هوشمندسازی از الزامات زندگی شهری است

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد گفت: هوشمند سازی شهری، در حال حاضر به یکی از الزامات زندگی شهری بدل شده است.

هوشمندسازی از الزامات زندگی شهری استبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، بتول گندمی رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد گفت: اساساً شهر هوشمند، شهری است که «مشکلات عمومی» را از طریق «راه حل‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات» و بر اساس رویکرد «چند ذینفعی» و «مشارکت‌های مبتنی بر شهرداری» حل می‌کند. بر این اساس، شهر هوشمند به طرف راحتی، تعاملات و ارتباطات روان‌تر شدن آن‌ها و ارائه هرچه بهتر خدمات به شهروندان یک جامعه در حرکت است.

او با اشاره به مشکلات مختلف اجتماعی، کالبدی، اقتصادی شهرمشهد افزود: به عنوان مثال ترافیک و آلودگی‌های زیست محیطی، تراکم جمعیتی در حوزه‌های خاص شهری، فقر مسکن، اختلاف طبقات اجتماعی، مشکلات کالبدی و فضایی از جمله مشکلات حال حاضر شهر مشهد است که قطعاً رفع و حل آن‌ها نیازمند استفاده از فناوری‌های نوین و روش‌های تازه است و حتماً شهر هوشمند می‌تواند در کاهش این مشکلات تأثیر به سزایی داشته باشد.

گندمی در خصوص عوامل موفقیت شهر‌های هوشمند در دنیا توضیح داد: توجه ویژه به صنایع هوشمند و استفاده از ارزش افزوده این صنایع در جهت توسعه زیرساخت‌های شهر هوشمند از عوامل موفقیت سایر کشور‌ها در پروزه پیاده سازی شهر هوشمند بوده است. این شهر‌ها با صنایع برتر و هوشمند خود، وارد رقابت منطقه‌ای و جهانی شده و دسترسی شهروندان خود را به فرصت‌های کسب و کار بالا برده‌اند. براین اساس، اقتصاد هوشمند، مدیریت شهری را با ارزش افزوده زیادی مواجه ساخته و امکان توسعه زیرساخت‌های هوشمند شهر را (که هزینه زیادی می‌طلبد) مهیا کرده است.

او افزود: متأسفانه در کشور ما این ظرفیت اقتصادی کمرنگ بوده و در کنار آن، به دلیل عدم وجود اختیارات قانونی برای شهردار و شورای اسلامی شهر، امکان استفاده از ارزش افزوده آن وجود ندارد. به عنوان مثال می‌توان گفت شهر مشهد به واسطه حضور زائرین و گردشگران، درآمد مطلوبی دارد، اما نه تنها مدیریت شهری سهم واقعی از ارزش افزوده آن نداشته، بلکه هزینه‌های مرتبط با آن را نیز متحمل می‌شود. حتی در این زمینه مصوبه‌ای در شورای اسلامی شهر، درخصوص دریافت بخشی از هزینه‌های شهر از گردشگران خارجی به تصویب رسید اما، در نهایت مورد اعتراض قرار گرفته و از اجرای آن جلوگیری شد.

او به موضع حکمرانی هوشمند نیز اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از موضوعات قابل بحث، حکمرانی هوشمند است. حکمرانی هوشمند شامل مشارکت فعال شهروندان و استفاده هوشمند از دولت الکترونیک است و هدف آن ایجاد پل ارتباطی قوی میان نهاد‌های دولتی و بهبود دسترسی به خدمات است. در شهر مشهد، این موضوع به دلایل مختلف قابل تأمل بوده و تاکنون برای موضوعات کلانشهر در این زمینه آن طور که باید به توفیق بزرگی دست نیافته‌ایم.

او افزود: همانگونه که می‌دانید اولویت نخست شهرداری در این دوره، تبدیل شهر مشهد به الگوی شهر هوشمند و کارآمد در کشور است. در همین راستا، در ابتدای دوره شورا، در گام اول، به اصلاح رویکرد‌های موجود در شهرداری مشهد در نگاه به شهر هوشمند مدنظر قرار گرفت. ایرادی که بر مجموعه شهرداری در سنوات گذشته وارد بوده و عملاً شهرداری را در تحقق به شهری هوشمند باز داشته است، نگاه صرف به شهر هوشمند در حوزه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات است. درست است که زیرساخت‌های فناوری اطلاعات از مولفه‌های اصلی شهر هوشمند است، اما تنها مؤلفه نبوده و نیاز به نگاهی جامع‌تر در این خصوص وجود دارد. بر این اساس، اصلاحات لازم انجام و موارد مدنظر در برنامه عملیاتی شهرداری منعکس شد. اما در ادامه و هم اکنون، در حال ارزیابی برنامه عملیاتی مصوب شهرداری در بحث هوشمندسازی هستیم و درصورت نیاز، نسبت به بروزرسانی و اصلاح آن اقدام خواهیم کرد.

او اقدامات علمیاتی در این رابطه را برشمرد و گفت: تکمیل سامانه فاش و افزایش دامنه شمول آن (مثلاً موضوعاتی که در طرح مدیریت تعارض مدنظر قرار گرفت و مقرر شد در سامانه لحاظ شود)، توسعه خدمات الکترونیک شهروندی و اپلیکیشن جامع شهروندی (شهر من)، هوشمندسازی خدمات مدیریت شهری با استفاده از زیرساخت IOT (اینترنت اشیا)، توسعه المان‌های هوشمند در سطح شهر، هوشمند سازی آبیاری فضای سبز، هوشمند سازی تفکیک زباله و جمع‌آوری زباله‌های خشک بصورت هوشمند که مورد آخر در حال حاضر به صورت لایحه در شورا است؛ از جمله طرح ریزی‌هایی بوده که در شورا مطرح و از طریق شهرداری در حال اجرا است.

او در خصوص نمایشگاه شهر هوشمند که قرار است از اول تا چهارم بهمن امسال در مشهد برگزار شود، بیان کرد: نمایشگاه شهر هوشمند فرصتی را برای ارائه آنچه تا کنون به وقوع پیوسته و آنچه می‌بایست انجام شود را به نمایش نخبگان و صاحب نظران و بخش‌های خصوصی می‌گذارد و به این طریق می‌تواند پلی برای بهره برداری از ظرفیت این بخش‌ها برای اجرایی نمودن سیاست‌ها و برنامه‌های در دست اقدام برای دستیابی به شهر هوشمند باشد. مشروط بر آنکه این نمایشگاه بیشتر با اهداف، برنامه‌ها و مسیر شهر هوشمند مدیریت شهری هماهنگ باشد.
 
انتهای پیام//ف.ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.