خرید ماهی قرمز با رعایت نکات بهداشتی جای نگرانی ندارد

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: مردم برای خرید ماهی قرمز عید نگران نباشند ویروس کرونای عامل بیماری کووید ۱۹ در ماهیان بیماری زا نبوده و با رعایت یک سری نکات می‌توان ماهی قرمز شب عید را تهیه کرد.

حسین رشیدی مدیرکل دامپزشکی استان کرمان در گفت گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، گفت: الزامات و توصیه‌های بهداشتی برای تولید، عرضه، خرید و نگهداری ماهی قرمز با توجه به شیوع وپراکنش ویروس کرونا در کشور توصیه می‌شود.

او افزود: در خرید و نگهداری ماهی قرمز باید به نکات ذیل توجه شود؛ در ابتدا باید گفت که ویروس کرونای عامل بیماری کووید ۱۹ در ماهیان بیماری زا نبوده و توصیه‌های بهداشتی صرفا به منظور جلوگیری از مخاطره بهداشتی احتمالی ناشی از انتقال مکانیکی ویروس از طریق آب و سطح بدن ماهی است.

رشیدی بیان داشت: در صورت تماس با ماهی و یا آب حمل و نگهداری، بلافاصله نسبت به شستشوی دست‌ها با آب و صابون و یا استفاده از ضدعفونی کننده‌های مناسب اقدام شود.

او تصریح کرد: الزامات بهداشتی در مراکز تولید ماهی قرمز و خودرو‌های حمل ماهی به شرح ذیل است:

۱_اطلاع رسانی هرگونه تلفات غیرمعمول در ماهیان به شبکه دامپزشکی شهرستان

۲_اخذ گواهی بهداشتی حمل

۳_رعایت بهداشت فردی و محیطی

۴_افرادی که دارای علائم مشکوک به بیماری‌های تنفسی هستند، نباید در چرخه تولید و حمل ماهی قرمز فعالیت داشته باشند.

۵_شستشو و ضدعفونی کردن وسایل و تجهیزات حمل ماهی قبل از بارگیری از الزامات بهداشتی در مراکز تولید ماهی قرمز و خودرو‌های حمل ماهی و همچنین مراکز عرضه عمده ماهی قرمز هستند.

رشیدی مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: الزامات بهداشتی در عرضه خرده فروشی ماهی قرمز بدین شرح است:

۱_ماهی قرمز باید در واحد‌های صنفی مجاز و اماکن تعیین شده توسط شهرداری‌ها با هماهنگی اداره دامپزشکی عرضه شود.

۲_تهیه ماهی قرمز از مراکز عمده مجاز

۳_شستشو و ضدعفونی وسایل و تجهیزات نگهداری

۴_تخلیه مستقیم آب حمل و تعویضی به شبکه فاضلاب

۵_عدم تماس حفاظت نشده با آب و ماهی

۶_رعایت بهداشت فردی و محیطی

۷_افرادی که دارای علائم مشکوک به بیماری‌های تنفسی هستند، نباید در عرضه ماهی قرمز فعالیت داشته باشند.

او توصیه‌های بهداشتی را برای خرید ماهی قرمز به شهروندان کرد: در خرید ماهی قرمز؛

۱_ماهی قرمز از مراکز عرضه مجاز تهیه شود و از خرید ماهی از دست فروشان و دوره گرد‌ها اکیدا خودداری شود.

۲_مراکز عرضه مجاز شامل واحد‌های صنفی عرضه ماهیان زینتی و اماکن تعیین شده توسط شهرداری‌ها با هماهنگی اداره دامپزشکی هستند.

۳_در هنگام خرید، از تماس مستقیم و حفاظت نشده با ماهی و آب حمل خودداری شود.

۴_حتی الامکان از ظروف یکبار مصرف جهت حمل و جابجایی ماهی به منزل استفاده شود.

۵_از خرید ماهیان بیمار و بی حال با علائم شنای غیر فعال، فاقد رنگ شفاف و دارای لکه بر روی پوست بدن خودداری شود.

رشیدی برای نگهداری از ماهی قرمز بیان داشت: پس از انتقال به منزل، بلافاصله نسبت به تعویض آب اقدام نموده و ماهی‌ها به ظروف از قبل آماده شده منتقل شوند. ظروف حمل یکبار مصرف در کیسه زباله سربسته قرار گیرد، آب حمل و آب تعویضی ماهی مستقیما در شبکه فاضلاب تخلیه شود و از ریختن آن در معابر عمومی خوداری شود.

او تصریح کرد: با توجه به لزوم تعویض آب ماهیان خریداری شده، حداقل ۲۴ ساعت قبل از خرید، ظرف نگهداری ماهی آماده شود و در صورت استفاده از آب شهری، باید قبل از استفاده ماهی، چند ساعت در هوای آزاد به منظور کلرزدایی قرار داده شود همچنین ظرف نگهداری ماهی یک ظرف با دهانه باز (دهان گشاد) جهت تبادل اکسیژن با محیط باشد؛ میزان آب مورد نیاز برای هر قطعه ماهی حداقل یک لیتر است و بهتر است دمای آب برای نگهداری ماهی ۲۶ – ۲۲ درجه سانتی گراد باشد.

رشیدی افزود: غذای ماهی قرمز از فروشگاه‌های عرضه ماهی زینتی تهیه شود؛ به منظور تعویض آب هر بار % ۲۵ کل آب تعویض شده و از تعویض یکباره کل آب خودداری شود؛ در هنگام تعویض آب و ... نیازی به دستکاری ماهی نیست، اما در صورت لزوم و بخصوص در افرادی با سابقه بیماری و یا حساسیت‌های پوستی از دستکش استفاده شود.

او بیان داشت: به منظور ضدعفونی ظروف نگهداری ماهی، می‌توان از نمک به میزان ۳ درصد و یا سایر ضدعفونی کننده‌ها مانند پرمنگنات پتاسیم، پرکلرین و یا بتادین استفاده کرد و نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که در پایان نوروز ماهی‌ها را در رودخانه‌ها و یا نهر‌ها رها نکرده و حتما در محل‌های تعیین شده توسط شهرداری رهاسازی شود.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان در پایان گفت: با توجه به اینکه جانورانی نظیر خزندگان، دوزیستان و حلزون‌ها می‌توانند به عنوان ناقل یا واسط بالقوه انواع عوامل بیماری زا برای انسان باشند، عرضه هر گونه موجود زنده غیر از ماهی قرمز ممنوع است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار