باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی گزارش می دهد؛

اماو اگر های بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی

با هدف بررسی و ارزیابی آخرین اقدامات و فعالیت‌های شهرداری جمعی از مسئولان شورای شهر مشهد از پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن بازدید کردند.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  چند سال است که نوسازی و بهسازی بافت فرسوده اطراف حرم مطهر رضوی نقل کلام شهرداری ها شده است جمعی از مسئولان شهرداری با هدف بررسی، ارزیابی و رصد آخرین اقدامات و فعالیت‌های شهرداری، از پروژه‌های عمرانی و طرح‌های زیرساختی نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی در منطقه ثامن بازدید کردند.
 

 بازدید از بازار قدیمی فرش مشهد واقع در خیابان شهید اندرزگو

 
اما و اگر های بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی

سید مصطفی نعمتی شهردار منطقه ثامن در جریان این بازدید می گوید: مرمت و بازسازی این بازار از ابتدای فعالیت شورای پنجم در دستورکار منطقه قرار گرفته است.

او تصریح می کند: به همین منظورکمیته راهبری شکل گرفته که در آن ۳ نفر از کسبه بازار حضور دارند؛ علاوه بر آنها، نمایندگان سازمان اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان رضوی، آستان قدس رضوی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و شهرداری مشهد نیز حضور دارند.

شهردار منطقه ثامن با اشاره به اینکه پارسال همایشی نیز با حضور صاحب نظران و به ویژه مهندس تقی زاده اصل (معمار و طراح بازآفرینی بازارتاریخی فرش تبریز) برگزار شد تا بتوانیم به بهترین شکل ممکن این امر را اجرایی کنیم، گفت: مشاور طرح بازسازی بازارفرش مشهد اخذ شد و اقدامات لازم را انجام داده و تسهیلگر هم برای جلب نظر و مشارکت کسبه مشغول فعالیت شده است.

نعمتی می افزاید: فاز یک و دو طرح مرمت بازار فرش به تایید اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان رسیده و در حال حاضر هم به شکل پایلوت یک بخش مشخص از دو دهانه مغازه موجود در بازار شروع به فعالیت کرده است.
 

بازدیدازخیابان دوسطحی مرحوم آیت الله واعظ طبسی (ره)

اما و اگر های بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی

نعمتی شهردار منطقه ثامن در تشریح ویژگی‌های این پل خیابان می گوید: این خیابان در آخرین روز‌های سال ٩۶ با حضور مدیران شهری و تولیت وقت آستان قدس رضوی به بهره برداری رسید که از جمله ویژگی‌های آن می توان به افزایش دید بصری به حرم مطهررضوی با اشراف و دید کامل به گنبد مطهر و همچنین تسهیل در دسترسی پیاده به حرم امام‌رضا (ع) اشاره کرد.

او تصریح می گوید: از شارستان شهید شوشتری، حدفاصل خیابان آیت‌ الله شیرازی تا تپل‌محله هم امروز بازدید شد؛ این بخش از خیابان بلوار شارستان تا آخر سال به‌بهره‌برداری خواهد رسید و خیابان شهید کاشانی به شیرازی متصل می‌شود.

شهردار منطقه ثامن با اشاره به اینکه تخصیص اعتبارات دولتی در کنار همت مجموعه شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری عامل اصلی پیشرفت این مسیر حیاتی در جوار بارگاه منور رضوی بوده است، می گوید: هم اکنون عملیات زیرسازی ادامه شارستان از تپل‌محله تا طبرسی هم در حال انجام است و در صورت تامین منابع برای تملک چند پلاک معارض باقیمانده در مسیر، این امید می‌رود که تا پایان امسال به بهر برداری برسد.

بازدید از خانه‌های تاریخی منطقه ثامن

اما و اگر های بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی
رئیس و اعضای شورای شهر مشهد در ابتدا از «خانه پریشانی» بازدید کردند؛ این خانه که به ثبت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رسیده، متعلق به دوره قاجار است که توسط شهرداری مشهد تملک شده و هفته آینده تحویل شهرداری خواهد شد تا عملیات مرمت آن شروع شود.

بازدید از فرآیند بازسازی «خانه امیری» هم امروز در برنامه قرار گرفت؛ بازسازی این بنا از سال ۹۳ شروع شده بود، ولی به دلیل اختلافاتی با میراث متوقف شد.

شهردار منطقه ثامن می گوید: عملیات مرمت و بازسازی مجدد از پارسال از سر گرفته شده و تا نوروز ١٣٩٩ به اتمام خواهد رسید.

نعمتی می افزاید: خانه امیری براساس طرح‌های اولیه در مسیر سواره قرار داشت و باید تخریب می‌شد، ولی شهرداری مشهد با هزینه‌ای ٧ میلیاردی برای جابجایی مسیر و تاسیسات و تغییر طرح مانع از این تخریب و حفظ این اثر میراثی شد.

او تصریح می کند: منطقه ثامن شهرداری مشهد براساس تقسیم‌بندی‌ها به ۹ محله تقسیم می‌شود؛ تاکنون ۶ دفتر تسهیلگری عقد قرارداد داشته‌اند و دفتر تسهیلگری محله راد مستقر شده است که به همین دلیل اعضای شورای شهر امروز از این دفتر بازدید کردند.

بازدید از ره‌باغ‌های سلام، بهشت و طوبی

اما و اگر های بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی

نعمتی شهردار منطقه ثامن در توضیح این ره باغ‌ها به این نکته اشاره کرد که در محدوده اجرای طرح نوسازی بافت اطراف حرم مطهررضوی ٨ ره باغ منتهی به حرم با هدف گسترش فضای سبز، افزایش پیاده‌مداری و تسهیل عبور و مرور زائران پیاده پیش‌بینی شده است.

نعمتی می گوید: ره باغ «بهشت» هم تاکنون ۵۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در صورت تملک آخرین قطعه معارض این پروژه هم تا پایان سال تکمیل خواهد شد.

 احیاء بناهای تاریخی از شاخص‌ترین تاکیدات شورای  اسلامی شهر

 

اما و اگر های بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی

 

محمدرضا حیدری رئیس شورای شهر در حاشیه بازدید از پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن می‌گوید: اتفاقات و اقدامات ارزنده و بسیار خوبی را در این بافت و محدوده شاهد هستیم که مهمترین آن، تلاش برای تثبیت و حفظ ساکنان بومی منطقه است.

او تصریح می‌کند: براساس تاکیدات شورای شهر، تملک اراضی در بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی، جز با هدف بازگشایی شریان‌های اصلی و شارستان و مسیر‌های پیش‎‌بینی شده در قالب خیابان‎‌های شعاعی نبوده و نخواهد بود و در سایر عرصه‌ها، ساکنان باید حفظ شوند چراکه آن‌ها را بخشی مهمی از هویت منطقه می‌دانیم.

رئیس شورای شهر با تکیه بر مدل‌های مشارکتی و تسهیل‌گیری بدنبال تحقق این مهم است، می‌گوید: در افق طرح، برای این منطقه ۵۲ هزار سکنه پیش‌بینی شده بوده، ولی امروز این عدد به ۱۴ هزارنفر تقلیل پیدا کرده است؛ امیدواریم بواسطه این سیاست و مسیری که در پیش گرفته شده، بتوانیم تثبیت جمعیت و رسیدن به نقطه ایده‌آل را داشته باشیم.

او تصریح می‌کند: بخش ره‌باغ‌ها که نگاه منظری به حرم مطهر رضوی دارد و افزایش پیاده‌مداری و تسهیل عبور و مرور زائران را دنبال می‌کند، کار‌های خوبی انجام شده است و براساس گزارش منطقه، تا پایان سال دو ره‌باغ «سلام» و «بهشت» به بهره‌برداری خواهند رسید.

رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه منطقه ثامن، منطقه مرکزی شهر است و بخاطر کنترل و کاهش آلودگی هوا نیازمند فضای سبز در این محدوده هستیم، می‌گوید: از ابتدای فعالیت شورای پنجم تا به امروز حدود ۵ هکتار فضای سبز در منطقه ایجاد شده که معادل فضای سبز احداث شده در ۲۰ سال فعالیت شهرداری مشهد، پیش از این دوره است.

حیدری می‌افزاید: در سایر حوزه‌‎ها همچون پیاده‌روسازی، جمع ‎آوری آب‎‌های سطحی، مساحت عرصه‌های خریداری شده و زیربنا‌هایی که در قالب عرصه و اعیان برای آن‌ها پروانه صادر شده، جداسازی فضای شهری از پروژه‌ها  نیز کار منحصر به فرد و بی نظیری صورت گرفته که  قدردان این زحمات هستیم.

او تصریح می‌کند: منطقه ثامن توجه ویژه‌ای می‌طلبد و لذا پیشبرد مطلوب و مناسب طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی نیازمند تداوم و تعمیق همکاری عناصر تاثیرگذار در شهر مشهد همچون آستان قدس رضوی، اداره کل اوقاف و امور خیریه و همچنین مسکن و شهرسازی و استانداری با مدیریت شهری است.

رئیس شورای شهر در ادامه تشریح نقش بسزایی که این ۱۴۰۰ میلیاردتومان برای منطقه ثامن و بافت پیرامونی حرم مطهر خواهد داشت، می‌گوید: در چنین شرایطی بافت آماده می‌شود و مردم و سرمایه‌گذاران براساس طرح‌های مصوب به ادامه اصلاحات در منطقه کمک خواهند کرد.

حیدری حفظ هویت فرهنگی و دینی و تاریخی در منطقه ثامن را یکی دیگر از تاکیدات شورای پنجم شهر مشهد به شهرداری عنوان کرد و می‌افزاید: خانه‌های تاریخی و مساجدی متعلق به دوره‌های قاجار و اوایل پهلوی در این بافت وجود دارد که شهرداری ثامن در حال تثبیت و تملک آنهاست تا وارد فاز بازسازی و مرمت شود.
 
رئیس شورای شهر مشهدمقدس می‌گوید: بنا‌های تاریخی، سرمایه‌های ارزشمندی برای شهر هستند و فضای بسیار مناسبی را برای زائران و مجاوران فراهم می‌کند تا از این طریق با معماری اصیل ایرانی بیشتر آشنا شوند و حس تعلق‌پذیری و هویتی نیز تقویت می‌شود.

حیدری با بیان اینکه این سیاست شورای شهر، به خوبی در شهرداری ثامن اجرایی شده است، می‌افزاید: شورای شهر مشهد در کنار تلاش‌های شهردار  و شهرداری منطقه ثامن، از تمامی ظرفیت‌های تقنینی و امکانات خود برای حل و فصل مسائل و مشکلات طرح بهسازی و نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی استفاده خواهد کرد.

او تصریح می‌کند: شرایط امروز در بافت اطراف حرم مطهر به هیچ وجه زیبنده زائر و مجاور امام‌رضا (ع) نیست؛ شورای شهر مشهد و مدیریت شهری به منظور حل مشکلات، دست همگان را برای گسترش همکاری و همسویی و هم‌افزایی به گرمی می‎فشارد تا بتوان هرچه سریعتر شکل اصلی بافت را ایجاد کرد و تردد مردم تسهیل و روان‌سازی شود.

رئیس شورای شهر می‌گوید: امیدواریم همچون ۲ سال و نیم گذشته، با همین عزم و جدیت مسیر پیشبرد طرح را تداوم ببخشیم و با عنایت امام‌رضا (ع) شرایط مناسب‌تری را برای زائران و مجاورین این امام همام فراهم آوریم.

تسریع در پیشرفت طرح نوسازی  بافت پیرامونی حرم مطهر

حمیدرضا موحدی‌زاده در حاشیه بازدید رئیس و جمعی از اعضای شورای شهر مشهد از پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن  گفت: به استناد شواهد و پیشرفت‌هایی که طی دو سال و نیم اخیر در این منطقه شاهدبودیم تحرک بیشتری در ساخت‌وساز و رفع موانع و تعیین تکلیف پروژه‌های عمرانی منطقه شاهد هستیم.

موحدی‌زاده می افزاید: از ابتدای فعالیت شورای پنجم سعی کردیم با مذاکره مستقیم و گفتگوی بی‌واسطه با مردم، این اعتماد را بازگردانیم و مجدد جلب کنیم؛ در همین زمینه ، نشست های مختلفی با مردم در مساجد، مدارس، ائمه جماعات و افراد اثرگذار داشتیم.

او با بیان اینکه سیاست مدیریت شهری مشهد در این دوره حفظ ساکنان بومی و مهاجرت معکوس شهروندانی است که از این منطقه رفته‌اند،تصریح می کند: عمران و آبادانی شهر با حضور مردم معنا و مفهوم می‌یابد.

نایب رئیس شورای شهر مشهد می گوید: دفاتر تسهیلگری هم می‌توانند در افزایش مشارکت مردمی و جلب اعتماد آنها نقش بسزایی داشته باشند.

موحدی‌زاده می افزاید: امیدواریم طی سال آینده اقدامات موثرتری در جهت نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی انجام دهیم.

روند کوچ ساکنان بافت به سایر نقاط شهر متوقف شده است

اما و اگر های بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی

سید محسن حسینی‌پویا رییس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد از پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن با بیان اینکه هدف استراتژیک و اصلی شورای پنجم، تغییر رویکرد و نگاهی بوده که مدیریت شهری در گذشته در این منطقه داشته است، می گوید: این سیاست موجب شده بود که زندگی از منطقه ثامن خارج شود؛ ما سعی کردیم زندگی عادی را به منطقه بازگردانیم.

او با بیان اینکه در حال حاضر نمی‌توان قضاوت درست و کاملی از میزان موفقیت در این سیاست داشت، تصریح می کند: بدون شک طی یک تا دو سال آینده شاهد برآیند و خروجی این نگاه خواهیم بود.

حسینی‌پویا می افزاید: با قطعیت و یقین می توان گفت که روند کوچ ساکنان از بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی به سایر نقاط شهر متوقف و حتی معکوس شده است.

رئیس کمیسیون حقوقی، املاک و قراردادهای شورای شهر مشهد با بیان اینکه عوامل و اقدامات مختلفی در تحقق این مهم دخیل بوده‌اند، می گوید: در ابتدا سعی کردیم امنیت منطقه را افزایش دهیم؛ به همین منظور حدود۱۵کیلومتر دیواره به منظور جداسازی فضاهای کارگاهی و تردد شهروندان ایجاد شد و بیش از۵۰۰پرژکتور برای تامین روشنایی نصب و به بهره‌برداری رسید.

حسینی‌پویا با اشاره به افزایش تعامل مدیریت شهری با نیروی انتظامی برای ارتقاء سطح امنیت شهروندان و زائران، می افزاید: علاوه بر این اقدامات،روزبازارهایی به منظور تامین مایحتاج روزانه ساکنان در سطح منطقه نیز پیش‌بینی شد.

او تصریح می کند: در روند تملک اراضی در منطقه ثامن نیز تغییرات عمده‌ای صورت گرفت به نحوی که رضایت مردم بعنوان اولویت نخست محسوب شد و از تملک مواردی که ضرورت نداشته و در معابر عمومی قرار ندارند، پرهیز کردیم.

حسینی پویا می افزاید: در کنار این موارد،۶دفتر تسهیلگری نیز ویژه منطقه ثامن پیش بینی شده که در حال حاضر یک دفتر فعالیت خود را آغاز کرده و در محله راد مستقر شده است؛ این دفاتر بدنبال جلب مشارکت مردم در بازسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی هستند و شهرداری از مداخله مستقیم منع شده است.

  ۹۵ درصد شارستان تا اواسط سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید

سیدمسعود ریاضی در حاشیه بازدید رئیس و جمعی از اعضای شورای شهر مشهد از پروژه های عمرانی منطقه ثامن با بیان اینکه منطقه و بافت علاوه بر دو سوم میلیون نفر شهروند مشهدی، مورد توجه تمام ایران و مسلمانان جهان است، می گوید: در بخش تاسیسات زیربنایی، افق و چشم‌انداز بسیار خوبی درنظر گرفته شده و جای امیدواری دارد.

او با اشاره به شارستان شهید شوشتری، تصریح می کند: حدود۹۵درصد از این خیابان تا اواسط سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و شهروندان و زائران میتوانند از آن استفاده کنند؛ پروژه‌ای که در حوزه ترافیک بسیار مهم و تاثیرگذار خواهد بود.

ریاضی می گوید: این طرح۳ساله است و امیدواریم با تامین منابع مالی بتوان از این وضعیت کارگاهی رهایی پیدا کرد و فضای پیرامونی حرم مطهربه شان و جایگاه و منزلت خود نزدیک‌تر شود.

او تصریح می کند: به دلیل نارضایتی ساکنان،جمعیت ۵۲ هزارنفری منطقه در حال حاضر به ۱۴ هزار نفر تقلیل یافته و لذا مدیریت شهری مشهد اعم از شورای شهر و شهرداری درصدد است دوباره این ساکنان را جلب کند.

ریاضی با اشاره به رویکرد تسهیل‌گری در منطقه ثامن، می گوید: شهرداری وارد گفتمان خوبی شده و دفاتر تسهیلگری وظیفه راهبردی در این موضوع را برعهده دارند؛ با تجمیع ظرفیت های مردمی و مشارکت آنها میتوان وضعیت کنونی را سامان داد تا منطقه رونق قبل خود را پیدا کند.

 امید ما به گروه‌های تسهیلگری بیشتر از امیدی است که به سرمایه‌گذاران داریم

احمد نوروزی رئیس کمیسیون اقتصادی و سرمایه‌گذاری شورای شهر مشهد در حاشیه بازدید رئیس و جمعی از اعضای شورای شهر مشهد از منطقه ثامن شهرداری با بیان اینکه تغییر رویکرد نسبت به بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی یکی از مهمترین اقدامات شورای پنجم است، می گوید: سعی و تلاش ما بر این بوده که بجای تعریف پروژه‌های بزرگ در بافت، به استثناء آنچه که در گذشته تعریف شده و تعهد ایجاد کرده است، مبنا حضور و جلب مشارکت ساکنان و مردم و حتی بازگرداندن ساکنانی که منطقه را ترک کرده‌اند، باشد.

او تصریح می کند: در حال حاضر۶گروه تسهیل‌گر در منطقه ثامن پیش‌بینی شده تا در تعامل با مردم و با بهره‌گیری از فرصت املاکی که حتی در گذشته خریداری شده، بتوانند مشارکت کنند و واحدهایی برای آنها ساخته شود.

نوروزی با بیان اینکه امید ما به گروه‌های تسهیلگری بیشتر از امیدی است که به سرمایه‌گذاران در بافت داریم، می افزاید: اگر مردم وارد صحنه شوند، مشارکت کنند و ارزش افزوده نصیب آنها شود، خیلی سریعتر می‌توان بافت اطراف حرم مطهر رضوی را بازسازی کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی و سرمایه‌گذاری شورای شهر مشهد می گوید: آنچه که طی دو سال و نیم اخیر در منطقه ثامن انجام شده، چندین برابر اقداماتی است که در گذشته و در سایر ادوار مدیریت شهری انجام شده است؛ براساس تاکیدات شورای شهر، شهرداری منطقه، سرمایه و امکانات خود را بجای خرید املاک برای پروژه‌های مختلف، صرف پروژه‌های زیرساختی کرده و لذا تحول عظیمی را در بافت شاهدیم.

او در پایان تصریح می کند: بدون شک با تکمیل و به بهره‌برداری رسیدن پروژه های یاد شده، شهروندان و زائران تغییر بیشتری را شاهد خواهند بود و احساس طراوت بیشتری خواهند کرد تا فضای زندگی بهتری ایجاد شود.

انتهای پیام//ف.غ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار