رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای مطرح کرد؛

مهارت و اشتغال، دغدغه اصلی دانشگاه فنی حرفه‌ای/ ۷۰ درصد برنامه‌های درسی، جنبه عملی دارند

صالحی عمران گفت: ۶۰ تا ۷۰ درصد برنامه‌های درسی، جنبه عملی دارند و دیگر از جنبه‌های نظری دور شده اند.

70 درصد دروس دانشگاه فنی و حرفه‌ای جنبه عملی دارند/ ۴۱ برنامه درسی دانشگاه فنی حرفه‌ای رونمایی شدبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، ابراهیم صالحی عمران، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در آیین رونمایی از برنامه‌های درسی کاردانی پیوسته این دانشگاه که امروز در سازمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفه‌ای برگزار شد، اظهار کرد: ارتقای کیفیت آموزشی یکی از دغدغه‌های اصلی نظام آموزش عالی است که  اقدامات خوبی در بهبود آن صورت گرفته است؛ در حال حاضر یکی از چالش‌های مهمی که این سیستم با آن دست و پنجه نرم می‌کند، بیکاری فارغ التحصیلان است و آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای می‌تواند راه حل فرار از این مشکل باشد.

صالحی عمران ادامه داد: اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین محور ما در برنامه‌های درسی توجه به محتوای آموزش است؛ طی چند مدت اخیر تغییرات چندانی نداشتیم، بنابراین با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وارد بحث شدیم تا بتوانیم آموزش از ثابت در برنامه جلوگیری کرده و آموزش را بهبود ببخشیم.

او افزود: بعد از ۶ تا ۷ ماه بحث و بررسی با وزارت علوم در نهایت مهر سال ۹۷ توانستیم مجوز شورای برنامه ریزی درسی را برای دانشگاه فنی و حرفه‌ای بگیریم که به دنبال آن گروه‌های برنامه ریزی تشکیل شدند.

صالحی عمران بین کرد:  ۴۳ گروه برنامه ریزی در سراسر کشور شامل سه طیف از اعضای مختلف بودند که به ترتیب گروه جامع علمی، آموزش و پرورش و صنعت و بازار کار را در بر می‌گرفتند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای بیان کرد: هیچ برنامه درسی بدون ایراد نیست و در آینده می‌تواند تکمیل یا اصلاح شود اما در نهایت ۴۱ برنامه درسی با اولویت کاردانی پیوسته حاصل کار تشکیل شورای برنامه ریزی درسی در این دانشگاه است که البته برنامه ریزی بخشی از آن‌ها را به قطب‌ها و دانشکده‌های توانمند خود واگذار کردیم.

دانشگاه فنی حرفه‌ای در دغدغه مهارت و اشتغال

او بیان کرد: یکی از دغدغه‌های ما بحث شایستگی محور کردن برنامه‌های درسی بود؛ ما در تلاش بودیم تا ارتباط درست بین مهارت و مشاغل را بیشتر کرده و  به آن سمت جهت بگیریم.  تاکید برجنبه‌های عملی برنامه‌های درسی محور دیگری بود که در برنامه ریزی‌ها مد نظر قرار گرفت؛ در حال حاضر ۶۰ تا ۷۰ درصد برنامه‌های درسی، جنبه عملی دارند و دیگر از جنبه‌های نظری دور شده اند.
 
صالحی عمران تاکید کرد: توجه به مهارت‌ها و استاندارد‌های آموزشی، توجه به روش‌های تدریس، سنجش و ارزیابی آزمون‌ها و استاندارد‌های تجهیزات از جمله موضوعاتی بود که در برنامه ریزی‌های درسی مورد توجه قرار گرفت.
 
در ادامه مراسم علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم گفت: یکی از مشکلاتی که  باوجود تمام دستاوردهای آموزش عالی هنوز برطرف نشده، جابه‌جایی هرم تخصصی مورد نیاز کشور است که متاسفانه  تبعات جبران ناپذیری به‌ ما‌ وارد کرد. یکی از محورهای اصلی و مورد توجه وزارت علوم تحقیقات و فناوری جا‌به‌جایی این هرم است.
 
او ادامه داد: دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای پایه و اساس آموزش های مهارتی در کشور است و اگر بخواهیم هرم را جا‌به‌جا کنیم، باید این اقدام را از دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای آغاز کنیم. در کنار توجه به ارتقای مهارت در دانشگاه فنی و حرفه‌ای در بحث تجهیزات و به‌سازی کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها هم توجه ویژه داشته باشیم.
 
خاکی صدیق گفت: برخی از کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های کشور به بازسازی کلی نیاز دارند و امیدواریم با درنظر گرفتن بودجه مناسب بتوانیم به این مسئله توجه کنیم تا این دانشگاه جهشی را در جهت آموزشی مهارتی داشته باشد.

در ادامه این برنامه محمدرضا آهنچیان مدیرکل برنامه ریزی درسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در نظام جدید آموزش و پرورش لازم بود که حدود ۴۰ برنامه درسی برای کسانی که در نظام جدید دانش‌آموخته دیپلم هستند، تدوین شود، بنابراین از دانشگاه فنی و حرفه‌ای کمک گرفتیم.
 
آهنچیان با اشاره به تشکیل شورای برنامه‌ریزی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای بیان کرد: در ۷۰ کارگروه تخصصی تحت نظارت وزارت علوم، حدود ۷۰۰ عضو هیئت علمی برجسته فعالیت دارند که همگی در حوزه‌های مختلف از توانمندی بالایی برخوردارند از این رو برای بحث‌های مهارتی و علمی باید دانشگاه فنی و حرفه‌ای را وارد کار می‌کردیم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار