بازار مسکن به سرعت‌گیر رسید

جدیدترین گزارش ارایه شده از بازار مسکن شهر تهران، افزایش ۳ درصدی قیمت را نشان می‌دهد، اما از سرعت رشد آن به طور محسوسی کاسته شده است.

بازار مسکن به سرعت‌گیر رسیدبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، قیمت مسکن شهر تهران در دی‌ماه ۱۳۹۸ به میانگین ۱۳ میلیون و ۸۸۲ هزار تومان در هر متر مربع رسیده که سه درصد نسبت به ماه قبل و ۴۲ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش نشان می‌دهد. این افزایش ۳ درصدی بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی در حالی اتفاق افتاده که ماه گذشته قیمت‌ها ۶.۸ درصد بالا رفته بود؛ لذا سرعت رشد ماهانه قیمت، گرفته شده و ۳.۸ درصد کمتر از ماه قبل بوده است.

تحلیل‌های کارشناسی نیز در ماه گذشته حاکی از آن بود که علت رشد ۶.۸ درصدی ماهانه قیمت مسکن در آذرماه، تغییر قیمت بنزین بوده و از شدت این شوک کاسته می‌شود.

هم‌چنین تعداد معاملات مسکن شهر تهران در دی‌ماه ۱۳۹۸ بالغ بر ۱۰ هزار و ۸۶۲ فقره بوده که نسبت به ماه قبل ۱۲.۴ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۸.۲ درصد افزایش نشان می‌دهند.

ارزش ریالی مبایعات انجام شده در دی‌ماه ۱۳۹۸ بالغ بر ۱۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بوده که از رشد ۱۴.۲ و ۱۱۱ درصدی به ترتیب نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل حکایت دارد.

افزایش ۱۲ درصدی ساخت و ساز‌ها

از سوی دیگر تعداد واحدد مسکونی در پروانه‌های ساختمانی صادره در آذرماه ۱۳۹۸ که گزارش آن در دی ماه ارایه شده حاکی از آن است که در آذرماه ۵۶۵۸ واحد مسکونی، پروانه ساخت گرفته‌اند که نشان می‌دهد نسبت به آبان ماه امسال ۱۲.۲ درصد افزایش داشته، اما نسبت به آذرماه پارسال ۱۰.۷ درصد کاهش یافته است.

کاهش ۴۳ درصدی معاملات نسبت به ۱۰ ماهه نخست سال قبل

گزارش تجمیعی وضعیت بازار مسکن شهر تهران نیز حاکی از آن است طی ۱۰ ماهه نخست سال ۱۳۹۸ تعداد معاملات ۶۱ هزار و ۱۰۹ فقره بوده که ۴۳.۳ درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل کاهش یافته است.

متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی آپارتمانی در ۱۰ ماهه نخست ۱۳۹۸ بالغ بر ۱۲ میلیون و ۹۸۹ هزار تومان بوده که از رشد ۷۰ درصدی نسبت به ۱۰ ماهه نخست ۱۳۹۷ حکایت دارد.

ارزش ریالی مبایعات انجام شده در ۱۰ ماهه نخست امسال ۶۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به همین زمان در سال قبل ۵.۲ درصد پایین آمده است.

تعداد واحد مسکونی در پروانه‌های ساختمانی صادره نیز ۴۷ هزار و ۹۲۹ فقره بوده که این شاخص نیز نسبت به ۱۰ ماهه نخست سال گذشته ۱۶.۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار