مواضع اصولگرایان و اصلاح طلبان درباره لیست‌های انتخاباتی

در فاصله چهار روز تا انتخابات دوم اسفند، تب و تاب انتخابات در استان خراسان رضوی بالا گرفته و نامزد‌های نمایندگی مجلس در شهرستان‌های مختلف با حضور در برنامه‌های تبلیغاتی، برنامه‌های خود را به مردم ارائه می‌کنند.

مواضع اصولگرایان و اصلاح طلبان درباره لیست‌های انتخاباتیبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  انتشار لیست‌های احزاب و گروه‌های سیاسی نیز تنور انتخابات را داغ کرده است، هرچند که برخی از نامزد‌ها به نفع ائتلاف‌های صورت گرفته انصراف داده اند تا تعداد لیست‌ها کاهش یابد.
 

لیست‌هایی که تا کنون منتشر شده است

 
از جمله لیست‌های مهم منتشر شده طی روز‌های گذشته، شورای ائتلاف اصولگرایان، ائتلاف جبهه مستقلین و جبهه اعتدال، جبهه عدالت خواه مردمی، جامعه جوانان متحد اسلامی در خراسان رضوی و جبهه آرمان خواهان واقع بین (معرفی لیست نامزد‌های پیشنهادی به شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب در تهران)، حزب اعتدال و توسعه و همچنین ائتلاف کاندیدا‌های مستقل فهرست‌های انتخاباتی خود برای حوزه انتخابیه مشهد و کلات و برخی شهرستان‌ها را منتشر کرده اند.
 
همچنین اگرچه بسیاری از احزاب و گروه‌های اصلاح طلب اعلام کرده اند که برای حوزه مشهد و کلات، لیست انتخاباتی نخواهند داشت، اما به این نکته اشاره کرده اند که اصلاح طلبان در شهرستان می‌توانند با رعایت مواضع مطرح شده در بیانیه شورای عالی، گزینه‌های مد نظر خود را برای انتخابات  مجلس داشته باشند.
 
علاوه بر این، برخی تشکل‌ها و گروه‌های دیگر از جمله حزب مردم سالاری، حزب ندای ایرانیان و شورای هماهنگی نیرو‌های حزب ا... شرق کشور نیز از تلاش برای ارائه لیست در حوزه‌های انتخابیه استان خبر داده اند.
 

پاسخ سخنگوی ائتلاف اصولگرایان به انتقاد‌ها از لیست مشهد

 
سخنگوی شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب خراسان رضوی به انتقاد‌ها از لیست معرفی شده از سوی این شورا برای حوزه انتخابیه مشهدوکلات پاسخ داد.
 
«حمیدرضا ترقی» در گفتگو با ایسنا در خصوص ادعای مطرح شده از سوی برخی افراد، مبنی بر دخالت آیت‌ا... علم‌الهدی و سپاه در تنظیم لیست ائتلاف گفت: این اتهام کاملا غیرواقعی است، نه آقای علم‌الهدی و نه سپاه از ابتدا هیچ‌دخالتی در این مسئله نداشتند.
 
سپاه از همان ابتدا تاکید کرد که هیچ‌کس به نام ما یا منتسب به ما حق ندارد در این زمینه موضع‌گیری کند، سپاه از اتحاد میان نیرو‌های انقلاب حمایت می‌کند، اما ورود مصداقی به این زمینه نمی‌کند و تاکنون هم به هیچ‌وجه دخالتی نکردند.
 
او ادامه داد: آیت‌ا... علم‌الهدی هم بار‌ها به ما گفتند که ما درباره مصداق به هیچ‌وجه ورود نمی‌کنیم و اگر کسی گفت که من با حاج آقا صحبت کردم یا اگر کسی ادعا کند که ما ایشان را به صحنه دعوت کردیم یا از ورود وی جلوگیری کردیم، همه این‌ها تکذیب می‌شود.
 

جوانان و خانم‌ها مخالف ترحم و امتیاز ویژه بودند

او در خصوص رعایت نکردن جوان‌گرایی نیز افزود: رویکرد ما این بود که تا حد امکان یک جوان، یک زن و یک روحانی در لیست مشهد باشد. جوانان و خانم‌ها خود در جلسات مکرر تاکید می‌کردند که ما نباید به‌گونه‌ای برخورد کنیم که ترحم خاصی به زنان یا جوانان صورت بگیرد و توجهی به کارآمدی آن‌ها نشود. در مجموع نظر ما این بود که امتیاز ویژه‌تری به خانم‌ها و جوانان بدهیم، اما بر اساس همین ذهنیت مورد موافقت قرار نگرفت و بیان شد که این رویکرد اهانت به جوانان است. 
 
او بیان کرد: ما همچنین یک رای‌گیری در کف شهر انجام دادیم و این نظرسنجی هم نشان می‌داد که نمایندگان فعلی از لحاظ عملکردی و از نظر موقعیت اجتماعی از رای بالایی برخوردار هستند.

با وجود اندک زمان باقی مانده تا روز انتخابات هنوز خبری از انتشار لیست جریان اصلاح طلب برای حوزه انتخابیه مشهد و کلات نیست، اما بر اساس خبر‌های منتشر شده از سوی این حزب ها، نامزد‌های اصلاح طلب در شهرستان‌ها در تکاپو برای حضور جدی در انتخابات و رقابت با دیگر نامزد‌ها هستند
 

جوانان در مجمع عمومی با هم کنار نیامدند

 
سخنگوی شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب خراسان رضوی با اشاره به هم‌گرایی خانم‌ها برای تمرکز آرا در مجمع عمومی گفت: از پنج خانم حاضر در مجمع، دو، سه نفر به نفع یک خانم کنار رفتند و رای خانم‌ها روی یک نفر متمرکز شد، اماجوان‌ها این اقدام را انجام ندادند و موجب شد که رای جوانان پخش شود.
 
ترقی با اشاره به برخی انتقاد‌ها از این لیست افزود: تمام فرایند رای‌گیری از طریق اینستاگرام به صورت زنده پخش می‌شد و خود نامزد‌ها تا ساعت ۲ صبح در روند شمارش آرا حضور داشتند.
 

همچنان امیدوار به کناره گیری در حمایت از جوانان

 
او درخصوص احتمال کناره‌گیری نامزد‌های با تجربه به نفع جوانان گفت: ما هنوز از این موضوع ناامید نیستیم و در تلاشیم، اما این بستگی به خود افراد دارد تا به این نتیجه برسند که یک نفر واجد صلاحیت‌تر از خودشان وجود دارد و به نفع او کنار بروند، ما نه می‌توانیم اجباری کنیم و نه انصاف است که آن‌ها را از حقی که دارند محروم کنیم، ولی اگر به نفع جوانان این کار را بکنند، ایثار و فداکاری است و محبوبیت‌شان در جامعه نیز افزایش پیدا می‌کند.

رقیب به طور جدی وارد صحنه می‌شود

ترقی درباره ارائه ندادن لیست توسط اصلاح‌طلبان تصریح کرد: اصلاح‌طلبان نیز طی روز‌های باقی مانده لیست ارائه خواهند داد، یک مقدار با تاخیر وارد می‌شوند، اما همان‌طور که در تهران ورود کرده‌اند در این جا نیز همین کار را خواهند کرد. آن‌ها می‌خواهند به اختلافاتی که ما داریم دامن بزنند و این سمت تضعیف شود تا آن‌ها در این فرصت بتوانند نیرو‌های خود را وارد کنند.
 
او افزود: تحلیل ما تاکنون این است که رقیب به‌طور جدی وارد صحنه می‌شود، اما ممکن است که برخی از جوانان هنوز این تحلیل را درک نکرده و به آن نرسیده باشند، اما به هر حال صبر ما زیاد است و معتقدیم جوانان نیز باید به این واقعیت برسند و به طور مطمئن این لیست‌های متعدد کاهش خواهد یافت.
 

احزاب اصلاح طلب استان درباره انتخابات چه می‌گویند؟

 
با وجود اندک زمان باقی مانده تا روز انتخابات هنوز خبری از انتشار لیست جریان اصلاح طلب برای حوزه انتخابیه مشهد و کلات نیست، اما بر اساس خبر‌های منتشر شده از سوی این حزب ها، نامزد‌های اصلاح طلب در شهرستان‌ها در تکاپو برای حضور جدی در انتخابات و رقابت با دیگر نامزد‌ها هستند. در مشهد اگرچه سخنگوی ائتلاف اصولگرایان استان معتقد است، اصلاح طلبان قطعا لیست خواهند داد، اما نمایندگان احزاب اصلاح طلب نکات دیگری را مطرح می‌کنند. آن چه می‌خوانید، اظهارنظر مسئولان احزاب اصلاح طلب استان است که طی روز‌های گذشته در گفتگو با ایسنا بیان شده است.

«ندا» در مشهد لیست نمی‌دهد

«رسول مقصودپور» دبیر حزب ندای ایرانیان در خراسان رضوی، در این باره گفت: تصمیمی که توسط شورای اصلاح‌طلبان گرفته شده، یک تصمیم جمعی بوده است. ما فعلا برای حزب ندای ایرانیان در شهر مشهد کاندیدایی نداریم و لیستی ارائه نخواهیم داد، اما ممکن است در برخی شهرستان‌ها کاندیدایی داشته باشیم. هیچ یک از کاندیدا‌هایی که از لحاظ فکری به ما نزدیک بوده و مدنظر ما باشد، تایید نشدند، بنابراین بعید است لیستی ارائه کنیم، اما هنوز قطعی نشده است.
 

امکان ارائه لیست از اصلاح طلبان گرفته شد

 
«مهدی عبایی خراسانی» رئیس حزب اتحاد ملت در خراسان رضوی، نیز تصریح کرد: اکنون از اعضای لیست امید کاندیدایی در استان نداریم و تصمیم‌گیری در این حوزه را به افراد واگذار کردیم. اگر فردی می‌خواهد برای یک نفر کار کند، رای دهد و سخنرانی کند، می‌تواند نه به نام حزب و نه اصلاح‌طلبان این کار را انجام دهد که این یک کار فردی بوده، اما انجام آن با نام حزب اتحاد و شورای اصلاح‌طلبان منع شده است.
 
او بیان کرد: ما رای دادن را به مردم واگذار کردیم تا خودشان تشخیص دهند و گزینش کنند چرا که بعد از رد صلاحیت کاندیدا‌های اصلاح‌طلب کارنامه‌دار و قابل رقابت، امکان ارائه لیست از جریان اصلاح‌طلب و احزاب آن گرفته شد. حزب اتحاد ملت در انتخابات مجلس نه فعالیت انتخاباتی و نه لیست دارد. در شهرستان‌ها نیز همین این گونه است، مگر اعضا به صورت فردی فعالیت کنند.‌
 

می‌توانند به نزدیک‌ترین نامزد به جریان اصلاح طلب رای بدهند

«حمید صابریان» معاون سیاسی دبیرکل حزب مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان نیز در خصوص ارائه نشدن لیست توسط مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان، گفت: در شورای مرکزی در خصوص ارائه لیست بحث شد و خروجی این بود که، چون نامزد‌های مد نظرمان رد صلاحیت شدند و امکان حضور در رقابت ندارند، طبیعتا ما نیز امکان ارائه لیست نداریم. 
 
او افزود: ما در مشهد هماهنگ با شورای اصلاح‌طلبان لیستی نخواهیم داشت و در شهرستان‌ها نیز از فرد و نامزد خاصی حمایت نمی‌کنیم و اعضای حزب مجمع مشورتی و هواداران ما در شهرستان‌ها می‌توانند به تشخیص خودشان به نزدیک‌ترین نامزد به جریان اصلاح‌طلبی رای دهند.
 

حزب مردم‌سالاری لیست می‌دهد

 
«عطیه نیک‌جوانی» دبیر حزب مردم‌سالاری در خراسان رضوی نیز در خصوص ارائه لیست توسط حزب مردم‌سالاری در استان، تصریح کرد: شورای اصلاح‌طلبان احزاب را آزاد گذاشتند تا با توجه به بحث تشکیلاتی خود لیستی با عنوان حزب خود یا ائتلاف چند حزب اصلاح‌طلب تنظیم کنند.
 
او افزود: در مشهد تمام تلاش خود را می‌کنیم که از بین کاندیدا‌های موجود لیست دهیم.

لیستی به عنوان «اعتماد ملی» نداریم

«محمدصادق جوادی حصار» دبیر حزب اعتماد ملی در خراسان رضوی نیز گفت: ما در مشهد لیست نمی‌دهیم. در شهرستان‌ها نیز به لیستی نرسیدیم و به عنوان «اعتماد ملی» در انتخابات لیستی نداریم.

منبع؛ روزنامه خراسان
 
انتهای پیام//ف.ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.