استاد علوم ارتباطات در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

علم ارتباطات برای رشد و توسعه نیازمند حمایت است

منوچهرآبادی گفت: رشته علوم ارتباطات در ایران همگام با پیشرفت فناوری‌های ارتباطی حرکت نمی‌کند و به حمایت‌های زیادی احتیاج دارد.

علم ارتباطات برای رشد و توسعه نیازمند حمایت استزهرا منوچهرآبادی دکتری علوم ارتباطات، مدرس دانشگاه، مدیر اطلاع رسانی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آموزش رشته روزنامه نگاری در ایران گفت: سابقه روزنامه نگاری نخستین بار در سال ۱۳۱۷ در دانشگاه تهران و همزمان با ورود رادیو به ایران بازمیگردد.

او افزود: در سال ۱۳۳۷ نخستین دانشکده روزنامه نگاری در دانشگاه تهران تاسیس شد و سپس بعد از آن این دانشکده در دانشگاه‌های دیگر مانند دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه امام صادق، دانشگاه‌های آزاد، فنی_ حرفه ای، علمی کابردی و دیگر دانشگاه‌ها شکل گرفت.

نقاط ضعف رشته ارتباطات

این دکتری علوم ارتباطات درباره نقاط ضعف رشته ارتباطات گفت: با وجود اینکه رشته ارتباطات یک علم بین رشته‌ای است، اما گرایش‌های بسیار کمی در مقطع کارشناسی مانند روابط عمومی، روزنامه نگاری، پژوهش در رسانه و مدیریت فناوری اطلاعات و در مقطع ارشد رشته‌های علوم ارتباطات اجتماعی با دو زیر گروه روزنامه نگاری و تحقیق در ارتباطات اجتماعی، مدیریت رسانه، تبلیغ در ارتباطات فرهنگی و مطالعات فرهنگی و رسانه دارد.

او ادامه داد: گرایش‌های رشته ارتباطات در مقطع دکتری همانند مقطع کارشناسی و ارشد با محدودیت روبه روست.

چرا رشته ارتباطات با گرایش های کمی در مقطع ارشد رو به روست؟

منوچهر آبادی با اشاره مشکلات ایجاد شده در کم بودن گرایش های رشته علوم ارتباطات اظهار کرد: متاسفانه محدودیت گرایش‌های رشته علوم ارتباطات ضعف بسیار بزرگی در آموزش این رشته دردانشگاه‌ها و وزارت علوم ایجاد کرده است.


بیشتر بخوانید: سرفصل درسی و برنامه آموزشی رشته مطالعات ارتباطی تصویب شد


او افزود: زیر گروه‌های رشته ارتباطات در کشور‌هایی مانند آمریکا، انگلیس و فرانسه به صورت متعدد وجود داشته و همین عامل باعث رشد چشمگیر رشته ارتباطات شده است، اما متاسفانه در کشور ایران و در عصر ارتباطات ما شاهد رشد و توسعه این رشته نبوده ایم.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: بسیاری از دانشجویان ایرانی هنگام قبول شدن در رشته ارتباطات آن هم در انتخاب‌های آخر به دلیل عدم معرفی کامل، صحیح و کاربردی، این رشته را به عنوان یک رشته پیش پا افتاده و ساده می‌بینند و در ابتدای ورود به دانشگاه هیچ شناختی از آن ندارند.

چرا رشته ارتباطات توسعه پیدا نکرده است؟

مدیر اطلاع رسانی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه درباره عوامل اصلی عقب ماندن رشته ارتباطات از رشد و توسعه مورد انتظار گفت: فارغ التحصیلان رشته ارتباطات هنگام شروع فعالیت‌های اجتماعی در این حوزه با بحران‌های زیادی روبه رو می‌شوند چرا که با فضای کار و اشتغال حرفه‌ای در رشته‌های تحصیلی خود آشنا نبوده و نیستند.

منوچهر آبادی تصریح کرد: دانشگاه صدا و سیما تنها دانشجویان فارغ التحصیل خود را برای فعالیت در سازمان صدا و سیما مشغول به کار می‌کند و دانشگاه‌های دیگر مانند دانشگاه امام صادق (ع) چنین تضمین موفقیت آمیز را به دانشجویان خود نمی‌دهند و زمینه اشتغال را برای آن‌ها فراهم نمی‌کنند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: تعداد کمی از فعالان عرصه روابط عمومی، خبرنگاری یا کار‌های رسانه‌ای دارای مدرک روابط عمومی هستند و بیشتر این افراد فارغ التحصیل رشته‌های دیگر بوده که در این حوزه مشغول به کار شده اند.


بیشتر بخوانید: کرسی ارتباطات پلی میان علم و جامعه/ ضرورت توسعه فعالیت‌های علمی و ارتباطی با وسایل ارتباط جمعی


مدیر اطلاع رسانی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه درباره آموزش رشته ارتباطات در دانشگاه‌ها گفت: در دانشگاه‌ها زیر ساخت‌های مناسب آموزشی برای رشته ارتباطات فراهم نشده است. برای مثال دانشجویان رشته روابط عمومی و روزنامه نگاری برای کارآموزی به رسانه‌هایی معرفی می‌ شوند که در آنجا کارفرمایان این دانشجو‌ها را در حوزه‌های تخصصی خود به کار نمی‌گیرند و بر همین مبنا دانشجویان تنها تا مرحله آکادمیک با رشته تحصیلی خود آشنا می‌شوند.

درصد زیاد ترجمه شده کتاب های رشته ارتباطات 

منوچهر آبادی با اشاره به دروس مرتبط با رشته‌های ارتباطات اظهار کرد: چارت دروس انتخابی برای رشته ارتباطات بعد تخصصی_ کابردی نداشته و درصد زیادی از کتاب‌ها ترجمه یا قدیمی هستند و نمی توانند نیاز اصلی دانشجو را از نظر بعد نوین سازماندهی کنند.

بی توجهی مدیران سازمان ها به رشته ارتباطات

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: متاسفانه بیشتر مدیران سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی و خصوصی توجه و اعتقاد زیادی به علم ارتباطات نداشته و از فارغ التحصیلان و دانشجویان محصل کمتری برای فعالیت در زمینه‌های روابط عمومی و روزنامه نگاری استفاده می‌کنند.

منوچهر آبادی اظهار کرد: مدیران روابط عمومی تعداد کمی از وزارت خانه‌های کشور از اساتید علوم ارتباطات هستند و بیشتر آن‌ها در رشته‌های دیگری تحصیل کرده اند و یک معضل جدی در این باره این است که اگر مدیران روابط عمومی در رشته روابط عمومی درس نخوانده باشند نمی‌توانند کارمندان خوبی را در این حوزه مشغول به کار کنند.


بیشتر بخوانید: دوران ارائه نظریات غربی در حوزه علوم انسانی گذشته است


مدیر اطلاع رسانی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه اضهار کرد: رشته علوم ارتباطات در ایران همگام با پیشرفت توسعه فناوری‌های ارتباطی حرکت نمی‌کند و همین عامل باعث شده تا بعد از گذشت چند روز تا چند ماه از ورود فناوری‌های نوین به کشور  دانشجویان ما تازه خود را به شناخت این فناوری‌ها ملزم کنند.

دانشجویان رشته ارتباطات نیازمند حمایت شغلی هستند!

این استاد دانشگاه افزود: ثبات شغلی و حمایت شغلی از فارغ التحصیلان رشته ارتباطات بسیار تاثیر گذار است چرا که این رشته در ایران آنچنان که باید و شاید رشد پیدا نکرده و اکثر خبرنگاران در خبرگزاری‌ها و مطبوعات حمایت بیمه‌ای و تامین شغلی ندارند و باید از هفت خان رستم برای بیمه شدن عبور کنند و در حوزه‌های تخصصی نمی‌توانند به خوبی فعالیت کنند.

منوچهر آبادی در پایان گفت: فعالیت در حوزه خبرنگاری بسیار کار سخت و طاقت فرسایی است و خبرنگاران این عرصه بر اساس تلاش و فعالیت خود مزد بسیار کمی دریافت می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار