰۱۹ میلادی تکمیل خواهد شد.

در 10 سال نخست، افغانستان سالانه ۵۰۰ میلیون متر مکعب گاز به دست می آورد و نیز ۴۰۰ میلیون دالر درآمد خواهد داشت.

پروژه پنجصد کیلو ولت ترکمنستان از دیگر پروژه های منطقه ای بود که موافقنامه ی آن همزمان با آغاز کار عملی پروژه تاپی در سلیم چشمه ترکمنستان میان کابل،اسلام آباد و عشق آباد امضا شد.

پروژه تاپ ۵۰۰ 
برق ترکمنستان را از راه افغانستان به پاکستان انتقال میدهد و ظرفیت ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ میگاوات برق را دارد و کار عملی آن در سال ۲۰۱۹ میلادی پایان میابد و افغانستان از این پروژه ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دالر بدست خواهد آورد.

برای نخستین بار در سال که گذشت افغانستان در داد و ستد اش مسیر دریایی بندر چابهار را تجربه کرد و کشتی های هندی با انتقال ۱۱۰ هزار تن گندم ؛این راه را به روی کالاهای ترانزیتی کشور گشود. این مسیر در غرب و مسیر بندر آقینه در شمال میزان واردات کالا های پاکستانی را به کشور به گونه چشمگیری کاهش داد. ایران به هدف بلند بردن ظرفیت پهلوگیری کشتی ها با سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد تومان ظرفیت این بندر را ۸۰ تا ۱۰۰ تن بالا برد و دهلی نیز که میزبان رئیس جمهور ایران بود تعهد کرد که ۸۵ میلیون دالر در این بندر سرمایه گذاری میکند.

افغانستان از مسیر زمینی پاکستان به حدی تجربه تلخ گرفت که در سال ۱۳۹۶ مسیرهای هوایی را به هدف رشد صادرات کشور انتخاب کند. این دهلیز های هوای میان کابل دهلی، کابل ممبی، وکابل آلماتا ایجاد شد و در سال که گذشت سه دهلیز هوایی شکل گرفت.

راه لاجورد
موافقنامه راه لاجورد در حاشیه هفتمین نشست همکاریهای اقتصادی منطقه ای در شهر عشق آباد میان افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، ترکیه و گرجستان امضا شد.

موافقنامه ای که مسیر چند منظوره را برای این کشور ها باز می کند. تخمین می شود که بازسازی برخی جاده ها، راه آهن و زیربنای های ترانسپورتی در پنج کشور دو میلیارد دالر هزینه می برد.

به نوشته تلویزیون 1، راه لاجورد از دو مسیر تورغندی و بندر آقینه افغانستان آغاز و با عبور از عشق آباد ترکمنستان به بندر ترکمن باشی این کشور می رسد و از این بندر وارد باکو مرکز آذربایجان می شود و با عبور از این مسیر در تِبلیسی گرجستان دو مسیر جداگانه پوتی و باتومی را می پیماید و سرانجام به ترکیه می رسد و از اینجا افغانستان به آبهای آزاد و اروپا وصل خواهد شد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار