توصیه‌هایی برای سلامتی آقایان

اولین پنجشنبه‌ اسفندماه هر سال، در کشور ما، به‌عنوان "روز ملی سلامت مردان" و هفته‌ اول آن به نام هفته‌ سلامت مردان نام‌گذاری شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، شعار امسال (۱۳۹۸) هفته سلامت مردان ایرانی "محیط کار سالم، کارکنان سالم"، است و به ترتیب اسامی هر روز به شرح زیر است:

پنج‌شنبه اول اسفند: آموزش شاغلین در خصوص سرطان‌های شایع مردان با تأکید بر سلامت پروستات از جوانی تا سالمندی

جمعه دوم اسفند: پنجره جمعیتی/ فرصت‌های شغلی و سیاست‌های سلامت مردان

شنبه سوم اسفند: شیوه زندگی سالم در محیط کار با تأکید بر حذف دخانیات و ارتقای فعالیت بدنی

یکشنبه چهارم اسفند: سلامت روانی در محیط کار

دوشنبه پنجم اسفند: علل شغلی ناباروری و سایر بیماری‌های شغلی

سه‌شنبه ششم اسفند: کنترل عوامل خطر ارگونومیک، بیولوژیک، شیمیایی و فیزیکی بیماری‌زا در محیط کار

چهارشنبه هفتم اسفند: پیشگیری از حوادث شغلی و استاندارد‌های ایمنی کار

توصیه‌های سلامتی مردانه
همه‌ ما می‌دانیم که مرد‌ها معمولاً وقتی مریض می‌شوند یا به خودشان آسیبی می‌زنند از دکتر رفتن خودداری می‌کنند. این‌گونه مرد‌ها چند روز صبر می‌کنند بلکه احساس و حالشان بهتر شود؛ اما قدم‌هایی وجود دارد که مرد‌ها می‌توانند امروز بردارند تا به سلامتی‌شان کمک کنند و جلوی بیماری‌ها و مشکلات سلامتی خود را بگیرند. البته چیز‌هایی وجود دارد که نمی‌توان آن‌ها را تغییر داد مانند سابقه‌ی خانوادگی و سن و ژنتیک؛ اما انتخاب‌هایی که هر روز می‌کنید می‌تواند تأثیر بزرگی بر سلامت امروز و آینده‌تان بگذارد.

به طور منظم چکاپ شوید
چکاپ‌های لازم را به طور مرتب انجام دهید و سلامت دهان و دندان را نیز در این چکاپ‌ها قرار دهید. اینکه در حال حاضر سالم هستید به این معنی نیست که نیازی به بررسی‌های پزشکی ندارید. مراجعه به پزشک و مراقبت‌های بهداشتی برای چکاپ‌های منظم می‌تواند زندگی‌تان را نجات دهد. تست‌های غربالگری که جنبه‌ی پیشگیرانه دارند:. شاخص توده بدنی. کلسترول. فشار خون. برخی از سرطان‌ها بسته به ریسک فاکتور‌ها از جمله سن‌تان، سابقه‌ی پزشکی خانوادگی‌تان (مثلاً سرطان ریه، سرطان روده، پروستات و سرطان پوست)

سرطان پروستات در مردان جوان. دیابت / سطح قند خون. افسردگی (آیا می‌دانید که مرد‌ها چهار برابر بیشتر از زنان احتمال ارتکاب به خودکشی دارند و این طور تصور می‌شود که علت آن افسردگیِ تشخیص داده نشده است؟). بیماری‌های منتقله از راه جنسی و اگر شما جزو افرادی هستید که از رفتن به دندانپزشکی می‌ترسید و خودداری می‌کنید، چکاپ دهان و دندان را نیز جزو باید‌ها قرار دهید. معاینات دهان و دندان نه تنها برای سلامت دندان‌ها و لثه‌هایتان اهمیت دارند، بلکه خوب است بدانید که دهان و عوارض و مشکلاتی که برای آن پیش می‌آید می‌تواند علامت هشداردهنده برای بیماری‌ها و عوارض دیگر باشد.

حتماً در میان تمام مشغله‌هایتان زمانی را به روابط خانوادگی و دوستانه اختصاص دهید و آن‌ها را تقویت کنید. لابه‌لای کارهایتان یک تماس دو دقیقه‌ای هم که شده با همسر، مادر یا فرزندتان برقرار کنید و از این ارتباط روحیه بگیرید

رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید
داشتن رژیم غذایی کم‌چرب، کم کلسترول، کم‌نمک و سرشار از میوه‌ها و سبزی‌های تازه (دو فنجان میوه و سه فنجان سبزی در روز برای مردان تا ۵۰ سالگی و دو و نیم فنجان میوه و سبزی برای مردان ۵۱ سال به بالا)، غلات کامل و فیبر می‌توانند به بهبود سلامتی، پیشگیری از بیماری قلبی، دیابت و برخی از سرطان‌ها کمک کنند.

تحرک داشته باشید
سعی کنید بیشتر روز‌های هفته ۳۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط انجام دهید. پیاده‌روی کنید، آهسته بدوید، شنا کنید و به دوچرخه‌سواری بروید. اگر عادت به ورزش کردن ندارید، کم‌کم شروع کنید و تدریجاً شدت تمرینات را افزایش بدهید. وقت ندارید؟ تحقیقات نشان می‌دهد حتی چند دقیقه فعالیت بدنی (حتی ۱۰ دقیقه تمرین پُرشدت) می‌تواند کمکتان کند وضعیت عمومی سلامتتان را بهبود دهید.

از شر اضافه وزنتان خلاص شوید
مهم است که وزن سالمی داشته باشید. وزن اضافی، خصوصاً در اطراف شکم و کمر می‌تواند به بدن فشار وارد کند. داشتن چربی اضافی، قلبتان را وادار می‌کند سخت‌تر کار کند و احتمال اینکه دچار بیماری قلبی و سکته مغزی شوید بیشتر خواهد شد، حتی اگر سایر ریسک فاکتور‌ها را نداشته باشید!

تنباکو را از زندگی‌تان حذف کنید
دود تنباکو حاوی بیش از ۴۰۰۰ ماده شیمیایی است که همگی سرطان‌زا هستند. سیگار کشیدن احتمال فشار خون بالا، بیماری قلبی، مشکلات ریوی و سایر عوارض را بالا می‌برد. اگر هم تصور می‌کنید جویدن تنباکو بی‌ضرر است، در این باره تجدیدنظر کنید. جویدن یا نگه داشتن تنباکو در دهان نه تنها سرطان‌زاست بلکه منجر به بیماری لثه و آسیب به دندان‌ها می‌شود و حتی می‌تواند با مشکلات باروری نیز مرتبط باشد.

همیشه کمربند ایمنی‌تان را ببندید
هر وقت سوار اتومبیل می‌شوید حتماً کمربند ایمنی را ببندید تا در صورت تصادف دچار آسیب نشوید. از تمام قوانین راهنمایی و رانندگی پیروی کنید و راننده‌ی بی‌توجهی نباشید. هنگام رانندگی با موبایل حرف نزنید و خوراکی نخورید. وقتی سوار موتورسیکلت هستید تحت هر شرایطی کلاه ایمنی سرتان کنید.

در هر کاری که انجام می‌دهید حتماً جانب احتیاط را حفظ کنید
چه در عوض کردن لامپ و چه در دوچرخه‌سواری و درست کردن کباب! همیشه امنیت اهمیت دارد. وقتی جسم سنگینی را بلند می‌کنید به فرم بدنتان توجه کنید. خیلی از مرد‌ها حین بلند کردن اجسام سنگین یا جابجا کردن وسایل سنگین به کمر و گردن خود آسیب می‌زنند. هنگام بلند کردن اجسام سنگین از زانو‌ها و پاهایتان استفاده کنید نه از کمرتان و در صورتی که به کمک نیاز داشتید حتماً کمک بخواهید.

یاد بگیرید استرس‌تان را کنترل کنید
خیلی از مرد‌ها تمام زندگی‌شان را وقف کارشان می‌کنند و همین می‌تواند میزان استرس و اضطراب‌شان را دوچندان نماید. استرس به مرور زمان می‌تواند تأثیرات مخربی بر سلامت جسم و روان بگذارد. متوجه علائم اولیه‌ی استرس باشید، مانند تحریک‌پذیری عصبی، تنش در شانه‌ها و گردن، دندان‌قروچه یا مشت کردن دست‌ها. راه‌های سالمی برای کنترل استرس‌تان پیدا کنید، مثلاً ورزش، ماساژ و مدیتیشن.

همیشه سطح معلومات و مهارت‌های خود را بالا ببرید
نیازی نیست حتماً تحصیلات دانشگاهی بالایی داشته باشید تا فردی مطلع و آگاه باشید. می‌توانید با مطالعه و دوره‌های خودآموزی کسب مهارت کنید و سطح سوادتان را ارتقاء دهید. امروز با کمک اینترنت، یاد گرفتن و ماهر شدن بسیار ساده‌تر شده است. افرادی که آگاه‌ترند، نسبت به سلامتی خود نیز هوشیارترند. چه در عوض کردن لامپ و چه در دوچرخه‌سواری و درست کردن کباب! همیشه امنیت اهمیت دارد.

ذهنتان را پاکسازی کنید
ورزش ذهن را فراموش نکنید. مدیتیشن را یاد بگیرید و تصور نکنید اگر آدم پُراسترسی نیستید نیازی به پاکسازی ذهن ندارید. حتی اگر زمان زیادی در روز ندارید، تنها چند دقیقه چشم‌ها را ببندید و با دنیای بیرون قطع ارتباط کنید تا اثرات شگفت‌انگیز آن را ببینید.

به روابطتان اهمیت دهید
حتماً در میان تمام مشغله‌هایتان زمانی را به روابط خانوادگی و دوستانه اختصاص دهید و آن‌ها را تقویت کنید. لابه‌لای کارهایتان یک تماس دو دقیقه‌ای هم که شده با همسر، مادر یا فرزندتان برقرار کنید و از این ارتباط روحیه بگیرید. مطالعات زیادی ثابت کرده‌اند که روابط اجتماعی و دوستانه برای سلامتی مفیدند.

ریخت‌وپاش‌های اطرافتان را جمع کنید
خانه‌تکانی و تمیزکاری فقط مخصوص دم عید نیست. هر چند روز یک بار برای سر و سامان دادن به اتاق کارتان وقت بگذارید و محل زندگی‌تان را جمع و جور کنید. بی‌نظمی و آشفتگی، ذهنتان را نیز آشفته خواهد شد.

منبع: تبیان

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.