وجود سامانه ای سلامت محور در حفظ سلامت مردم

معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان از وجود سامانه تیتک به عنوان سامانه ای سلامت محور خبر داد.

وجود سامانه ای سلامت محور در حفظ سلامت مردمعلی اسدی پور معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان گفت: سامانه تیتک( TTAC ) یکی از سامانه های پر مراجعه و مهم کشور است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور یکپارچه سازی فرآیند های ثبت سفارش، ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت کالاهای سلامت محور (دارویی، خوردنی، آشامیدنی ، آرایشی و بهداشتی و تجهیزات پزشکی ) در سال های اخیر راه اندازی کرده است.

او افزود: این سامانه مثل سامانه جامع امور گمرکی و سامانه جامع تجارت که استفاده از آن برای کلیه وارد کنندگان و صادر کنندگان کالای مجاز، الزامی است، برای فعالان صنعت بهداشت و درمان نیز الزامی است.

اسدی پور بیان داشت: سامانه ردیابی ، رهگیری و کنترل اصالت فراورده های سلامت محور که تیتک نام دارد، متعلق به سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت است و اقدام مهمی جهت جلوگیری از قاچاق محصوالات سلامت محور (دارویی، خوردنی، آشامیدنی ، آرایشی و بهداشتی و تجهیزات پزشکی ) و فعالیت تجاری مجرمانه سودجویان که سلامت مردم را به خطر می اندازند است.

او تصریح کرد: این سامانه شفاف سازی فرایندهای ثبت، سفارش، واردات، رهگیری، انبارداری، بررسی اصالت و تاریخ مصرف کالاهای سلامت محور را در دستور کار داشته و اقدام عملیاتی وزارت بهداشت جهت مبارزه با تقلب و قاچاق کالاهای سلامت محور بوده که گام مهمی در حفظ سلامت مردم است.

او با اشاره به اقداماتی که تاکنون با استفاده از این سامانه در استان کرمان صورت گرفته است گفت: این اقدامات شامل:

1.ساماندهی انبارها و مراکز پخش و تفکیک این انبارها از نظر مواد غذایی ویا آرایشی و بهداشتی.

2.برگزاری چندین جلسه با حضور مدیران سازمانهای ذی ربط در رابطه با ساماندهی انبارها و مراکز پخش .

3.مکاتبه با انجمن شرکت های پخش مواد غذایی، دارویی و بهداشتی در خصوص اعلام لیست اطلاعات شرکت های مربوطه و اطلاع رسانی به اعضاء در خصوص لزوم ثبت و اخذ مجوزهای لازم در سامانه TTAC

4.تشکیل تیم بازرسی مشترک از شرکت ها و انبارهای عمده محصولات سلامت محور.

5.بازدید از فروشگاههای بزرگ زنجیره ای و واحدهای صنفی و انبارها و مراکز پخش عرضه مواد غذایی، آشامیدنی و بهداشتی و مطابقت و بررسی محصولات با سامانه TTAC

6.برگزاری جلسات متعدد با ارگان های ذیربط در زمینه مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور

7.برگزاری دوره آموزشی و همچنین آموزش حضوری در زمینه عملکرد و نحوه استفاده از سامانه TTAC جهت صنوف مختلف

8.تهیه و نصب بیلبورد آموزشی در جاهای مختلف شهر کرمان

9. چاپ پوستر و پمفلت های آموزشی جهت آگاهی عموم بوده است.

او تصریح کرد: با استفاده از این سامانه توانسته ایم گامی برای حفظ سلامت مردم برداریم‌.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار