آیا واقعا به تصفیه کننده هوای خانگی نیاز داریم؟

دستگاه تصفیه هوای خانگی در تمیز کردن هوای فضای بسته بی نهایت خوب عمل می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دستگاه تصفیه هوای خانگی در تمیز کردن هوای فضای بسته بی نهایت خوب عمل می‌کند.

دستگاه تصفیه هوای خانگی ابتدا به ذرات آلوده کننده‌ی معلق در پیرامون‌تان حمله کرده، آن‌ها را گیر انداخته و جمع آوری می‌کند و این کار را از دو راه انجام می‌دهد: با به گردش درآوردن هوا از طریق یک سیستم فیلتر درونی، یا با فرستاندن ذرات باردار به هوا که محکم به آلاینده‌ها می‌چسبند یا آن‌ها را می‌کُشند.

آیا واقعا به تصفیه کننده هوای خانگی نیاز داریم؟
دستگاه تصفیه هوای مجهز به فیلتر HEPA می‌تواند ذراتی به کوچکی سه دهم میکرون را گیر بیندازد که شامل باکتری‌ها، گرد و خاک، آلرژن‌ها، هاگ‌های کپک و ... می‌شود.

فیلتر HEPA عملکرد بسیار موثری دارد، زیرا می‌تواند ۹۹.۹۷ درصد از ذرات مضر را فیلتر کند.


آیا دستگاه تصفیه هوای خانگی می‌تواند به رفع مشکلات معمول سلامتی نیز کمکی کند؟

 

پروسه‌ی فیلتر کردن هوا باعث می‌شود هوای فضای بسته برای تنفس کردن سالم‌تر بشود. با توجه به اینکه درصد زیادی از افراد دچار آسم یا انواعی از آلرژی‌اند، تهیه‌ی دستگاه تصفیه هوای خانگی می‌تواند مفید باشد، تصفیه شدن هوای خانه‌تان به شما کمک می‌کند علائم‌تان را تخفیف داده و تنها متکی به دارو نباشید.

بدون تردید اگر شما دچار یک عارضه‌ی تنفسی مانند آسم یا انسداد مزمن ریه باشید، زودتر متوجه اثرات دستگاه تصفیه هوا خواهید شد، چون هوای تمیزتر و سالم‌تر می‌تواند مشکلات تنفسی‌تان را به میزان قابل توجهی کاهش بدهد، یادتان باشد که دستگاه تصفیه هوا برای همه‌ی افراد خوب است، نه فقط برای کسانی که دچار مشکلات تنفسی هستند.

آلاینده‌های هوای بیرون می‌تواند به دلیل پدیده‌ی وارونگی هوا در روز‌های سرد سال، در لایه‌های پایین‌تر اتمسفر تجمع پیدا کرده، هوای سرد زیر این لایه ثابت شده و سبب شود آلاینده‌ها در اتفاعات بسیار پایین بمانند.
آیا واقعا به تصفیه کننده هوای خانگی نیاز داریم؟
اما چیزی که نباید فراموش کنید این است که آلاینده‌های هوای داخل و فضای بسته، خصوصا در روز‌های سرد سال که معمولا در‌ها و پنجره‌ها کاملا بسته‌اند، تراکم زیادی پیدا کرده و حتی می‌توانند باعث شوند هوای داخل از جهت ناسالم بودن دست کمی از هوای بیرون نداشته باشد.

ما معمولاٌ برای تهویه‌ی هوای داخل و ورود هوای تازه، در‌ها و پنجره‌ها را باز می‌کنیم، اما انجام این کار در روز‌هایی که هوای بیرون آلوده است می‌تواند آلاینده‌های بیشتری را وارد فضای خانه کند.

گاز‌ها و مواد شیمیایی هوای بیرون می‌توانند با مواد شیمیایی موجود در مصالح ساختمان واکنش داده و فرآورده‌های جانبی مضری تشکیل دهند. تحقیقات نشان می‌دهد ازن فضای داخل که از منابع بیرونی وارد شده، حتی در سطوح پایین می‌تواند برانگیزاننده‌ی علائم آسم بوده و منجر به مشکلات تنفسی شود.

هوای داخل را هوشمندانه تهویه کنید، بدیهی است که روز‌هایی که هوای بیرون سالم و به دور از آلودگی است، با باز کردن پنجره‌ها می‌توانید هوای داخل را به خوبی تهویه کنید.

اما زمانی که آلودگی هوای بیرون زیاد است، باید در‌ها و پنجره‌ها را تا زمانی که کیفیت هوای بیرون بهتر نشده بسته نگه دارید. ضمنا از یک دستگاه تصفیه هوای خوب که مجهز به فیلتر گاز و بو است استفاده کنید تا هم ذرات معلق و گاز‌های هوای داخل تصفیه شوند.


چه کسانی بیشتر به دستگاه تصفیه هوای خانگی نیاز دارند؟

 
نوزادان و زنان باردار، کودکان، سالمندان، مبتلایان آسم، آلرژی و سایر بیماری‌های تنفسی، کسانی که در کنار جاده‌ها، خیابان‌های پُرتردد و نواحی صنعتی زندگی می‌کنند و افرادی که در خانه در معرض دود دست دوم سیگار هستند.


چگونه از دستگاه تصفیه هوای خانگی‌ تان درست استفاده کنید؟

 
بهترین راه استفاده از دستگاه تصفیه هوای خانگی این است که روز و شب آن را روشن نگه دارید. وقتی برای اولین بار این دستگاه را به خانه می‌آورید، باید آن را روی قوی‌ترین حالت خود تنظیم کنید تا فضای داخل هر چه سریع‌تر از تمام آلاینده‌ها پاکسازی شود.
 
اگر از دستگاه تصفیه در اتاقی کوچک استفاده می‌کنید، هوای این اتاق در عرض سی دقیقه تصفیه خواهد شد. فضا‌های بزرگ‌تر یا مکان‌هایی که سقف بلندتری دارند ممکن است بعد از دو ساعت، تصفیه شوند.
 
آیا واقعا به تصفیه کننده هوای خانگی نیاز داریم؟
نکته‌ی دیگر اینکه خیلی از افراد به محض اینکه احساس می‌کنند هوای داخل تصفیه شده و کیفیت خوبی دارد، دستگاه را خاموش می‌کنند. لطفا این کار را نکنید! چون کیفیت هوای اتاق فوراً به وضعیت قبل برخواهد گشت. کاری که باید بکنید این است که قدرت دستگاه را کم کنید تا کیفیت هوای داخل، یکنواخت بماند.

برخی از دستگاه‌های تصفیه هوای خانگی، ازن تولید می‌کنند و این بخشی از شیوه‌ی تصفیه سازی آن‌ها یا از عوارض عملکردشان است. گاز ازن از سه اتم اکسیژن تشکیل شده است و ما برای تنفس جهت زنده ماندن، به دو اتم اکسیژن نیاز داریم. برخی از دستگاه‌های تصفیه هوا از ازن استفاده می‌کنند، زیرا گفته می‌شود ازن می‌تواند با مواد شیمیایی مضر، میکروب‌های بیماری زا و ذرات محرک واکنش داده و آن‌ها را نابود کند.

انتهای پیام//ف. غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.