نایب رئیس انجمن واردکنندگان موبایل:

وادرات گوشی ۳۰ درصد بیش از نیاز بازار است/ قیمت اکثر اجناس با دبی برابر شد

نایب رئیس انجمن واردکنندگان موبایل و تبلت گفت: در رقابت با برند‌هایی مانند شیائومی که بازار دنیا را گرفته از نظر قیمت و کیفیت نمی‌تواند با آن رقابت کند، چون قیمت تمام شده گوشی‌های ایرانی بسیار بالا است.

وادرات گوشی ۳۰ درصد بیش از نیاز بازار است/ قیمت اکثر اجناس با دبی برابر شدبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا دیهیمی در خصوص افزایش واردات گوشی همراه و روند نزولی قیمت آن گفت: علت اصلی افزایش واردات تعداد شرکت‌های واردکننده موبایل است به طوریکه اکنون ۲۲۰ شرکت فعال در این حوزه فعالیت دارند.

وی ادامه داد: در ابتدای سال گذشته ۳۵ شرکت در این حوزه فعال بودند، اما پس از اعمال تحریم‌ها و خروج نمایندگی‌های رسمی از کشور و آزادسازی واردات این عدد به ۸۰ رسید و سرانجام در ابتدای سال جاری ۱۲۰ شرکت فعال در این حوزه به ثبت رسید و اکنون ۲۲۰ شرکت در این حوزه فعال هستند.

دیهیمی در خصوص کاهش قیمت گفت: موجودی جنس در بازار بیش از نیاز است مصرف موبایل در کشور ماهیانه ۱ میلیون ۱۰۰ تا ۱ میلیون ۲۰۰ هزار گوشی بوده درحالیکه فقط در ماه گذشته ۱ میلیون ۶۰۰ هزار گوشی وارد کشور شده است.

وی افزود:یکی دیگر از عوامل کاهش ارز‌های نیمایی ۱۵ روز و ۲۰ روز است که برخی واردکنندگان از آن استفاده می‌کنند که قیمت آن ۷ تا ۱۰ درصد ارزان‌تر است و از نظر بانک مرکزی خرید و فروش آن خلاف قانون است. اکنون قیمت اکثر جنس‌ها با دبی یکی شده و در واقع سودی نصیب واردکننده نمی‌شود، اما مجبور به ادامه کار هستند.

دیهیمی تصریح کرد: با تمهیداتی که انجمن داشته و اعلامیه‌هایی که برای واردکنندگان صادر کرده از آن‌ها خواسته است که در برآورد‌های خود به نیاز بازار دقت کنند اکنون وضعیت موجودی جنس به گونه‌ای است که در دو ماه آینده کمبود نخواهیم داشت و ۳۰ درصد بیش از نیاز بازار موجودی داریم، اما امیدواریم سال آینده بازار متعادل شود

دیهیمی در خصوص خدمات پس از فروش و کیفیت آن با وجود افزایش وارد کنندگان گفت: برخی وارد کننده‌ها تعهدات خدمات پس از فروش خود را به دیگر شرکت‌ها واگذار کردند و برای سال آینده سازمان حمایت تکلیف کرده که برای تمدید مجوز باید گواهی الکترونیکی خدمات پس از فروش را اخذ کنند ضمن آنکه تاکنون مشکل خاصی به انجمن گزارش نشده است.

وی در خصوص آخرین وضعیت تولید موبایل در کشور گفت: تولید گوشی داخلی در حد حرف است و تولیدی که اکنون صورت می‌گیرد به صورت سی کی دی است و ۹۰ درصد آن گوشی‌های دکمه‌ای است. تعداد بسیار محدودی اسمارت فون بوده، به طوریکه سهم بازار گوشی‌های تولید داخل کمتر از ۲ درصد است

وی در خصوص قیمت این گوشی‌ها و مزیت رقابتی آن گفت: در رقابت با برند‌هایی مانند شیائومی که بازار دنیا را گرفته از نظر قیمت و کیفیت نمی‌تواند با آن رقابت کند، چون قیمت تمام شده گوشی‌های ایرانی بسیار بالا است. وقتی ۸۰ درصد قطعات آن وارداتی باشد بالطبع قیمت تمام شده آن زیاد است. تنها راه برای رقابت با برند‌های خارجی افزایش تعرفه است که این امر زمانی رخ خواهد داد که برند داخلی ۳۰ درصد سهم بازار را داشته باشد.

منبع: ایلنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.