مقام اروپایی: رسیدن به توافق جدید هسته‌ای با ایران بسیار دشوار است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: رسیدن به توافقی جدید هسته‌ای با ایران بسیار مشکل است.

مقام اروپایی: رسیدن به توافق جدید هسته‌ای با ایران بسیار دشوار استبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: رسیدن به توافقی جدید هسته‌ای با ایران بسیار مشکل است.

بورل که در نشست رایسینا در هند سخنرانی می‌کرد، افزود: برخی کشور‌ها به دنبال نابودی توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام هستند. آن‌ها نمی‌دانند که رسیدن به یک توافق جدید چه میزان سخت و دشوار است.

وی تاکید کرد: اتحادیه اروپا به دنبال جلوگیری از اشاعه تسلیحات هسته‌ای در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا است. ما توانستیم ما برجام این امر را ممکن کنیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: طرف‌هایی که می‌خواهند برجام را نابود کنند و مدعی هستند توانایی جایگزین کردن توافق بهتر با آن را دارند، باید در یاد داشته باشند ما برای رسیدن به توافق برجام ۱۲ سال مذاکره کردیم. آن‌ها (آمریکا) خواستار توافق بهتری هستند، اما سوال این است که توافق بهتر برای چه کسی!

این مقام ارشد اروپایی در ادامه گفت: در روز‌های اخیر سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان ساز و کار حل اختلاف برجام را فعال کردند. با این وجود، ما اروپایی‌ها به دنبال حفظ توافق هسته‌ای ایران هستیم، زیرا رسیدن به یک توافق جدید بسیار دشوار است.

گفتنی است آلمان، انگلیس و فرانسه دو روز پیش با انتشار بیانیه‌ای در بروکسل، مکانیسم حل اختلاف در برجام (ماشه) را فعال کردند. در این بیانیه آمده است: «با توجه به اقدامات ایران، انتخاب دیگری نداشتیم. برای ثبت نگرانی‌هایمان و اینکه ایران به تعهداتش در برجام پایبند نیست به کمیسیون مشترک رجوع می‌کنیم!»

دیپلمات‌های اروپایی ادعا کردند هدف این تصمیم حفظ توافق هسته‌ای از طریق بحث و رایزنی با ایران برای بازگشت به تعهداتش ذیل برجام است.

بر اساس این مکانیسم، اختلاف حل نشده در کمیسیون مشترک برجام که شامل کشور‌های عضو این توافقنامه است، به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده خواهد شد. در صورتی که این نهاد امنیتی نیز ایران را به نقض برجام محکوم کند، تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل که قبل از برجام نیز وجود داشت، بدون طی شدن هرگونه پروسه‌ای علیه ایران اعمال خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۱ ۲۷ دی ۱۳۹۸
همين توافقم كه قبول كرديم برين خدا رو صد هزار مرتبه شكر كنين
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۳ ۲۷ دی ۱۳۹۸
همين توافقم كه قبول كرديم برين خدا رو صد هزار مرتبه شكر كنين
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۳ ۲۷ دی ۱۳۹۸
در توافق برجام چه عمل مثبتی انجام دادید که دنبال توافق جدید باشید /میگن ادم خوش حساب شریک مال مردمه نه اروپا و امریکای بد حساب.
آخرین اخبار