استفاده بَنزَن در بنزین یورو۴ در آلودگی هوا موثر است

کارشناس فرآورده‌های نفتی با تأکید بر اینکه افراد عادی نمی‌توانند ادعای کاهش کیفیت بنزین کنند، گفت: استفاده یک‌درصدی بَنزَن در بنزین یورو چهار، در آلودگی هوا بسیار مؤثر است و نمی‌توان این موضوع را کتمان کرد.

استفاده بَنزَن در بنزین یورو۴ در آلودگی هوا موثر استبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، علی قلعه گلاب، در خصوص تأثیر کیفیت پایین بنزین در افزایش آلودگی کلانشهر‌ها ازجمله اصفهان، اظهار کرد: زمانی می‌گوییم کیفیت بنزین پایین آمده که پیش از آن، ۱۱ تست بر روی بنزین انجام می‌شود و نتیجه یکی از این آزمایش‌ها با خطا مواجه شود.

وی افزود: در این آزمایش‌ها باید مشخص شود که یکی از این خاصیت‌های بنزین از جمله اُکتان آن کمتر شده یا قدرت موتور در اثر استفاده از این بنزین پایین آمده است.

این کارشناس فراورده‌های نفتی توضیح داد: در تمام دنیا ازجمله ایران، تنها موتور‌های واکوشا آمریکایی است که آزمایش‌های کیفیت بنزین را انجام می‌دهند تا درنهایت نتیجه تست مورد قبول قرار گیرد، در غیر این صورت پذیرفته نیست.

وی تأکید کرد: در ایران نیز این نوع موتور‌ها تنها در پالایشگاه‌ها موجود است و آزمایشات لازم را بر روی کیفیت بنزین انجام می‌دهند.

قلعه گلاب همچنین با بیان اینکه بررسی میزان تقطیر بنزین، آزمایش دیگر برای بررسی کیفیت این فراورده است، افزود: مورد دیگر آزمایش فشار بخار در ۱۰۰ درجه فارنهایت یا ۱۵.۵ درجه سانتی‌گراد است که باید حدود ۶ درجه باشد، همچنین با تقطیر ۱۰۰ گرم بنزین، باید جرمی باقی بماند که مورد آزمایش قرار گیرد.

وی تأکید کرد: به‌طورقطع افراد عادی نمی‌توانند ادعای کاهش کیفیت بنزین کنند و یا آن را تخمین بزنند، چراکه با دستگاه‌ها و وسایل خاص می‌توان کیفیت این فراورده نفتی را اندازه‌گیری کرد.

یک کارشناس فرآورده‌های نفتی در خصوص ادعای برخی مبنی بر استاندارد نبودن درجه آرام‌سوزی بنزین‌های موجود در جایگاه‌های سوخت، اظهار کرد: اُکتان نامبر یا درجه آرام‌سازی بنزین با اضافه کردن ماده‌ای به آن تا سال ۱۳۸۰ عدد ۸۷ بود که از پس‌ازآن به دلیل اینکه سرب آن با سوخت‌های بنزین از اگزوز خارج و موجب آلودگی هوا و درنهایت سرطان دهان، حلق، نای، شش و ... می‌شد، استفاده از آن در تمام دنیا ازجمله ایران منسوخ شد و به‌جای آن از ماده‌ای به نام MTBE (متیل ترشری بوتیل اتر) استفاده می‌شود.

وی در خصوص اینکه آیا استاندارد MTBE در پالایشگاه‌ها رعایت می‌شود یا خیر، اظهار کرد: MTBE تنها در بندر امام و یکی از کارخانه‌ها تولید و با تانکر تحویل دیگر پالایشگاه‌ها می‌شود و تنها در صورت آنالیز آن از طریق دستگاه‌های مختلف می‌توان از استاندارد و یا غیراستاندارد بودن آن سخن گفت.

قلعه گلاب در خصوص اینکه آیا بنزین مورد استفاده در خودرو‌ها عامل آلودگی کلانشهر‌ها است یا خیر، گفت: بر اساس استاندارد‌های شرکت ملی نفت ایران و مطابق استاندارد‌های جهانی، آزمایشات لازم در پالایشگاه‌ها انجام و سپس مخازن پر و تحویل جایگاه‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه شرکت ملی پخش هیچ مسئولیتی در قبال این آزمایش‌ها ندارد، افزود: اگر بنزین در خودروی فرسوده باشد و یا هوای آن تنظیم نباشد، مقصر بنزین نیست، بلکه همان خودرو است.

این کارشناس درباره بنزین یورو چهار نیز، توضیح داد: به بنزین یورو چهار، یک درصد «بَنزَن» افزوده می‌شود که نباید اضافه شود، چراکه سرطان‌زا است.

وی در خصوص دلایل اضافه کردن بَنزَن به بنزین یورو چهار گفت: اکتان بَنزَن بالا است و پالایشگاه‌ها برای درجه آرام‌سوزی بنزین ناچار به اضافه کردن آن هستند، البته با هزینه و استفاده بیشتر از MTBE، می‌توان بَنزَن را به‌طور کامل حذف کرد.

قلعه گلاب تأکید کرد: استفاده یک‌درصدی بَنزَن در بنزین یوروچهار، در آلودگی هوا مؤثر است و نمی‌توان این موضوع را کتمان کرد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار