گشت یلدایی «گران نمی‌خریم»

شب‌یلدا ازقدیم فرصتی بوده برای دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه، اما مثل هر مناسبت و مهمانی دیگری، ملزوماتی برای پذیرایی و شادی در این شب وجود دارد.

گشت یلدایی «گران نمی‌خریم»به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، چند روز دیگر، فصل پاییز تمام می‌شود و با پشت‌سر گذاشتن طولانی‌ترین شب سال، وارد زمستان می‌شویــم. شب‌یلدا ازقدیم فرصتی بوده برای دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه، اما مثل هر مناسبت و مهمانی دیگری، ملزوماتی برای پذیرایی و شادی در این شب وجود دارد.

خوردنی‌هایی که قشر متوسط و ضعیف، سال به سال با زحمت بیشتری موفق به تهیه‌اش می‌شوند و بررسی افزایش یا کاهش قیمت سالانه‌شان در آستانه یلدا، دستمایــه گزارش‌های رسانه‌هاست. پرونده امروز هم، به همین موضوع اختصاص دارد. نمودار مقایسه قیمت پارسال و امسالِ اقلام یلدایی، توضیحات روسای اتحادیه‌های مربوط و البته گزارش بررسی گران فروشی‌های احتمالی میوه و شیرینی و خشکبار، در ادامه طرح «گران نمی‌خریــم»؛ با ما همراه باشید.

یلدا، سنتی ناگزیر، اما گران‌قیمت

برای رصــد قیمت خوردنی‌هایی که مردم معمولا برای شب‌یلدا، هم برای پذیرایی از مهمانان دورهمی‌های یلدایی و هم خوشحــال کردن کم سن و سال‌تر‌ها تهیه می‌کنند، به بازار میوه‌وتره‌بار و فروشگاه‌های عرضه خشکبار حوالی میــدان‌شهدا، میــدان توحید و خیابان دستغیب مشهد می‌روم. در دو بازار مرکزی شهر، واحد‌های فروش میــوه تقریبا شلوغ‌انــد و فروشگاه‌های عرضه خشکبار خلوت و در دستغیب که خیابان برخوردار شهر به‌حساب می‌آید، میوه‌فروشی‌ها فروش معمولی خود را دارنــد و در عوض، خشکباری‌ها تقریبا پررونق‌انـــد.

پیرزنی در یک میوه‌فروشی حوالی میدان‌شهدا، خیره به میوه‌هاست و وقتی به دقت نرخ میوه‌ها را می‌پرسد، مکث کوتاهی می‌کند و به فروشنده می‌گوید «باز هم که قیمت‌ها بالاتر رفته؛ خدا به دادمان برسد برای خرید میوه‌های شب یلدا. شب یلدا هم درست مثل عید نوروز، کل خانواده توی خانه ما جمع‌انــد و من باید بتوانم چند کیلو میوه تهیه کنم و جلویشان بگذارم یا نه؟» فروشنده توضیح می‌دهد: «قیمت‌ها طی یکی دو ماه اخیر افزایش داشته و هر میوه فروشی دیگری هم بروید، همین است.» وی ادامه می‌دهد: «قدرت خرید همه مردم بالا نیست. قشر مرفه به راحتی می‌توانند از میوه‌های متنوع استفاده کنند، اما قشر‌های کم درآمد فقط از میوه‌های ریز و ارزان قیمت استقبال می‌کنند.

منتها حتی برای این قشر هم، یک مناسبت‌هایی مثل شب‌چله و عیدنوروز استثناست و سعی می‌کنند هرجوری شده، وسایل پذیرایی برای یک دورهمی ساده را تهیه کنند تا شرمنده کوچک تر‌ها نشوند و مهم است در چنین مناسبت‌هایی، همه هوای همدیگر را داشته باشیـــم.» کمی بالاتر، وقتی احوال بازار و چگونگی فروش در روز و شب‌های منتهی به یلدا را از یک فروشنده آجیل و خشکبار که در فروشگاهش قدم می‌زند می‌پرسم، حرف‌هایی مشابه حرف‌های میوه‌فروش می‌شنوم.

