روایتی متفاوت از مصائب زندگی ائمه اطهار در «بانوی بی نشان»

چند سالی است که گروهی از جوانان در ایام فاطمیه، برای به تصویر کشیدن مظلومیت خاندان پاک عصمت و طهارت، نمایشی را با عنوان «بانوی بی نشان» برگزار می کنند.

به گزارش خبرنگار  حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، روز‌هایی را سپری می‌کنیم که همه عزادار از دست رفتن ام ابیها حضرت فاطمه زهرا (س) هستند. روز‌هایی که هرچند از آن قرن‌ها گذشته، اما روز به روز زنده‌تر از سال‌های قبل می‌شود. دیوار‌های شهر همه مزین به نام مبارک بانوی دوعالم حضرت فاطمه (س) شده است.

با نزدیک شدن به ایام شهادت حضرت فاطمه(س)، شاهد دلدادگی هرچه بیشتر مردم می‌شویم. زن و مرد، پیر و جوان در حال خدمت به عاشقان و دوستداران اهل بیت هستند. هر کس به نوعی این عاشقی را به تصویر می‌کشد، یکی نذری می‌دهد، آن یکی دست نیازمندی را می‌گیرد. یکی با حضور در مراسم عزاداری ارادت قلبی خود را به اهل بیت نشان می‌دهد و خلاصه هر کس به نوبه خود قدمی در راه اهل بیت برمی دارد.

اما چند سالی می‌شود که گروهی از جوانان به سرپرستی و راهنمایی بزرگان خود در ایام فاطمیه، برای عرض ارادت و به تصویر کشیدن مظلومیت خاندان پاک عصمت و طهارت، نمایشی را با عنوان «بانوی بی نشان» راه انداخته اند؛ نمایشی که هرساله به همت مردم خیر و مومن ایران برگزار می‌شود.

 برای آشنایی نزدیک با این گروه پر شور و شوق، راهی بلوار ابوذر در خیابان پیروزی تهران شدیم و با راهنمایی مردم به طرف خیمه «بانوی بی نشان» رفتیم.

وقتی داخل خیمه شدیم عجله و هول دست اندرکاران گروه، ما را به خود جلب کرد. گروهی که با گرمای خود سرمای زمستان را در خیمه از بین برده بودند. هرکس در حد توان خود کاری انجام می‌داد؛ یکی مسئولیت نورپردازی نمایش را برعهده داشت، دیگری برای پذیرایی از مردم مشغول مهیا کردن ایستگاه‌های صلواتی بود.

به اتاقکی نزدیک شدیم که صدای همهمه ما را به سمت خود کشاند. هر یک از جوانان برای نقشی آماده شده بودند.

روایتی متفاوت از مصائب زندگی ائمه اطهار در «بانوی بی نشان»

از بازیگرانی که نقش شخصیت‌های تاریخی را بازی می‌کردند، پرسیدیم که چرا در این سرمای سخت شب در اینجا مشغول هستند که همه به اتفاق جواب مشترکی به ما دادند. آنها با پای خود نیامده بودند، کسی و یا چیزی آن‌ها را در این راه ثابت قدم کرده بود. حتی مردی که سابقه بازی در تئاتر نداشت، اما با حضور در این گروه، به خود قول داده است که تا وقتی که توان دارد، در این گروه و به برکت آن در زندگی بازی کند.

نظرات جالبی که از همه آن‌ها شنیدیم این بود که حضور آن‌ها در این تئاتر برکتی را در زندگیشان به وجود آورده که در طول سال باقی است.

از خلقت حضرت آدم(ع) تا ماجرای غدیرخم  در نمایش «بانوی بی نشان» 

به سراغ  مهدی جعفری مسئول اجرایی این نمایش رفتیم و او در این باره گفت: حدود ۱۵ سال است که به اتفاق دوستان و برادران عزیز، به نمایش مصائب زندگی ائمه اطهار پرداخته ایم.

وی ادامه داد: نمایش «بانوی بی نشان» خلقت حضرت آدم(ع) تا ماجرای غدیرخم و در نهایت عبور از کوچه بنی هاشم و ماجرای به آتش کشیدن درب منزل حضرت فاطمه (س) را روایت می‌کند.

جعفری گفت: کاروان «بانوی بی نشان» متشکل از جوانان و پیرغلامان اهل بیت گروهی خودجوش و مردمی هستند.اثر گذاری آن به حدی است که از پسر ۱۱ ساله گرفته تا مادر ۴۰ ساله‌ با دیدن این نمایش گویا در آن دوران حضور داشته و فکر چاره‌ای برای جلوگیری از مصیبتی هستند که بر حضرت فاطمه(س) وارد شده است.

در پایان این نمایشگاه نیز از مردم حاضر در این خیمه، ایستگاه‌های صلواتی به مانند موکب‌های اربعین، به زوار خدمت می کردند.

 این نمایشگاه تا ۱۰ بهمن ماه از ساعت ۱۸ الی ۲۳، به صورت رایگان پذیرای شهروندان تهرانی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار