سازوکاری برای تشویق تغییرات مثبت کودکان

سیستم‌های پاداش دهی مالی یکی از سریع‌ترین و در عین حال موثرترین روش‌های تشویق کودکان به رعایت قوانین و مقررات خانه است. چگونه می‌توان چنین سیستم موثری را طراحی کرد؟

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، برخلاف نظر بسیاری از والدین، طبق گزارشی از اِلزویر (یکی از بزرگ‌ترین ناشران مطبوعات پزشکی و علمی جهان)  سیستم‌های پاداش دهی مالی برای کودکان پیش دبستانی پاسخ دهی بهتری خواهد داشت. حال چگونه می‌توان چنین سیستم موثری را باتوجه به ویژگی‌های شخصیتی خاص هر کودک طراحی کرد؟
 
بر اساس پژوهشی از مرکز کنترل و پیشگیری بیماری، سیستمی که درک آن برای کودکان و همچنین مدیریت آن برای والدین دشوار باشد به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. در نتیجه انتخاب سیستمی که از هر نظر ساده باشد، در اولویت است.
 
یک سیستم پاداش دهی مالی خوب، سیستمی است که اشتیاق کودک را افزایش دهد و بتواند این حالت را برای مدت زمانی طولانی حفظ کند. هرچند ممکن است انتخاب، برنامه ریزی و مدیریت این دسته از سیستم‌ها مقداری از انرژی و زمان والدین را به خود اختصاص دهد، اما منتج به صرفه جویی قابل توجهی در زمان برای انضباط دهی به کودکان خواهد شد.

طبق پژوهشی که به همت محققان دانشگاه میشیگان انجام شده، می‌توانید برای افزایش جذابیت سیستم‌های پاداش دهی مالی، ژتون‌های غیر پولی را در قالب اجسام مورد علاقه آن‌ها مانند تیله ارائه دهید. ارزش هر ژتون می‌تواند بر اساس کمیت تیله‌ها یا رنگ آن‌ها مشخص شود.

ماهیت این سیستم را مثبت نگه دارید. فرزندتان باید درک کند که پاداش دهی به این شیوه براساس رفتار‌های خوب وی صورت می‌گیرد و برای مجازات او نیست.

به فرزندتان کمک کنید تا محفظه‌ای مناسب برای ذخیره سازی پاداش‌ها تهیه کند. اگر کودک جعبه‌ای خاص برای این منظور بسازد، انگیزه وی برای دریافت جایزه افزایش خواهد یافت.

در سیستم پاداش دهی مد نظر خود، یک سری جوایز غیر مالی مانند رفتن به پارک، زمان بیشتر برای بازی هایا دیرتر خوابیدن را نیز لحاظ کنید. کودک می‌تواند با استفاده از ژتون‌های جمع آوری شده، یکی از جوایز مورد علاقه خود را درخواست کند.

تنظیم دقیق بهترین سیستم پاداش دهی مالی وابسته به عوامل زیادی از جمله ویژگی‌های ذاتی هر کودک بوده و نیازمند آزمون و خطاست. برای مثال ممکن است نحوه دست یابی کودک به ژتون‌های پولی یا غیرپولی بسیار آسان باشد و به این ترتیب انگیزه وی تا اندازه زیادی کاهش یابد.

اگر سیستم پاداش دهی اجرا شده عملکرد مد نظرتان را نداشته است، ناامید نشوید. در اغلب موارد تغییرات جزئی منتج به افزایش کارایی سیستم و تطبیق هرچه بهتر آن با شرایط منحصر به فرد هر کودک خواهد شد.
 
انتهای پیام//ف.ح
 
منبع روزنامه خراسان
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار