خطر شیوع کرونا در ایران/ هر آنچه باید در مورد ویروس تازه وارد بدانید

ویروس کرونا بعد از اینکه در چین و برخی کشور‌های دیگر هزاران نفر را مبتلا کرد، روز گذشته وارد ایران شد و ۲ نفر را به کام مرگ کشاند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، ویروس کرونا در چند هفته اخیر به تیتر اخبار رسانه‌های بین‌المللی تبدیل شده و افراد زیادی را نه‌تنها در چین بلکه در دیگر کشور‌ها و ایران درگیر کرده، به طوری که تاکنون جان هزاران نفر را در مقر اصلی‌اش یعنی ووهان چین گرفته است. مقامات چین از مردم کشور خود درخواست کرده‌اند به شهر ووهان که محل انتشار این ویروس مسری و خطرناک است، سفر نکنند. امروز ابتلای دو نفر به ویروس کرونا در ایران تایید و دقایقی قبل اعلام شد که هر دوی آنها به دلیل کهولت سن و نقص سیستم ایمنی در قم جان باختند.

چین بیشترین آمار ناشی از کرونا را دارد 

براساس این گزارش، به جز کشور چین که بیشترین آمار مرگ‌ومیر ناشی از کرونا را گزارش کرده، این بیماری در کشور‌هایی نظیر تایلند، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، استرالیا و آمریکا هم مشاهده شده است. به طور کلی کارشناسان سازمان جهانی بهداشت از ماه دسامبر وجود ویروس کرونا در چین را گزارش کرده و به تدریج همه گیر شده و تلفات آن در کشور چین به ۲۰۰۴ نفر رسیده است .
 
فرودگاه و ایستگاه‌های قطار شهر ووهان چین به روی مسافران خروجی بسته است و شبکه‌های مترو، اتوبوس‌رانی، وسایل حمل و نقل بین شهری راه دور از ساعت ۱۰ صبح ۲۳ ژانویه یعنی روز گذشته به وقت محلی بسته خواهد بود و به آن‌ها توصیه شده است که از ورود به محل‌های پرجمعیت بپرهیزند و تجمع‌های عمومی خود را به حداقل برسانند.خطر شیوع کرونا در ایران / هر آنچه باید در مورد ویروس تازه وارد بدانید

اقدامات پیشگیرانه سلاح مبارزه با ویروس کرونا 

تدروس قبریسوس، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی با بیان اینکه اقدامات خیلی جدی می‌تواند از ورود و خروج بیماری کرونا به هر کشور جلوگیری کند، اظهار داشت: نه‌تنها اقداماتی نظیر شستن دست‌ها و زدن ماسک می‌تواند از ورود و شیوع کرونا پیشگیری کند، جلوگیری از ورود و خروج افراد نیز می‌تواند انتشار این ویروس را به حداقل برساند.
 
کروناویروس جزء خانواده بزرگ ویروس‌های قابل سرایت است که از ویروس سرماخوردگی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود؛ سارس در سال ۲۰۰۲ در کشور چین باعث مبتلا شدن بیش از ۸ هزار نفر و ۷۷۴ قربانی در جهان شد. تحقیقات نشان می‌دهد که کد‌های ژنتیکی این کروناویروس نزدیکی زیادی به ویروس سارس دارد.

علائم ویروس کرونا جدید چیست؟

در عادی‌ترین حالت این ویروس، باعث موارد سرماخوردگی می‌شود، اما در برخی موارد باعث بروز سندروم حاد تنفسی یا همان "سارس" می‌شود. همچنین در علائم ابتلای این ویروس می‌توان به تب، سرفه، نفس نفس زدن و تنگی نفس اشاره کرد.
 
خطر شیوع کرونا در ایران / هر آنچه باید در مورد ویروس تازه وارد بدانید

راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری

دست‌ها را با آب و صابون یا ژل ضدعفونی کننده حاوی الکل تمیز کنید، هنگام سرفه یا عطسه جلوی دهان و بینی خود را با دستمال یا آرنج بگیرید، از تماس نزدیک با کسانی که علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا دارند پرهیز کنید، پروتئینی نظیر گوشت و تخم مرغ را قبل از خوردن کاملاً بپزید، از تماس بدون محافظت با حیوانات وحشی یا دام‌های زنده خودداری کنید.
 
خطر شیوع کرونا در ایران / هر آنچه باید در مورد ویروس تازه وارد بدانید

ویروس چقدر خطرناک است؟

براساس این گزارش و به گفته مسئولان و مقامات کشور چین ویروس کرونا در دوره قبل از بروز نشانه‌های بیماری می‌تواند از فردی به فرد دیگر به صورت مسری منتقل شود.
 
این ویروس تا ۲۷ ژانویه ۲۰۲۰ توانست ۳۰۰۰ نفر را مبتلا کند که ۸۱ نفر از آن‌ها جان خود را از دست داده‌اند. همچنین به نظر می‌رسد دوره درمان عفونت ناشی از این ویروس طولانی باشد و به این دلیل پیش‌بینی می‌شود بیماران بیشتری جان خود را از دست بدهند.
 
خطر شیوع کرونا در ایران / هر آنچه باید در مورد ویروس تازه وارد بدانید

نسل تازه ویروس کرونا و سرایت آن بین انسان‌ها چقدراست

این بیماری از انسان به انسان منتقل می‌شود، اما این سوال بین افراد پیش می‌آید که چه میزان این ویروس قدرت سرایت دارد؟ ویروس سارس از انسان‌ها به یکدیگر انتقال داده می‌شود، اما ویروس مرس به سختی از انسان به انسان منتقل می‌شود و تنها راه انتقال این ویروس عفونت ریه با سرفه و عطسه است.

خطر شیوع کرونا در ایران / هر آنچه باید در مورد ویروس تازه وارد بدانید

آیا این ویروس جهش پیدا می‌کند؟

اطلاعات بسیار اندک در زمینه این اپیدمی مشهود است، اما متخصصان بر این باورند که شمار بیماران مبتلا به این ویروس روزانه بالاتر از موارد ثبت شده است. همچنین ویروس‌ها تمام مدت در حال تغییر و جهش هستند اما این در حالیست که تغییر صورت می‌دهند و ناشناخته هستند. به طور کلی این ویروس برای انتقال آسان‌تر، پیش بینی می‌شود تکامل پیدا کند و موجب بیماری جبران ناپذیری شود.

این ویروس چطور متوقف می‌شود؟

البته لازم به ذکر است واکسنی برای رفع  یا از بین بردن این ویروس در حال حاضر وجود ندارد؛ بنابراین تنها راه جلوگیری از سرایت آن تشخیص زودهنگام و درمان بیمار به مدت ۱۲ تا ۱۴ روز در قرنطینه است، همچنین باید از مراوده دوستان، آشنایان و افرادی که با بیمار در ارتباط بوده‌اند نیز پرهیز کرد.
 
هیچ قربانی در بین کودکان زیر ۹ سال دیده نشده است و میزان مرگ و میر در بین افراد سنین ۱۰ تا ۳۹ سال، ۰.۲ درصد گزارش شده است.
 
میزان ابتلای افراد به کرونا از سنین ۶۰ تا ۶۹ سال، به ۳.۶ درصد افزایش یافته، درحالی که در بین گروه سنی ۷۰ تا ۷۹ سال، ۸ درصد و افراد ۸۰ سال به بالا، ۱۴.۸ درصد گزارش شده است.
 
افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، فشار خون بالا و بیماری‌های مزمن تنفسی، بالاترین آمار مرگ ناشی کرونا را داشته‌اند. از طرف دیگر میزان مرگ‌ومیر در بین مردان با نرخ ۲.۸ درصدو زنان با نرخ ۱.۷ درصد بوده است.
 
انتهای پیام/ 
برچسب ها: کرونا ، ویروس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
وقتی مانورمی روید بزنید آزمایشگاه سلاح میکروبی چین هم یک کار ثواب انجام داهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۳ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
باید این دولت چین راازبین برد این حاصل سلاحهای میکروبی این کشوراست اگرچین رابه حال خودرهاکنید فردا یک کشتاردیگر راه می اندازد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
سلام ازتون خواهش میکنم جلوی کرونا بگیرید

همه ی مردم نگرانم
Spain
حمید
۱۸:۵۷ ۰۹ اسفند ۱۳۹۸
با سلام من یک مغازه دار هستم متاسفانه آنچه مشاهده میکنم مردم یا اطلاع کافی ندارن و یا رعایت نمی کنند
Spain
حمید
۱۸:۵۲ ۰۹ اسفند ۱۳۹۸
سلام بهترین پیشگیری آگاهی و اطلاع رسانی شفاف است
Iran (Islamic Republic of)
سحر
۱۷:۳۷ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
به نظرم ویروس کرونا روز گذشته وارد نشده بیش به نظر ماکه از ماه پیش وارد شده
Iran (Islamic Republic of)
بلکا
۲۲:۱۹ ۰۷ اسفند ۱۳۹۸
آیا از لباس هم انتقال میابد؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۶ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
بله باید لباس راشست باهمین شویندهایی که در دسرس است پاک میشود
Iran (Islamic Republic of)
بهرام جعفرزاده ازقزوین
۲۳:۰۷ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
خدابزرگه خداکریمه نترسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۱ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
دوهفته بیشتره تب دارمو باهاش مقابله میکنم خبر ویروسو شنیدم دستو پام شل شد
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۳:۴۴ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
بیاید یه ختم قرآن برداریم ان شااله خدا رحم به همه رحم کنه
France
ناشناس
۲۳:۲۹ ۰۴ اسفند ۱۳۹۸
خدا ب داد بچه ها برسه .. بیچاره مادراشون ک بچه کوچیک دارن .. بیچاره زنهای باردار ..
Iran (Islamic Republic of)
ستاره
۱۸:۲۷ ۰۴ اسفند ۱۳۹۸
توکل بر خدا به کتاب مفا تیح مراجعه کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
آره شمابخوانید من که خسته شدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۰۴ اسفند ۱۳۹۸
کسکیه ازین مرض ترسید زود به دمبالش میای پس نترسید باخدا باشید دعا کنید این مرض چیزی نیست خدابزرگ است
Iran (Islamic Republic of)
هلیا
۰۱:۱۴ ۰۴ اسفند ۱۳۹۸
فقط همین کورنا کم بود که اونم اومد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۵ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
گل بودبه سبزه آراسته شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۰ ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
ترس باید از خدا باشه نه از یه بیماری ساده ، توکل به اون بالاییه داشته باشی که از مریضی ترسی نباید داشته باشی ، قرار باشه بگیری با ماسک و بدون ماسک و ... میگیری ، قرار هم نباشه وسط ووهان بندازنت نمی‌گیری ، مگه نه اینکه تا اون بالایی نخواد ، برگ از درخت نمیفته ؟! بعدش هم طاعون نیست که ! جذام تر نیست که ! یه جور سرماخوردگیه که فعلا بدون دارو باید درمان بشه ، همین !! بیشتر از کرونا از حاشیه کرونا مردم ترسیدن ! سن بالا و دیابتی و بیماریهایی که ضعف سیستم ایمنی رو داره و آسم و قلبی عروقی ها باید مراقب باشند که اگه خدای نکرده اونا هم بگیرن بازم درصد مرگ زیر بیست سی درصد داره و بازم دست خداست ، اگه هم همچین مریضی یا سن بالایی تو خونه دارید بیشتر مراقب باشید که باهاشون در تماس نباشید ، ایشالا که به زودی دارو و واکسنش هم کشف میشه و اونایی که این مریضی رو پخش کردن روسیاه دو عالم میشن ... خدا ازشون نگذره اگه واسه منافعشون این مردم بدبخت رو با اینجور ویروسها و مریضی های بدعلاج بازی میدن ، من به نوبه خودم از حقم تو اون دنیا نمی‌گذرم چون مادرم دو سه سال پیش با آنفلوآنزای خوکی که بابام از عراق سوغاتی آورد ، دور از جونش تا دم مرگ رفت و برگشت و دو ماه تو آی سی یو بیمارستان مسیح دانشوری بود فقط برای اینکه دیابت داره ، اونوقت همون مریضی روی من فقط دو هفته کم اشتهایی و خلت گلو بود ! ایشالا که به زودی ریشه کن میشه فقط یادمون باشه شایعه از خود ما شروع میشه و با چرخیدن تو جامعه به خود ما برمیگرده و باعث رعب و وحشت خودمون و خانوادمون میشه ،، یا حق ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۹ ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
دعا کنین لطفا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۵ ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
برای جلوگیری از سرایت بیماری کرونا علاوه بر رعایت بهداشت فردی صبح و شب « دعای نور »را بخوانید( مراجعه به مفاتیح )
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۰ ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
روز گذشته وارد شد بعد دو نفر رو کشت؟ چطور دوروزه کشت اخه؟ اونا معلوم نیست از چند روز قبل گرفته بودن بعدش تازه درگذشتن بعدش شما میگین دوروزه کشتن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۵ ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
کارمون تمومه .قبر هم نیست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
گرانترشده قبلی ها بازخوشانس تربودند حداقل قبرارزنتربودند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۱ ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
کاهش مدارس و دانشگاهها تا عید تعطیل بشن و بعد این یک ماه را اضافه کنن میتونه توجلوگیری از شیوع کنه .باید تا میشه از تجمعات فرار کنیم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۳۳ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
با این مدیریت تو ایران ظرف دو هفته آمار ابتلای ایران از چین جلو میزنه، چینی که تو ده روز بیمارستان می‌سازه و ایرانی که تو ده سالم نمیتونه بیمارستان بسازه، نیازی به توضیح بیشتر نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
وضعیت تو گیلان بیش از اون چیزی هست که رسانه رسمی اطلاع می دهد بعضی وقتها بهتر اطلاع رسانی شفاف باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
دیروز وارد ایران شده ها...پریروز نبوده اصلا...!
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۲:۵۹ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
خدا لعنت برخی ها رو این ویروس حداقل یکماهه که اومده ایران. بعد میگن اوضاع کنترله.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۶ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
بعضی جاهاچون به نفع شان نبوده خواب شان برده
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا جمشیدی ازالیگودرز
۲۲:۴۱ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
توراخدابزارزودتربمیریم ازدست این زندگیه فلاکت بارخلاص بشیم یک روز بایداسترس کمک معیشتی راداشته باشیم قطعش نکن یکروز استرس یارانه یکروز نون گرون نشه منکه بچه ام یک سرماخوردگی معمولی داشت پول نداشتم ببرمش دکتر پس پابدبخت بیچارهابزارزودتربمیریم شایدبعدازمرگ مایارانهای امسال مابداداین دزدهای اقتصادی بخوره اجتماعی که توجه به قشرضعیف وبدبخت نکنه اجتماع نیست بلکه زندانه دردومشقت ومرگ تدریجه مابدبختهاست
Switzerland
سید فروزان
۲۲:۳۰ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
ابتلای دونفر در قم ،آنهم افراد کهولت سن ، بسیار مشکوک است ، لازم به بررسی و تحقیق عمقی میباشد ، چگونه و چه کسی این ویرپس را انتقال داده ،یا کار منافقین است یا جاسوسان امریکایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۰۱ خرداد ۱۳۹۹
بابااین ویروس ازچین آمده حداقل باخودت روراست باش خودت گول نزن
Iran (Islamic Republic of)
فخرالدین
۲۲:۲۸ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
این ویروس مهندسی شده.طبیعی نیست.اون روزاییکه هموطنای ساده مون بزاق دهانشون رو برای کمک به سرطانیهای دنیا به آلمان وآمریکا و غیرمستقیم اسراییل میفرستادن باید فکر اینجارو میکردیم که دارن نقشه ی ژنتیکیه مردممون رو بدست میارن برای ساخت ویروسهای اختصاصی برای هر کشوری که مخالفشونن.اما به حول و قوه ی الهی نخبگان کشورمون راه معالجه ش رو چه از طب سنتی چه جدید پیدا میکنیم.
3500نخبه ی ایرانی پخش توی دنیا نمیزارن مردم وطنشون بی دفاع بشن.حتما کمک از راه میرسه.حتما برتری ایرانی مسلمان یکپارچه به تمام دنیا ثابت میشه.اینو همیشه در همه ی زمینه ها ثابت کردیم.
Japan
امیرالدین
۲۲:۵۶ ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
منشا ویروس از چینه و از اونجا و به همه جا سرایت کره الان چه ربطی به بزاق.....ایرانی، ژن ایرانی چه ربطی داشت .شما که مردم ساده میدونی و فقط شما عاقلید منبع حرف هاتونم بزارید

لطفا دیگه از موتوری جنس نگیر
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۲۸ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
قم خیلی به تهران نزدیکه وهر روز چند ران قطار و هواپیما میرن اگه بتونن قم رو کنترل کنن هیچ اتفاقی نمی افته. فقط باید نزارن به تهران برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۷ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
میگن درشهرشيراز هم کرونا دیده شده وچندنفر مردند آیا درسته
Iran (Islamic Republic of)
nCoV-2019
۲۲:۰۷ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
بابا چی میگید قمو قرنطینه کنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
قم خودش قربانی چین هست
Iran (Islamic Republic of)
سحر
۲۲:۰۶ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
همون بهتر که ویروس کرونا بگیریم و بمیریم. منکه هیچ امیدی به زندگی ندارم. تو این کشور گیر افتادیم و هر روز بدبخت تر از دیروز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۴ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
یعنی تو قم خفاش سرو میشده؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
نمی دونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
بله خفاش هادرسینی های بزرگ می گذاشتند وبرای جشن های بزرگ تولد ادواج استفاده می کردنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۰ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
از دیروز تا الان تعداد 2 شد 18 خدابخیر کنه... بجای فیلم نشان دادن تو تلویزیون از این ویروس خبر بدید و اطلاعات بدید. فقط زیرنویس میکنید شاید یکی سواد نداره بخونه.... جای اینا به فکر مردم باشید... ما بجز شبکه خبر به کجا امید داشته باشیم....
Iran (Islamic Republic of)
Helen
۲۱:۲۰ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
خدا رحم کنه بهمون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۱ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
حالا میفهمیم گرفتاری های اون سر دنیا به ما هم مربوط میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
یکی به آقای روحانی خبر بده کرونا اومده
باز نیاد بگه منم خبر نداشتم تازه فهمیدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
سرش بنده خدا شلوغ هنوز نمی داندچی به چیه
Iran (Islamic Republic of)
امرحسین
۲۰:۳۹ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
اولین انشالله که وروس کرونا نسیت دوم شاید آنفلانزا باشه

نظر بدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
اینقدر ساده نباشید کشورهای استعمارگر هر ساله به خاطر فروش داروهاشون شایع میکنند که این ویروس اومده و چقدر آدم کشته و بعدشم معلوم میشه به خاطر بیماری قند و چربی و... اینا مردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۳ ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
آفرین ازت خوشم اومد چه طرز فکر مشتی داری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
چقدر شماباهوشی صدها هزارنفردرکل دنیا یکمرتبه باهم قند چربی گرفتندروی حرفت فکرکن بعدحرف بزن مردم گمراه نکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۰ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
اینقد دیر جلوی پروازهای چین رو گرفتند که کشور ما هم گرفتار شد خدا ازشان نگذره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
انشا الاه
Iran (Islamic Republic of)
دولت تدبیر و امید
۱۹:۵۱ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۶ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
کرونا جان خوش اومدی ما که داشتیم خودمون زجر کش میشدیم راضی ب زحمت نبودیم که تو مارو بکشی مسئولین زحمتشو میکشیدن دیگه برای شادی روح ملت صلوات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۳ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
اسم این کرونای بیچاره بددر رفته معلوم نیست جمغ میشه نمیشه دیگه عادی شده
Iran (Islamic Republic of)
محمد امین
۱۹:۱۹ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
بیچاره شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۹ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
ما که رفتیم رای دادیم کرونا هم نگرفتیم، راضی به رضای خدا هستیم تا اونجایی که میتونیم، احطیاط لازم رو انجام میدیم،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۳ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
زحمت کشیدی
Germany
شیما
۱۹:۰۸ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
همون زمان همه کشورهای جهان پرواز به چین بستن ایران تنها کشور بیخیال بود
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۸:۵۵ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
اسممون شده مسلمون هر جا میری ماسک پیدا نمیشه یا هم چهل تومن به بالاس اینم وضع بیمارستانا که اسپند دودمیکنن نه لباس مخصوص نه قرنطینه ای هیچی آدم یاد بیمارستان در حاشیه میفته چیو دقیقادارین کنترل میکنین خدا به دادمون برسه این یکی واقعا شوخی بردار نیست دیروز تو مصاحبه مردم میگن همه چی اوکیه اصلا عالی نه کنترلی نه هیچ کار دیگه فقط میگن دستاتونو بشورین نگران نباشین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
چطور میشه همون روز که وارد کشور شده ادم بکشه دوره نهفتگی این ویروس 14 روزه 100درصد حداقل 20 روز قبلش واردشده الانم بقیه شهر ها درگیرن خودشونم نمیدونن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۱ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
به یاری خداوند بر کرونا غلبه میکنیم خودتون رو برای هر نوع خبری اماده کنید
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۸:۱۴ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
ایران وچین از آمریکا در سازمان ملل باید شکایت کنند بدلیل ساخت وتولید وپخش ویروس کرونا در چین وایران ویروس کرونا جنگ جدید آمریکا است علیه کشورها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۴ ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
باید دید این ویروس در امریکا چند نفر را مبتلا میکند و بخصوص اسراییل .صد در صد کار خودشونه.
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۰۸:۰۶ ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
پس همه با هم مرگ بر کرونا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۲ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
سلام من به هر کس میگم دست ندید و روبوسی نکید یه عده فکر میکنند شوخی میگن برو بابا آخه کی میخواین یکم فرهنگ داشته باشین یکم رعایت کنید در ضمن فقط و فقط و فقط اگر خدا بخواهد این ویروس هرچه زودتر نابود میشه پس دعا کنید و از خداوند بخواهیم که همه بیماران شفا دهد و بقیه مردم هم از این بلا در امان بمانند الهی آمین
Netherlands
ناشناس
۱۷:۵۹ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
مسئولین فردا میرن عیادت بیماران مبتلا به کرونا و 4 تا عکس سلفی یادگاری میگیرن با نشون دادن علامت ✌️ و بعد میگن همه چی تحت کنترله خدای مردم بیچاره ی ایران ازتون انتقام بگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۷ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
اللهی آمین
Iran (Islamic Republic of)
Mahdi
۱۷:۵۲ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
همه این بدبختی ها از چینی ها است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۹ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است
شده قضیه ماسک
یا گرونه یا نیست
همرو رایگان فرستادن چین خودمون موندیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۱ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
ینفر تو محلمون هست ایشالا اول اون بگیره بمیره بعدش بعضیاهم بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
گمنام
۱۷:۲۲ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
خدا کنه این ویروس تو ایران شیوع گسترده پیدا نکنه ......چون با این زیرساخت و امکاناتی که ما داریم نصف مردم می میرن
Turkey
پوریا
۱۷:۱۵ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
باید روحانیون سایر استانها از سفر به قم برای شرکت در حوزه خودداری کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۱ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
یعنی دیگه سوهان نمی تونیم بخوریم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
متاسفانه بله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۴ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
میگن ۲ درصد مبتلایان فوت میکنن.حالا چطوریه که ۲ نفر مبتلا شدن و سریع هم مردن .حداقل ۱۰۰۰ ها نفر مبتلا شدن .چونکه ما به چین وابسته هستیم و جرات ندارن افایان جلوی چینی های خفاش خوار رو بگیرن ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
هر بلایی سرمون میاد از بی کفایتی مسولین و پنهان کاری شونه .خدا رو شکر هم که فقط آماده باش هستن کاری نمیکنن تجهیزاتم که صفر هنوز هیچی نشده ماسک پیدا نمیشه وای به حال ما مردم بی گناه که مسولین به ما رحم نمیکنن ما خودمون هم به خودمون رحم نمیکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
شما اگه میخواین جلوشو بگیرین حداقل بگید ماسک رایگان بشه. پیدا نمیشه اگه هم باشه چند برابره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
مجانی ؟؟!!
اونطوری همه یکی یه گونی می خوان و به پنج شش تا راضی نمیشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۶ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
من گیلانیم تو شهرستان ما ماسک نیست افرادی هم مبتلا هستن لا پو شانی کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
به نظر من از همه تست بگیرین یه اکیپ بزرگ تشکیل بشه
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۵:۴۷ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
این دو نفرو که اعلان کردن فوت شده .یکیشون برادر دکتر بیمارستان توی قم بوده وگر نه اعلام نمیکردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
تورو خدا هر چه زودتر یک راهی پیداکنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
بد بخت شدیم وایییییییییی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
خدا کنه هرچه زوتر این بیماری تو ایران رفع شود
United States of America
هموطنتم
۲۰:۳۷ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
ان شاء اله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
لطفا نزارین ساکنان قم به شهر های دیگه سفر کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
فقط قم نیست شهرهای دیگه هم گرفته اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۳ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
نگران نباشید.ما قمی هستیم و اونقدر شعور داریم که در این شرایط به شهر دیگه نریم.شما مواظب مردم شهرهای دیگه باشین که هنوز معلوم نیست تا الان چند نفر کرونا داشتن و صداشو در نیاوردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۶ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
گیلان و تهران چی
Iran (Islamic Republic of)
....
۱۱:۴۴ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
وااااای خدا اینو تو این همه بدبختی و گرفتاری کجای دلمون بزاریم خدااایا اشتباه کردیم ما بنده های بدی هستیم تو ببخش
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۰۳ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
خدایا یا غلط کردیم این دم آخری ببخش
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۲۲:۵۸ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
خخخ نترس بابا مرگ و زندگی هممون دست خداست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
کی این بیماری رو وارد ایران کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
کارگران چینی که در قم مشغول به کار بودن تو این مدت به چین رفت و آمد داشتن
جا داره ی تشکر ویژه کنم از مسئولین با تدبیر کشور که رفت و آمد به جین رو ممنوع اعلام نکردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۲ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
اصلا چرا اسم اینا روگذاشتن مسول ؟؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۸ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
صددرصد موقع ورود خوب چک نشدن مسولین ما همه چیز را به سخره می گیرن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۶:۰۹ ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
جالب اینجاس هر کشوری درگیر جنگ اقتصادی و نظامی با امریکا میشه بعد بیماری و ویروس هم پیدا میشه.مثل بیماریهایی که در یمن پیدا شده.مثل همین کرونا در چین و ایران.این ویروس در اسراییل هم باید شیوع پیدا کنه.چون دست کار خود اسراییلی هاست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
بنده خدا مسولین شب یادشان رفت درببنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
آها باشه درخدمت شما هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۳ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
جلوی پروازها رو تااطلاع ثانویه چ خروج چ ورود رو بگیرید خوهشن تابیشترازاین مبتلاب هرگونه بیماری نشیم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۴۸ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
چ وحشتناک .... خدا کنه زود رفع بشه عید نوروز و چ کنیم یعنی نریم مهمونی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۵ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
راحت باشین.نوروز بدون آجیل و میوه با یه تلفن به هم تبریک بگید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۸ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
خدایا همه رو ببخش بیامرز ،این یکی دیگه با کسی شوخی نداره
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۲۳:۲۴ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
بهتر بود درصد ابتلا 40-60سال رو هم مینوشتین
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۸:۰۱ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
خودت میانگین بگیر
بین ۳/. تا ۳/۶
Iran (Islamic Republic of)
نصیبه
۲۲:۵۷ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
انشالله خدا به همه رحم کنه و هرچه زودتر این بیماری تحت کنترل دربیاد و شمار مبتلایان کم و متوقف بشه. برای همه اونایی که مبتلا شدن آرزوی سلامتی می کنم. "أَمَّنْ یجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَیکشِفُ السُّوءَ وَیجْعَلُکمْ خُلَفاءَ الأَرْضِ" خدا انشالله به همه سلامتی بدهد
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۹:۰۸ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
تای مشکلی پیس میاد یاد خدا میکنیم خخ خدا هممون رحمت کنه بفکر قبر باید باشیم کار تموم از مرگ نترسید شجاع باشید جهنم درانتظارمون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
دو نفر فوت کردند________ممنون که الان خبر میدین از ابتلا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۹ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
صددرصد مدتی مبتلا بودن و افرادی رو مبتلا کردن که شدید شده فوت کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۹ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
در اراک ماسک هم موجود نیست فقط میگن همه امکانات آماده است
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۲:۰۳ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
چرا جلوی پروازها به چین رو نگرفتن ظاهرا خیلی وقته اومده تو ایران خبر ندادن بخاطر انتخابات با جون مردم بازی کردن یه مدت که بگذره دیگه عادی میشه مرگ میر تو ایران مشکلات کم بود اینم اضافه شد
United States of America
۳۵۵۶۷۸۸۹۸۷۶«»*
۲۰:۳۸ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
اگه بخاطر انتخابات بود میذاشتن بعد از انتخابات بگن نه دو روز قبل از انتخابات
United States of America
ناشناس
۲۰:۰۳ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
همه جا اول میفهمند بعد بیمارستان میخوابونند بعد میگن یارو از دنیا رفت ولی تو اینجا اول یارو میمیره بعد میگن کرونا داشته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
جلوی پرواز های چین رو بگیررررررررین
برید به مسولان
بگین
اقایان خبرنگار yjc این ویروس رو جلوشو نگیرین خودتون هم از مردم هستین میگیرین
اینجا چین نیست
همه جا رو ببندن
مردم تو خیابان برای کار های روز مره و کسب کار نیاین چون اینجا اقتصاد ضعیفه
پیگیری کنید
خبر فرعی را کنار گذاشته و به فکر کورنا و مردم باشین چون شما هم امکان مبتلا شدن دارین و از مردم هستین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۵ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
مسولین الان خواب شیرین هستند درست نیست بیدارشان کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
دولت ما جلوی رشد قیمت پراید نمیتونه بگیره بعد میخواد جلوی رشد کرونا رو بگیره؟ زهی خیال باطل
لابد آقای رئیس جمهور هم فردا میفهمن کرونا اومده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۱ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
دمت گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
جدیدا شایعه کردن پروفسور سمیعی گفتند پرتقال و لیمو و ...اینها رو نخورید طبع سردی داره و ضرر داره .... لطفا صحت این حرف ها رو پیگیری کنید. با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۶ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
خودت می گی شایعه! پس معلومه!
اتفاقا میوه بیشترین اثر مثبت را در جلوگیری از بیماریها داره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۲ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
اگه ایشون به این مطالب اعتقاد داشت که حالا پروفسور سمیعی نبود بلکه حکیم سمیعی بود!!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۳۹ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
مرگ بر کرونا
Iran (Islamic Republic of)
سارا مختاری فر
۱۸:۱۳ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
خدا لعنتشون کنه زنده خوارهای بی مصرف
Iran (Islamic Republic of)
Otaku_Girl
۱۷:۵۵ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
خطر شیوع؟!
ی جوری میگین انگار هیچی نشده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
اره والا خطر شیوع باید میگفتن خبر شیوع
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۳ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
خدا پیشاپیش به همه مون رحمت کند!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۰ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
چرا اینقدر بدبین؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
تو چرا اینقد خوش بینی؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
روزبعدازانتخابات دیگه خبری ازویروس کرونانیست.
اگه ندیدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
احتمالا تلفات بیشترازاین است ولی مادولت راستگویی نداریم، اگرهم راست بگوید کسی باورندار د!!؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۹ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
از همه بدتر نزدیک انتخابات هم باشه... صداشو در نمیارن دیدن کشته داده اعلام کردن
البت شایدم راست بگن ولی ما که باور نمی کنیم
Iran (Islamic Republic of)
من
۱۶:۱۱ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
دولت ایران تنها چیزی که بلده حرف مفت زدنه کرونا توی چین بود میگفتن که همه چی تحت کنترله و رصد میشه الان که خودشون اوردن ایران دیگه بخوان هم نمیتونن کنترل کنن چون تجهیزات مدرن مثل چین ندارن و .....خودمون میشیم بلای جون خودمون....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
چند روز قبل از طرف وزارت بهداشت قویا اعلام شد هیچ موردی وجود ندارد و دشمنان شایعه سازی میکنند.آقایون مسئول پاسخ دهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
آیا با اتمام فصل سرماخوردگی احتمال از بین رفتن خطر ابتلاء به ویروس است؟
Iran (Islamic Republic of)
محمدامین
۱۲:۳۳ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
خدایا خودت رحم کن بهمون هزار جور بدبختی داریم این کرونای لعنتی هم‌اضافه شد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۲۰ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
واویلا
Iran (Islamic Republic of)
کودک درون
۱۲:۱۳ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
بهترین راه جلوگیری این است که کودک درون خود را فعال کنیم...
کرونا هیولای با وجدانی است و با کودکان کاری ندارد....
شاید با کودک درونمون مواجه بشه دلش به رحم بیاد و بره..
Germany
ناشناس
۱۲:۰۷ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
4 روز این بیماری نهفته است درنظر بگیرم که فقط این دونفر بیمار بوده و 14 روز درمیان مردم حرکت کرده اند ومردم را مریض کرده اند و مردم هم افراد دیگری را مریض کرده اند الان 2میلیون مبتلا به کرونا داریم که دارن در جامعه در میان مردم حرکت می کنن پس دیگر هیچ نابود شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۸ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
بی خودی شایعه سازی نکن. روز قیامتی هم هست. بغیر از عذاب دنیا!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۶ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
این آمار رو اگه به چین نسبت بدی کل زمین همراه آدم فضایی ها هم کرونا گرفتن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۱ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
شایعه نیست یک حقیقت خودت راگول نزن حداقل باخودت روراست باش
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۰۴ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
از اول واردات خوبی از چین داشتیم.الان هم کرونا وارد کردیم.تشکر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
خیلی جالبه روز گذشته اومده ایران و دونفرم همون روز سریع کشته!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
انسان
۱۱:۵۶ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
کی این دو نفر کرونا گرفتن و کی مردن؟قبلش که میگفتن کرونا نیومده؟یعنی تا گرفتن سریع مردن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۱ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
ما ساده ایم
-
ناشناس
۱۱:۴۴ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
مگه نظارت نکردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
چند ماه پیش کره شمالی کلا چینی ها رو منع کرده
Iran (Islamic Republic of)
سوادکوهی
۱۱:۴۳ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
با توجه به فرا رسیدن سال نو, لازم است رسانه ملی به مردم گوشزد کند که بطور استثنا در سال جدید, از روبوسی و دست دادن پرهیز کنند.
Germany
ناشناس
۱۱:۳۷ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
مراكز آموزشي و خدماتي بايد تعطيل بشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۲ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
مدارس
۱۲
آخرین اخبار