قالیباف در جمع دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی:

ریشه اصلی مشکلات، ناکارآمدی دولت است/ فسادی در شهرداری پیدا نمی‌کنید که با آن برخورد نکرده باشم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ریشه اصلی مشکلات، اقتصاد دولتی و ناکارآمدی دولت است و ریشه فساد از همین جا شروع می‌شود.

ذهن دانشجویان همیشه با استقلال‌خواهی همراه بوده استبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدباقر قالیباف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به مناسبت روز دانشجو (۱۶ آذر) در دانشگاه علامه طباطبایی حاضر شد و اظهار کرد: امروز را که روز وفات حضرت معصومه(س) است به شما تسلیت می‌گویم و همچنین روز دانشجو را به شما دانش‌پژوهان تبریک می‌گویم.

او ادامه داد: ذهن دانشجویان همیشه با استقلال‌خواهی همراه بوده است، در این روزها وقتی بررسی می‌کنم به این نتیجه می‌رسم که بخش عمده زمان من به جلسات رسمی تعلق دارد، وقتی به صحبت‌هایی که در جلسات مطرح می‌شود توجه می‌کنم، به این نتیجه می‌رسم که این حرف‌ها خیلی وقت‌ها سخت و کسل‌کننده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: نگرش مردم نسبت به وقایعی را که در جامعه رخ داده است، از دانشجویان می‌توان فهمید، با همه مشکلاتی که در کشور وجود دارد، در برق چشم دانشجویان ما امید است و کسالتی که در جلسات رسمی وجود دارد در جمع دانشجویان نیست، معتقدم این نشاط دانشجویان از ابتدا تاکنون همیشه وجود داشته است.

قالیباف در مورد سه ویژگی دانشجویان گفت: یکی از ویژگی‌های دانشجویان استکبارستیزی است، ما وقتی حرف از استکبارستیزی می‌زنیم باید به عمق آن توجه کنیم، معتقدم استکبارستیزی یعنی تکیه بر مردم و توان داخلی؛ استکبارستیزی یعنی ایمان داشتن به وعده‌های الهی؛ وقتی به سنت الهی ایمان داشته باشیم به وعده‌های الهی هم ایمان پیدا می‌کنیم، استکبارستیزی یعنی قوی و محکم بودن.

او افزود: شعار استکبارستیزی خیلی کاری را از پیش نمی‌برد و ملت ما هم نشان داده است که در مسئله استکبارستیزی مصمم است، اما چالش ما از جایی شروع می‌شود که باید این روحیه مردم حفظ شود، ما وقتی استکبارستیزی را مطرح می‌کنیم به این معنی نیست که باید با دنیا قطع رابطه کنیم، ما فقط با آمریکا قطع رابطه می‌کنیم و آمریکا تمام دنیا نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: مشکل جایی است که می‌گوییم هم سانتریفیوژ بچرخد و هم چرخ اقتصاد، اما در عمل هیچ کدام نمی‌چرخد، و توان داخلی را نادیده می‌گیریم، مسئولانی که با مردم ارتباط ندارند و مشکل نرم را نمی‌فهمند نمی‌توانند به وظایف خود عمل کنند.

قالیباف گفت: هر رو هزار میلیارد تومان به نقدینگی اضافه می‌شود که این حرف یعنی ما هر روز قدرت خرید مردم و ارزش پول ملی را کاهش می‌دهیم.

او در مورد ویژگی دوم دانشجویان یعنی عدالت‌خواهی گفت: اگر ما در حوزه عدالت به دنبال توابع فقر باشیم، دشمنان ملت هرگز با آن مخالفت ندارند، ما اگر حرفی با روحانی داریم در همین زمینه است. من بارها در تریبون‌ها عرض کردم که وظیفه ما است به دولت کمک کنیم و وظیفه دولت است که گام اول را در حل مشکلات بردارد.

عضو مجمع تشخیص گفت: دولت نه تنها ناتوان در حل مشکلات نیست بلکه در توزیع فقر هم عادلانه رفتار می‌کند که این مسئله نشآت گرفته از غربگرایی دولت است، ما هنوز نفهمیدیم که در مسئله بنزین هدف افزایش درآمد است یا کمک به محرومین، معتقدم دولت هم به صورت موضوعی اشتباه می‌کند.

قالیباف گفت: ما می‌توانیم از چند صد نفر به اندازه چند میلیون نفر مالیات بگیریم اما فقط از فلافل فروش مالیات می‌گیریم که این انصاف نیست، طبیعتاً در این شرایط کارخانه‌های ما تعطیل می‌شوند و اشتغال شکل نمی‌گیرد.

او افزود: ریشه اصلی مشکلات، اقتصاد دولتی و ناکارآمدی دولت است و ریشه فساد از همین جا شروع می‌شود. البته قوه قضائیه در حال مبارزه با فساد است که ان‌شاءاللّه ادامه پیدا خواهد کرد.

قالیباف در مورد ویژگی سوم دانشجویان یعنی کار و تلاش، گفت: در دنیا بیش از پنجاه هزار نوع شغل و کسب‌وکار جدید وجود دارد اما ما در ایران دوازده هزار شغل داریم، زیرا مدیران عقب افتادگی دارند و در رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به این مسئله اشاره کردند، بنده با تمام سختی‌هایی که وجود دارد آینده را روشن می‌بینم اما شرطش این است که کار را به جوانان بدهیم، اگر این گونه عمل کردیم مطمئن باشید در یک برنامه پنج ساله، کشور می‌تواند به یک نقطه ثبات برسد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اولین گام برای اجرای گام دوم، انتخابات آتی مجلس است و بنده غریب به دو سال است که جوانان را به حضور در انتخابات آتی دعوت کرده‌ام، ما در مجلس آینده باید یک مجلس نو داشته باشیم که نسبت به گذشته متفاوت باشد و افراد نو در آن حضور پیدا کنند.

قالیباف در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا به دنبال سیاست اقتصادی باز و بانک بین‌المللی هست یا نه، گفت: آمارها نشان می‌دهد که ۸۰ درصد اقتصاد دولتی است و معتقدم اقتصاد باید مردمی باشد و هر کس به اندازه ارزش افزوده یک کالا سهم ببرد. اگر قرار شد سرمایه همه ارزش افزوده را برای خود ببرد و ایده و عامل انسانی سهمی نداشته باشند حاصلش شکل‌گیری طبقات مرفه در جامعه است، در بحث هدفمندی یارانه‌ها آیا یارانه به یک میزان برای همه انصاف است؟ متاسفانه در کشور ما بسیاری از شرکت‌ها خصولتی شده‌اند که بودجه آنها بیش از دو برابر بودجه است.

او درمور سیاست‌های اقتصادی خود گفت: بنده به اصل ۴۴ اعتراض کردم و گفتم اصل ۴۴ راه مناسبی نیست، ما حتماً نمی‌توانیم خودروسازی را در کشور گسترش دهیم، از طرف دیگر در حوزه خودرو کنترل تولید یا صادرات نداریم، اینکه شما می‌گویید من به بانک بین‌المللی و سیاست‌های آن گرایش دارم نشان می‌دهد به صحبت‌های من توجه نکردید، من صحبت‌هایی را در مورد سهم سرمایه در ارزش افزوده یک کالا مطرح کردم، اما اقتصاد کشور را هم نمی‌توان بلاتکلیف گذاشت، بنده در انتخابات پیشنهاد ۱۵۰ هزار تومان یارانه به اقشار ضعیف را دادیم، اما در حال حاضر دولت ۴۰ هزار تومان یارانه می‌دهد که پول پوشک آنها هم درنمی‌آید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: بنده شرمنده تمام مردم تهران هستم و موضوعی که به شهرداری مربوط نمی‌شد مانند سرویس‌دهی به معلولان را انجام دادیم. بنده شخصاً مخالف اقتصاد باز هستم و در شورای شهر مطرح کردم که قول نمی‌دهم فاصله شمال و جنوب را کم کنم، اما قول می‌دهم فاصله از این بیشتر نشود. در شهرداری تهران هیچ تراکم فروشی خلاف قانون صورت نمی‌گیرد، بودجه شهرداری در سایت تهران وجود دارد که شما می‌تواند به آن مراجعه کنید و ببینید که درآمد شهرداری و بودجه آن چه میزان بود، ما در شهرداری تهران شاهد این بودیم که در طول ۲۵ سال فقط ۷۰ کیلومتر مترو ساختند، اما ما در صورتی که از سوی دولت و از سوی خارجی‌ها تحریم بودیم، ۲۰۰ کیلومتر مترو ساختیم.

قالیباف در مورد ظرفیت‌های اقتصادی کشور عنوان کرد: ما ظرفیت ۲۰۰ میلیارد دلار صادرات فقط به کشورهای همسایه را داریم، بنده با قطعیت می‌گویم که با هدایت نقدینگی به سمت کارهای به زمین مانده کشور، مشکلات حل می‌شود؛ برخی می‌گویند که این کار راحت نیست اما این گونه نیست.

او در پاسخ به این سوال که در دوران مدیریت شهرداری چگونه با فساد برخورد کرده است، گفت: رقبای سیاسی ما دو سال است که هر جا را در شهرداری تهران خواستند شخم زدند، در دوران شهرداری من محال است که یک مورد فساد وجود داشته باشد و من با آن برخورد نکرده باشم، زیرا اگر مدیری با فساد برخورد نکند از آن مفید فاسدتر است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اسماعیل
۲۰:۱۱ ۱۶ آذر ۱۳۹۸
آقای قالیباف ریاست مجلس برای شما که آدم کاری و فعال و اجرایی هستی، خیلی کوچیکه.
خواهش می کنم انصراف بده و برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد شو.
Iran (Islamic Republic of)
سید
۱۵:۴۵ ۱۶ آذر ۱۳۹۸
حاجی راه بیفت برو ثبت نام انتخابات وقت داره تموم میشه
آخرین اخبار