"اگهر" الماس جازموریان در دستان مردم جنوب کرمان

بارندگی‌های زمستان امسال باعث آبگیری تالاب خشک جازموریان شد و شرایط برای رشد این زیرخاکی‌های طبیعی در زمین‌های اطراف تالاب جازموریان را فراهم کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، مردم محلی به این زیرخاکی طبیعی" اگهر" می‌گویند که در عمق ۳۰ سانتیمتری خاک در نزدیک ریشه‌های درختان در زمین‌های معتدل یافت می‌شود.

با اهالی روستای اشکوتوئیه از توابع رمشک همراه می‌شویم تا این زیرخاکی‌ها را پیدا کنیم صابر از اهالی اشکوتوئیه که تخصص زیادی در پیدا کردن این زیرخاکی دارد این چنین می‌گوید: هرسال در این فصل همزمان با بارندگی و رعد وبرق" اگهر "پیدا می‌شود، البته امسال به علت اینکه زمستان باران خوبی باریده و شرایط خوبی برای رشد این زیر خاکی مهیاشده است.

اگهر الماس جازموریان در دستان مردم جنوب کرمان

دادخدا آزادی از روستای سورگاه و راهنمای گروه در این باره می‌گوید: " اگهر " (قارچ دنبلان) معمولا در کوهپایه‌ها و آبرفت‌ها وجود دارد و نشانه وجود آن نیز ترک خوردن خاک است که می‌توان به آرامی با داس آن را از دل خاک بیرون آورد.

توی این فصل مردم در دشت و کوه به دنبال" اگهر" می‌گردند، بالاخره این زیرخاکی را می‌یابیم، وقتی که از دل خاک بیرون می‌آید تازه متوجه می‌شویم که این همان قارچ خوراکی است، مردم تا غروب چند کیلو قارچ جمع می‌کنند.

انواع گونه‌های اگهر( قارچ دنبلان)

" اگهر" در گونه‌های مختلف به رنگ‌های سفید، قرمز، خاکستری، بنفش و سیاه دیده می‌شود و مردم منطقه به صورت کباب و سرخ شده مصرف می‌کنند که بسیار خوشمزه است.

سلمان کرمی رئیس محیط زیست شهرستان قلعه گنج در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان گفت: قارچ دُنبَلان  نوعی قارچ خوراکی گران‌قیمت و کمیاب است.

اگهر الماس جازموریان در دستان مردم جنوب کرمان

این قارچ در گونه‌های مختلف به رنگ‌های قرمز تیره، خاکستری، سفید، بنفش و سیاه یافت می‌شود.

او افزود: لذیذترین نوع آن دارای پوستهٔ سیاه رنگ که دو نوع سیاه و سفید این قارچ گران‌قیمت‌ترین قارچ‌های دنبلان زیرزمینی هستند.

کرمی اضافه کرد: قارچ دنبلان در عمق تقریباً ۳۰ سانتیمتری و در مجاورت ریشهٔ گیاهان رشد می‌کند.

او افزود: شکلی شبیه به سیب زمینی دارد و اندازهٔ آن از یک فندق تا اندازهٔ یک پرتقال است.

رئیس محیط زیست قلعه گنج گفت: دنبلان به حالت طبیعی در بسیاری از مناطق معتدل دیده می‌شوند و قارچ دنبلان کوهی سفید هم طرفداران خاص خودش را دارد.

اگهر الماس جازموریان در دستان مردم جنوب کرمان

کرمی بیان کرد: بیشترین نوع دنبلانی که در ایران جمع‌آوری می‌شود انواع دنبل بیابانی (Desert truffle) و به رنگ‌های قهوه‌ای یا سفید از جنس‌های ترفزیا (Terfezia)، تیرمانیا (Tirmania) هستند.

او افزود: درمناطق جنوبی کشور استان‌های هرمزگان، سیستان وبلوچستان، وکرمان شهرستان قلعه گنج در دو دهستان مارز و رمشک محل رویش اگهر است.

کرمی گفت: اگهر (قارچ دنبلان) کوهی با گیاهان مرتعی هم‌زیستی دارد و در سال‌های پر باران از اول اسفند تا نیمه اول اردیبهشت رشد می‌کند.

 علی اصغر خیر خواه معاونت علوم پزشکی شبکه بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان در خصوص خواص دارویی این قارچ خوراکی می‌گوید: قارچ ماده غذایی مقوی است که بیش از ۱۵ نوع پروتئین در این قارچ‌ها شناسایی شده که مصرف آن برای کاهش قند خون و بیماری‌های چشمی مفید است.

او افزود: بیش‌ترین میزان مصرف قارچ دنبلان در رستوران‌ها، صنایع غذایی، تهیهٔ انواع سس‌ها و روغن‌های معطر و نیز داروسازی است.

او تصریح کرد: با توجه به آزمایش‌های که روی این نمونه قارچ انجام شده به وجود انتی اکسیدان برای درمان سرطان دست یافته اند.

" اگهر" (قارچ دنبلان) در حوضه خلیج فارس کشور‌های امارات، عمان، قطر هر کیلو ۵۰۰ دلار به فروش می‌رسد که محل رویش آن بیشتر در استان‌های کرمان، هرمزگان و فارس است.

رمشک در فاصله ۱۵۰ کیلومتری شهرستان قلعه گنج از توابع استان کرمان یکی از رویش گاه‌های این قارچ خوراکی است که امسال به علت باران‌های خوبی که در زمستان در این منطقه باریده رویش این زیرخاکی خوراکی را برای اهالی این منطقه مهیا کرده است.

انتهای پیام /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۱۴ اسفند ۱۳۹۸
سلام عالی بود احسنت ...
آخرین اخبار