حمله سایبری چیست؟

حمله سایبری یک اقدام مخرب و آگاهانه توسط یک فرد یا سازمان برای نقض سیستم اطلاعاتی شخص یا سازمان دیگر است. معمولاً مهاجم به دنبال نوعی مزاحمت برای ایجاد اختلال در شبکه قربانی است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، با افزایش تکنولوژی و گسترس استفاده از شبکه‌های ارتباطی میزان حملات سایبری نیز افزایش چشمگیری داشته است.

"مگان برنز" در سال ۱۹۹۹ با دیدی کلی تعریف زیر را ارئه می‌دهد جنگ اطلاعاتی طبقه یا مجموع‌های از تکنیک‌ها شامل جمع آوری، انتقال، حفاظت، ممانعت از دسترسی، ایجاد آشفتگی و افت کیفیت در اطلاعات است که از طریق آن یکی از دو طرف درگیر بر دشمنان خود به مزیتی چشمگیر دست یافته و آن را حفظ می‌کند. به گفته "آرون سود" نایب رئیس مرکز بین المللی سایبری در دانشگاه "جورج میسون" اگر یک هواپیما را ببینید می‌دانید که به نیروی هوایی کشوری تعلق دارد، اما اگر به شما حمله سایبری شود حتی نمی‌توانید بفهمید از کجا به شما حمله شده است.

حملات سایبری دامنه متنوعی دارند، از شوخی‌های معمولی گرفته تا کرم‌های مخرب رایانه‌ای که توسط حافظه‌های قابل حمل جا به جا شده و امنیت کلی کشوری را به مخاطره می‌کشند. از آنجایی که امروزه تمامی زندگی ما به تکنولوژی، رایانه‌ها و اینترنت گره خورده است اطمینان از ایمن بودن این ابزار‌ها بسیار حیاتی است. در چند سال قبل تعداد حملات سایبری به سازمان‌های دولتی، و بویژه هسته‌ای بسیار گسترده شده است. مهم‌ترین حملاتی که در چند سال قبل صورت گرفت، ویروس شعله "فلیم"، ویروس "استاکس‌نت" و "اکتبر سرخ" بوده است که به تازگی رخ داد.
بزرگ‌ترین حمله سایبری
آخرین و بزرگ‌ترین حمله سایبری که تاکنون رخ داده، ویروس "اکتبر سرخ" بوده که سیستم‌های صد‌ها سازمان دولتی و دیپلماتیک در جهان به خصوص در روسیه از آسیای میانی را مورد حمله خود قرار داده است. "اکتبر سرخ"، نام موجی از حمله‌های سایبری است که برای جاسوسی و جمع آوری اطلاعات انجام شده و به مدت پنج سال ادامه داشته است و هنوز هم به احتمال قوی با یکی از پیچیده‌ترین فناوری‌های الکترونیکی مشغول ارسال اطلاعات به کامپیوتر‌های مبدا است.

در این حمله بدافزار‌ها که متشکل از ویروس‌ها و کرم‌های اینترنتی هستند، به رایانه‌های موسسات دیپلماتیک، موسسات تحقیقاتی و نظامی، تاسیسات هسته‌ای و بانک‌ها و... حمله می‌کنند. به گفته کارشناس‌ها "کسپرسکی"، این بدافزار جاسوسی که آن را اکتبر سرخ نام نهاده‌اند، ساختار بسیار پیچیده‌ای داشته، تا اندازه‌ای که می‌توان آن را با بدافزار "فلیم" مقایسه کرد که در ماه ژوئن ۲۰۱۲ کشف شد. بدافزار فلیم در آن زمان از سوی کارشناسان امنیت رایانه به عنوان پیچیده‌ترین تهدید دیجیتالی لقب گرفت که تا کنون کشف شده است.

در عملیات "روکرا" (اکتبر سرخ) هکر‌ها برای آلوده کردن سیستم‌ها از روش بسیار ابتدایی استفاده کرده‌اند. به گزارش کسپرسکی آن‌ها ایمیل‌هایی حاوی فایل‌های آلوده اکسل یا Word ارسال کرده‌اند که محتوایشان می‌توانسته برای قربانیان جالب باشد. محتوای یکی از این ایمیل‌ها برای نمونه آگهی فروش یک خودروی دست دوم بوده که به یک دیپلمات تعلق داشته است.

منبع:میزان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کریم
۱۷:۲۶ ۲۰ تير ۱۴۰۰
alikakakm هکر ایرانی جز دهنفر هکر اول جهان نام گرفت
Iran (Islamic Republic of)
یاسین
۲۰:۲۸ ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
هر.گونه مزاحمت سایبرری را محکوم.ومردم شرق کشور سیستان.تنگه احد.اماده رویارویی با دشمنان ایران هستیم.و با لبیک اقا خامنه ای.هر کس مزاحمت برای ایران ایجاد کند .برای همیشه ان ظلم را خاموش میکنیم.
آخرین اخبار