وی با دلخــوری می‌گوید: «تا امروز که بازار آجیل و خشکبار در رکود به سر می‌برد و دلیلش هم این است که آجیل برای شهروندانی که به دنبال تهیه مایحتاج ضروری زندگی شان هستند، اولویت ندارد. تازه اگر بخواهند تهیه کنند هم، با توجه به بالا بودن نرخ پسته و بادام، ترجیح می‌دهند سراغ انواع تخمه بروند. با وجود این امیدوارم به واسطه تثبیت و حتی کاهش قیمت‌های آجیل و خشکبار در مشهد، حداقل شب یلدا، مردم و مشتریان مثل سال‌های قبل به سراغ‌مان بیایند.»

شهروندی که مشغول بررسی قیمت‌های درون فروشگاه است و متوجه صحبت‌هایمان شده، می‌گوید: «درآمد یکی مثل من که اصلا به‌اندازه‌ای نیست که بتوانم پسته و بادام بخرم و معلوم نیست برای این که بچه‌های من هم، یلدای خوب و رنگارنگ و خاطره‌انگیزی را تجربه کنند و روزِ بعد از یلدا، حرف و خاطره‌ای داشته باشند تا با همکلاسی‌هایشان درمیان بگذارند، تکلیف چیست؟»
قیمت خشکبار را کاهش دادیم تا توان خرید مردم، افزایش یابد

رئیس اتحادیه آجیل و خشــکبار مشــهد، درباره چگونگی قیمت‌های اقلام موردنیاز مردم برای دورهمی شب آخر پاییز و تمهیدات این اتحادیه برای مدیریت بازار می‌گویــد: «تمام سعی ما این است که مردم، مردمی که این‌روزهــا بیشترشان مشکلات معیشتی دارنـد، دغدغه تهیه آجیل و خشکبار شب یلدا را نداشته باشند و قیمت‌ها آن قدر مناسب و معقول باشد که همه اقشار از پسِ تهیه سور و سات مهمانی و دورهمی خانوادگی، برآیند.

روی همین حساب، همان‌طور که پیشتر اعلام شد، مدتی است صنف ما تصمیم گرفته با کاهش قیمت در عینِ حفظ کیفیت، مردم را تشویق به خریــد کند. چرا که بالا رفتن توان خرید مردم، به نفعِ ما هم هست. پارسال که با افزایش قیمت آجیل و خشکبار مواجه بودیم، چه شد؟ مردم خرید نکردند و بازار سوت و کور شد و خود ما ضرر کردیــم. علاوه بر این، بررسی و بازرسی‌های مداوم و دقیق با حضور افراد خوشنام صنف آجیل و خشکبار برای کنترل کیفیت و قیمت محصولات هم جزو برنامه‌های ماست. در عین‌حال، از شهروندان می‌خواهم از خرید از فروشندگانی که یک‌شبه و در مناسبت‌ها آجیل‌فروش می‌شوند و با ارائه آجیل پرنمک، رنگی، کهنه و البته گران‌قیمت، بازار را خراب می‌کنند خودداری کنند.»

شاهد افزایش ۱۵ درصدی قیمت میوه‌های یلدایی خواهیــم بود

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار مشهد هم درباره قیمت برخی اقلام که شب یلدا با استقبال و تقاضا روبه‌رو هستند و تمهیدات این اتحادیه برای کنترل بازار میوه توضیح می‌دهد: «تا امروز (۲۴ آذرماه) انار، هندوانــه، خرمالو، کدوحلوایی و لبـو که به‌شکل معمول برای دورهمی‌های شب یلدا تهیه و تدارک دیده می‌شوند، نسبت به یلدای پارسال، افزایش قیمتی نداشتند.

اما ممکن است در روز‌های آینده و هرچه به شب یلدا نزدیک‌تر می‌شویم، افزایش قیمت ۱۰ تا ۱۵ درصدی این اقلام را شاهـد باشیم. هرچند امیدواریم همین‌اندازه افزایش قیمت هم اتفاق نیفتـد؛ چرا که معمولا افراد مشغول در صنف ما با این تصور که قیمت‌ها حوالی یلدا بالا می‌رود، محصولات را انبار می‌کنند و با عرضه فراوان در روز و شب‌های منتهی به یلدا، اتفاقا قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

در عین‌حال بازرسان ما در روز‌های پیش رو، بررسی و بازرسی‌هایشان را برای کنترل کیفیت و قیمت میوه‌های یلدایی، تا روزانه ۸ ساعت در روز افزایش می‌دهند و به‌زودی، واحد‌های منصف و خوشنام موردتایید ما، اقلام یلدایی را ۱۵ درصد زیر نرخ ارائه و اجرای این طرح را با نصب بنرهایی، اطلاع‌رسانی خواهند کرد. در روز‌های آینده، فهرست و نشانی این واحد‌های صنفی به اطلاع شهروندان می‌رسد.»

گشت و بازرسی در بازار شب چله، منجر به ۲ اخطار و یک پلمب شد

به‌واسطه دریافت گزارش‌ها و تقاضا‌های مردمی برای بررسی وضعیت بازار اقلام یلدایی در روز‌های منتهی به شب چله، به همراه قاضی شعبه سیار تعزیرات حکومتی و بازرسان اتاق اصناف مشهد در ادامه طرح «گران نمی‌خریم» به سطح شهر می‌رویـــم.
گران فروشی فروشگاه خشکبار

اولین مقصد، یکی از آجیل فروشی‌های بزرگ شهر، حوالی بولوار وکیل‌آباد است. در کنار برخی که از قیمت‌های این واحدصنفی رضایت کامل داشتند، تعدادی از مشتریان هم درخواست برخورد با گران فروشی برخی اقلام این واحد صنفی را مطرح می‌کنند. بازرسی این واحد صنفی به دلیل بالا بودن تعداد اقلام، حدود دو ساعت به طول می‌انجامد و در نهایت گران فروشی در تعدادی از اقلام محـرز و پرونده تخلف این واحد صنفی تنظیم و مالک این فروشگاه، برای اصلاح قیمت‌ها توجیه می‌شود.

درج نشدن قیمت در میوه‌فروشی

در ادامه به یک میوه فروشی در خیابان صارمی سر می‌زنیم که تعداد زیادی گزارش و گلایه از گران فروشی اش در قالب پیامک و تماس به دستمان رسیده است. روی تعداد کمی از جعبه‌های میوه، برچسب قیمت نصب شده و بقیه بدون برچسب قیمت‌اند. بازرسان اتاق اصناف تذکر‌های لازم برای درج قیمت و اجباری بودن آن را به فروشنده می‌دهند و در ادامه بررسی‌ها، گران فروشی این واحد در برخی از میوه‌ها محرز شده و پرونده این واحد صنفی، پس از تشکیل و تکمیل، برای رسیدگی به تعزیرات حکومتی ارسال می‌شود.

پلمب قنادی معروف

به یک قنادی معروف در بولوار وکیل آباد که یکی دیگر از مقصد‌های گشت یلدایی طرح «گران نمی‌خریم» است، سر می‌زنیم. این جا هم هیچ خبری از برچسب قیمت روی کالا‌ها نیست و بنا به اعلام بازرسان اتاق اصناف و قاضی جلیلی، این واحد فروش در گذشته هم تذکراتی در این زمینه دریافت کرده. ضمن این که با هدف بررسی وضعیت بهداشت آشپزخانه و کارگاه این قنادی، قاضی و بازرسان شروع به بررسی و بازرسی می‌کنند.

در ادامه، مقدار زیادی رنگ غیر مجاز که در تولید انواع شیرینی از آن استفاده می‌شد، کشف می‌شود و پس از انجام تماس‌های لازم با کارشناسان بهداشت، مدیر کل تعزیرات حکومتی و دادستانی، دستورات لازم برای پلمب این واحد به دلیل گران‌فروشی و تخلف بهداشتی، صادر می‌شود.

گشت ویژه شب‌های یلدا

قاضی امید جلیلی، رئیس شعبه سیار تعزیرات حکومتی استان درباره نحوه نظارت و گشت‌های تعزیرات در روز‌های منتهی به شب یلدا می‌گوید: «طی روز‌های گذشته طرح نظارتی ویژه سازمان تعزیرات، سازمان صمت و اتاق اصناف مشهد با موضوع نظارت بر قیمت‌ها به مناسبت شب یلدا آغاز شده که طی آن واحد‌های فروش میوه، شیرینی و خشکبار مورد بازرسی قرار می‌گیرند و با هر گونه گران فروشی یا درج نشدن قیمت و ارائه نکردن فاکتور، به صورت ویژه برخورد می‌شود.»

منبع: خراسان

انتهای پیام/

برچسب ها: شب یلدا ، گران فروشی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار