محدودیت اختیارات نظامی ترامپ علیه ایران در سنا به رای گذاشته می‌شود

دموکرات‌های سنا فردا جلسه‌ای را به منظور محدود کردن اختیارات رئیس‌جمهور آمریکا برای اقدام نظامی علیه ایران تشکیل می‌دهند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری هیل، دموکرات‌های سنا در تلاش هستند تا فردا چهارشنبه جلسه‌ای را به منظور بررسی مسئله اختیارات دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای اقدام نظامی علیه ایران برگزار کنند.

سناتور تیم کین، نماینده ایالت ویرجینیا اعلام کرد اقدام در این خصوص می‌تواند از روز چهارشنبه آغاز شود و احتمالا رای گیری نهایی درباره آن این هفته انجام خواهد شد. قطعنامه پیشنهادی سناتور کین، رئیس جمهور را ملزم می‌کند تا نیرو‌های نظامی آمریکا را ظرف ۳۰ روز از هر گونه اقدام نظامی علیه ایران خارج کند، مگر آنکه برای این کار مجوز کنگره را داشته باشد.

سوزان کولین، مایک لی، رند پال و تد یاننگ سناتور‌های جمهوری خواه هستند که انتظار می‌رود با تصویب این قطعنامه موافقت کنند و ۵۱ رای موافق لازم برای تصویب آن در سنا را فراهم کنند.

قطعنامه این سناتور دموکرات لازم است در ابتدا پس از طرح در کمیته روابط خارجی، در صحن سنا به بررسی گذاشته شود. این قطعنامه برای تصویب نیازمند ۵۱ رای موافق سناتور‌های آمریکایی است. رای گیری در خصوص این قطعنامه به دنبال افزایش تنش‌های اخیر میان تهران و واشنگتن صورت می‌گیرد. این طرح پس از آن مطرح شد که ترامپ به طور خودسرانه دستور ترور سردار سلیمانی، فرمانده سپاه قدس را صادر کرد. نمایندگان کنگره با انتقاد از ترامپ، این اقدام وی را گامی آشکار برای تشدید تنش با ایران و آغاز جنگی دیگر در خاورمیانه دانستند. از همین رو با ارائه این طرح خواستار محدود شدن اختیارات جنگی وی شدند.

پیشتر «الیوت انگِل»، رئیس کمیته روابط خارجه مجلس نمایندگان آمریکا از تصویب دو طرح برای محدود شدن اختیارات دولت ترامپ در استفاده از نیروی نظامی، که کنگره اجازه آن را نداده است، استقبال کرد. پایگاه اینترنتی مجلس نمایندگان آمریکا گزارش داد انگل جلسه بحث و گفتگو درباره طرح «رو خانا»، نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا درباره ممنوعیت جنگ با ایران را رهبری کرد. در این طرح رئیس جمهور آمریکا را از تخصیص بودجه برای حمله به ایران بدون مجوز کنگره منع می‌کند. در این جلسه طرح «باربارا لی» برای لغو مجوز جنگ عراق ۲۰۰۲ نیز تصویب شد.

بر اساس قانون ممنوعیت جنگ با ایران، تخصیص بودجه فدرالی یا استفاده از نیروی نظامی در ایران یا علیه این کشور بدون اعلام جنگ از سوی کنگره یا صدور مجوز خاص برای استفاده از نیروی نظامی مطابق با شرایط قطعنامه اختیارات جنگی، ممنوع است. این طرح به آسانی متن قانون کنونی را بر اساس حقایق پایه‌ای مندرج در قطعنامه اختیارات جنگ [PL ۹۳-۱۴۸] اجرا می‌کند، مبنی بر اینکه بر اساس قانون اساسی آمریکا، تنها کنگره می‌تواند اعلان جنگ کرده و مجوز توسل به نیروی نظامی را صادر کند و کنگره مجوز توسل به نیروی نظامی را علیه ایران صادر نکرده است. این طرح، رئیس جمهور را از اقدام در دفاع از خود منع نمی‌کند.

رئیس جمهور همواره حق مشروعی برای توسل به نیروی ضروری و متناسب برای دفاع از نیرو‌های آمریکا و خاک این کشور را دارد. این طرح تنها رئیس جمهور از اقدام یکجانبه منع می‌کند. کنگره می‌تواند در هر زمانی مجوز استفاده از نیروی نظامی را علیه ایران بدهد.

مجلس آمریکا در ژوئیه ۲۰۱۹ اصلاحیه‌ای را در قانون مجوز دفاع ملی، که عملا مصداق قانون عدم جنگ با ایران بود با ۲۵۱ رای مثبت در برابر ۱۷۰ رای منفی تصویب کرد. ۲۷ جمهوری خواه در آن زمان به این طرح رای مثبت دادند.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
همه از اينكه ترامپ سر همه شونو به باد ميده وحشت زده شدن
آخرین اخبار